06.09.16

KABARET DR. CALIGARIHO - Vzkříšení

KABARET DR. CALIGARIHO - Vzkříšení

2014 Guerilla Records

čas: 38:16
styl: experimental/progressive rock/metal

KABARET DR. CALIGARIHO je anonymním seskupením pěti muzikantů, které na sebe poprvé upozornilo v roce 2013 čtyřskladbovým  EP "TetenTon". Po roce pánům konečně vychází i oficiální debut "Vzkříšení", kde je kromě kompletního obsahu zmiňovaného EP k nalezení dalších osm skladeb. Pozoruhodností tohoto projektu je kromě anonymity jeho členů také fakt, že živá vystoupení jsou skutečně pojata jako kabaret, propojující hudební složku se svérázně pojatou divadelní hrou, jejíž název zní "Chopinovo vzkříšení". Aktuální počin "Vzkříšení" je pak kompilací skladeb z tohoto jevištního představení.

Netradiční přístup je dobře patrný především v samotné hudbě, kterou lze jen obtížně nějak žánrově zařadit. Jako dominantní se nicméně jeví hlavně metalové a progresivně rockové vlivy, zlehka okořeněné o prvky jazzu, folku či dalších žánrů. Poměrně bohaté je nástrojové obsazení, které mimo jiné čítá i saxofon, harmoniku, housle, trumpetu či theremin. A nutno dodat, že tyto instrumenty ke zpestření celku přispívají velmi efektivně a nápaditě. Hlavní roli v hudební složce ovšem hrají bravurně pojaté klávesy, které připomenou prog-rockové skvosty ze 70. let a v podstatě "táhnou" všechny skladby. Co je ale nejdůležitější, pánové si dokázali vytvořit typický a nezaměnitelný skladatelský rukopis a to navíc velmi zajímavý a zábavný.

Pokud bych měl tedy hodnotit čistě instrumentální stránku, neměl bych žádné výraznější výhrady. Nadšení ovšem brzdí pěvecká a textová složka, která v kombinaci se skvělou hudbou působí bohužel polovičatě. Je zjevné, že pěvecké ambice mají všichni členové souboru, ne každý je ale po této stránce přesvědčivý. Pokud nepočítám samotného Dr. Caligariho a jeho teatrálně expresivní projev, působí vokální složka KABARETU poněkud nezáživným a lehce odbytým dojmem. Přímo bolestně je to cítit kupříkladu v anglicky zpívané "Down By The Law", kterou kromě nudnosti a unylosti trápí dosti mizerná anglická výslovnost a navíc se mezi ostatní skladby vyloženě nehodí. Nic moc pozitivního se nedá říct ani o textech, které zrovna neoplývají sdělností ani poetikou a občas působí dojmem, že byly "spíchnuty" až příliš narychlo a ledabyle. To se týká zejména podivně patetického dialogu v "Hrej zmetku hrej" či vyloženě samoúčelně působících "Dancing" a "Jodli jodli lodyha" (jejíž kompletní text je obsažen v samotném názvu), ale v podstatě i všech dalších položek alba.

Kapela samotná o sobě sice hrdě prohlašuje, že se její projev nachází kdesi na pomezí šílenství a lehké mentální retardace (s čímž lze i souhlasit), jenže v některých okamžicích působí ona vyšinutost samoúčelně, nezáživně a chybí jí vtip. A ten je u takto pojaté tvorby bohužel nezbytností. Pánové mají rovněž smůlu, že jediným aspoň trochu srovnatelným spolkem jsou na naší scéně experimentální kabaretiéři PRVNÍ HOŘE, se kterými zřejmě bude skupina velkou částí fandů i publicistů poměřována.  A tento souboj zatím nelze vyhrát zejména kvůli lyrice, neboť genialitě, poetičnosti, ironii a humoru textaře PH Milana Urzy, je KABARET momentálně na míle vzdálen. Nemluvě o tom, že "Vkříšení" by mělo být v podstatě koncepčním albem, ale nějaký souvislý příběh by v něm nezasvěcený posluchač hledal asi jen stěží.

Debut KABARETU DR. CALIGARIHO je velmi osvěžujícím a poutavým hudebním koktejlem, který se mohl zařadit mezi největší klenoty české tvrdé scény, kdyby ho zbytečně nesrážel odbytý koncept, kolísavá (a leckdy iritující) pěvecká kvalita a celkově poněkud bezradně působící textová složka. Bavíme se nicméně o debutu a touto optikou jde stále o dílo nečekaně vyzrálé a svojské, které si trochu shovívavosti zaslouží. Zvláště pokud je v něm cítit tak ohromný (byť zatím nevyužitý) potenciál.

sestava: Albert Caligari – zpěv, křik, saxofon, theremin, Eduard Exekutor – kytara, zpěv, bědování, Marie Mrtvá – klávesy, harmonika, zpěv, To – basa, housle, zpěv, Adam Otrok – bicí, prase; hosté: Petr Martinec – basa, Jožka Kozumplík – trumpeta, Vojta Kroupa – zpěv
produkce: KABARET DR. CALIGARIHO a Staňa Valášek
1. Náš svět
2. Hrej zmetku hrej!