06.09.16

MAYHEM - Esoteric Warfare

MAYHEM - Esoteric Warfare

2014 Season of Mist

čas: 47:21
styl: black metal

Po dlouhých sedmi letech vane opět ze severu odér smrti, nihilismu a nicoty. Skupina MAYHEM vylezla z nory, poprvé s novým hlavním kytaristou Telochem a hodlá zase jednou ukázat něco ze svého nevyzpytatelného přístupu k black metalu. Chlapci slaví 30 let od založení a dle mého soudu se od šílenství a někdy neuvěřitelných příhod svých začátků dosti posunuli.

Na rovinu říkám že kultovní počiny z počátku devadesátých let příliš nemusím. Fascinuje mě spíše dráždivá progresivita "Grand Declaration of War" textově spojená s nelidskou vyhlazovačkou "Wolf's Lair Abyss". Prubířský kámen kapela předložila i s nahrávkou "Ordo Ad Chao". Zvukový a produkční návrat do demo časů, ovšem za asistence vyzrálého projevu, atmosférické špíny, vlivů drone či noise muziky, kteréžto přinesl ztracený syn Attila Csihar. Zabahněná a neurotická atmosféra k současné podobně MAYHEM zkrátka patří.

Rozhodl jsem se k novince přistoupit s čistou hlavou, nebrat v potaz minulost či nenaplněné a nerozvinuté ambice (pro někoho progresivní, pro někoho ty klasické). Artwork, slovy Attily, evokuje tajné dokumenty z padesátých let. Stylově k muzice MAYHEM provedení bookletu sedí jak zadnice na nočník. Stejně tak živelný a zlehka zahuhlaný záhrobní zvuk alba. Naštěstí nejde o příslovečný kanál z desky minulé, který omezoval detaily a hlavně propracovanou Hellhammerovu hru. Mimochodem, letos už pětačtyřicetiletý mistr kotlů, neztrácí nic ze svého umu a rychlosti. Lyrickou složku obstaral Attila a inspirace leží jednak v historii, demonologii, ale i modernějších konspiračních teoriích ("PsyWar"). Jen škoda, že Attila je dle všeho příznivcem různých konspiračních nesmyslů (Chemitralis, NWO apod..) a texty tak zdaleka nedosahují Maniacových filosofických hloubek. Tikot bicích, jak obří hodinový stroj osudu, odstartuje prvotní zlo. "Watchers", strážci, padlí andělé z knih Enochových. Našponovaná deklamace zpěvu, nelítostné plochy riffů, prokládané dunivými zpomaleními. Totální deprese cáká na všechny strany, krásně vyvazbené kytary upomínají časy dávno zapomenuté. Teloch zapadl do soukolí skupiny bez jediného zadrhnutí. V ostrém protikladu stojí "PsyWar", bořící klasickou blackovou stavbou, drtivou rytmikou a výrazným refrénem. Téměř mám chuť pronést cosi o hitu. "Trinity" s kvílivou linkou kytar prořezává vzduch jak argonový laser. Projekt Manhattan, atomové zkáza. Natlakovaná zloba a vztek v písni "Pandaemon" odsekává jména démonů a připomíná tornádo, razící si nelítostně svojí cestu zkrze hustý les. Ohavnou atmosféru páté skladby nelze příliš popsat, záměrně nepříjemný zvukový marast, dunící basa, kvílící Attila, náznaky dronových postupů. Rozvrácený svět, hniloba a hnus. Na stejné vlně jede i "VI. Sec." s bonusem zabijácké klepačky v závěru stopáže.

Respektu hodným shledávám hlavně fakt, jak skvěle dokáží vedle sebe fungovat tradičněji pojaté, výše řečené blackovky a ony mizantropické plíživé záležitosti. Ani na chvíli se navzájem neruší. Legendární THORNS evokuje "Throne of Time", jakožto poslední klasičtější nadechnutí před vstupem na bitevní pole věčnosti. Teatrální výkřik "Esoteric Warfare" a šedé vlny světa živých odkrývají zpustošené pandemonium, kde se odehrává věčný boj andělů s démony. Neuvěřitelná atmosféra posledních tří písní, odříkávané texty, rychlost evokuje spíše pohyb tekutého písku, téměř ambientní mezihry. Záměr s albem, co začíná rychle a postupně zpomaluje do experimentálních ploch, nezní na papíře nijak obtížně, leč provedení podobných snah často bývá horší. MAYHEM ovšem dokázali z daného formátu vytáhnout maximum. Obsahovou návaznost na "Ordo Ad Chao" určitě nepopírám, žádný divoký stylový skok jako v minulosti se nekoná. Všechno, co aktuální počin obsahuje, ale vykazuje ve většině aspektů ještě o chlup lepší úroveň, než u zmíněného předchůdce.

Otřepaná fráze: "To se musí slyšet", platí v případě "Esoteric Warfare" mnohonásobně. Pochopím i výtky vůči výslednému hodnocení, ale předeslal jsem, že nehodlám na novince hledat nenaplněné tužby a směry. MAYHEM zůstávají vzorně originální black metalovou kapelou, předkládají fantastický, ucelený materiál. Od klasických sypaček, přes mnohovrstevnaté záležitosti, až po brutálně temné, experimentální písně. Absolutně netuším co jiného by mohlo moje hudební cítění letos více zasáhnout, než "Esoteric Warfare". Spolu s "Grand Declaration of War" nejlepší dílo MAYHEM. Úžasný, smrtící, atmosférický koktejl skvělé muziky, černočerných sto procent.

sestava: Attila Csihar – zpěv, Teloch – kytara, Charles Hedger – kytara, Necrobutcher – baskytara, Hellhammer – bicí
produkce: Maor Appelbaum, MAYHEM
odkaz: facebook.com/mayhemofficial