ELVENKING - The Pagan Manifesto

ELVENKING - The Pagan Manifesto

2014 AFM Records

čas: 63:58
země původu: Itálie
styl: power/folk metal

Kapela ELVENKING působí stále jako nadějní nováčci, leč na scéně běhají již 14 let. Moje první setkání s Italy proběhlo na sympatické desce "Wyrd" z roku 2004. Ta šestici zafixovala jako neurážející, barevný a melodický materiál převážně power metalových struktur a folkového dokreslení. Bohužel muzikanti nedokázali překročit svůj stín a každá další nahrávka představovala sic dynamický, leč spíše nevyužitý potenciál, utopený v přímočarých skladbách a žánrových nedostatcích. Jedinou výjimku ukázalo polo-akustické album "Two Tragedy Poets", kde pánové stylově uhnuli, ale zase si příliš nepotykali s múzou skladatelskou. Promo materiál u "elfů" často bral do pusy SKYCLAD a taktéž CHILDREN OF BODOM, což jsem upřímně dodnes moc nepochopil.

Základ novinky, stejně jako u starších počinů, obsahuje znovu řízný a středně tempý power metal. Rozhodně ubylo snahy o přímočaré hitovky, naopak hlavní vrstvu symbolizuje touha vyprávět a tvořit. Minulá "Era" už vystrkovala růžky v podobném směru, jsem velmi rád, že se ELVENKING rozhodli pokračovat a nevracet k pofidérnější jednoduchosti. Kdo často čte mé recenze tak ví, že na délky "písničkovitých" alb jsem zkrátka pes. "The Pagan Manifesto" trvá hutnou hodinu a čtyři minuty, vzhledem k obsahu, opět hranice snesitelnosti. Nabývám dojmu, že ELVENKING jsou krapet sami proti sobě, zdrcnout dílo do cca 50 ti minut působilo by intenzivněji. Hlavní obžaloba směřuje na dvojici "Pagan Revolution" a "Grandier's Funeral  Pyre", vpravdě vycpávkové songy jak z B strany zaprášeného singlu. I délka, jinak povedené "Witches Gather" je moc natažená. Světe div se, tím ale výčet negativ na čerstvé placce končí.

"Pohanský manifest" dokáže ve zbytku rozpoutat nefalšovanou zábavu aniž by se dále uchyloval k triviálnosti nebo houslovým trdlovačkám. Už první skladba vypadá jako těžký kalibr, opravdový výpravný monolit. Riff střídá riff, nálada se mění jak zrychlený záběr na severskou oblohu, zpěvák Damna deklamuje příběh o králi elfů, něžná Amanda Somerville konejší svým uhlazeným projevem. Sympaticky a rozumně použité housle už jen práci dokonají. Dlouho mi nelahodila žádná power metalová skladba tolik jako "King of the Elves". ELVENKING rozhodně nepůsobí dojmem spolku ze slunné Itálie, naopak v atmosféře si snadno představím Irsko, Skotsko a snad i Finsko. Zajímavé. Další věcí, na kterou bych rád poukázal, jest velice proměnlivá rytmika. Na ploše pár minut projede kapela všemožné postupy, jak můžeme slyšet v hravé "The Druid Ritual of Oak" či výpravné "Moonbeam Stone Circle". Deska zní svěže, "přírodně", autenticky. Dojde i na úderně chytlavé věci, "Twilight of Magic" upomíná rané období SONATY ARCTICY, klipovka "Elvenlegions" vytáhne svižnější tempo s houslemi a "Solitaire", s výraznou basovou linkou, musí zaujmout. Opět se neděje nic náhodně, všechny hitovky do stopáže dobře zapadají, pomáhají hudbě v různorodosti, ozvláštňují jí a dodávají palivo pro poslech složitějších věcí. A to cením na "The Pagan Manifesto nejvíce. Symbiózu, propracovanost, výpravu, která nenechá (až na dvě zmíněná, hluchá místa) upadnout posluchače do vakua nepozornosti.

Věrohodnou alegorii přidává zdařilý fantasy obal, i když se na něm toho "děje" možná až moc. Atmosféra nahrávky zvládá vyvolat autentické dojmy noci, vody, starobylých rituálů, celého obřího fantasy světa. Fanda žánru si musí sám přiřadit skladbu k dojmu, to už nechám na něm. Ale věřím, že i kolemjdoucí posluchač najde zalíbení, někdo v propracované výpravě, jiný ve svěží a nenucené přímočarosti. Muzikální sehranost a povedený zvuk už pouze korunují zdařilý dojem.

ELVENKING definitivně vystoupli z předních pozic druhé ligy do žánrové extraligy. Trochu škoda řečených negativ a délky, možná do budoucna zkusit osvědčenějšího producenta, co se nebude bát do věcí více mluvit. Aby otřásli hudebním světem na to ještě kus práce skupinu čeká, leč našlápnuto mají konečně správnou nohou a čerstvý materiál mě opravdu majoritně baví. Jelikož power metal tvoří drtivou většinu obsahu, troufám si "The Pagan Manifesto" srovnat s ostatními letošními výplody tradičních power metalových kapel (většinou výplody dosti nevalnými). A ono srovnání Italové náhle vyhrávají na celé čáře. Letos zatím nejzábavnější žánrové CD. Velice, velice dobrá práce. Z určitého úhlu pohledu nejlepší v historii ELVENKING.

sestava: Damna – zpěv, Aydan – kytara, zpěv, Rafahel – kytara, Jakob - baskytara, Lethien – housle, Symohn – bicí
produkce: Simone Mularoni, ELVENKING
1. The Manifesto