ABYSS doporučuje

LUX OCCULTA - Kołysanki

2014 Trzecie Ucho

čas: 54:07
země původu: Polsko
styl: experimental/avant-garde

Ačkoliv doba nahrává často i poměrně překvapivým comebackům kultovních metalových spolků, návrat polského klenotu LUX OCCULTA jsem skutečně nečekal. Kapela byla aktivní zejména v devadesátých letech, kdy jí vyšly první tři řadové počiny. Na jejich sklonku pak stvořila z mého pohledu vůbec nejpovedenější atmo-blackovou nahrávku "My Guardian Anger", na kterou počátkem nového tisíciletí navázala neméně zdařilým avantgardním opusem "Mother and the Enemy", v němž se mísila trip-hopová zasněnost a elektronické vlivy se zběsilými black/death metalovými výpady. Brzy po něm se ale tento pozoruhodný spolek rozpadl a dlouho nic nenasvědčovalo tomu, že by se ještě mohl dát dohromady. Po dlouhých třinácti letech od posledního řadového alba se však fanoušci konečně dočkali jeho nástupce s poetickým názvem "Kołysanki" (tedy "ukolébavky").

Novinka je v podstatě společným dílem zakládajícího dua - vokalisty Jarosława Szubrychta a klávesisty Jerzyho Głóda, přičemž první se postaral o lyrický a vizuální koncept alba a druhý zas o ten hudební. Na pomoc si přizvali dalšího letitého člena kapely, kytaristu (a nově i akordeonistu) Wacława Kiełtyku a posledním oficiálním členem současné sestavy je kytarista Maciek Tomczyk, který si zde odbývá svou premiéru. Na desce se ovšem objevuje i celá řada zajímavých hostů.

Asi nejsympatičtějším je fakt, že se LUX OCCULTA v žádném případě nepokouší hudebně navazovat na svá předchozí díla, ale naopak se snaží najít zcela nový a originální hudební tvar. Nutno dodat, že se jí to daří bravurně. Pánové se téměř zřekli extrémnějšího výraziva, které jen tu a tam nenápadně probleskne ve spíše post-metalovém balení, a vytvořili neuchopitelnou multižánrovou mozaiku, kde lze dále najít vlivy ambientu, psychedelického rocku, neoklasické hudby, nu-jazzu, EBM či world music, prezentovanou sugestivními ozvěnami slovanského folklóru. V mužském podání se spíše než se zpěvem setkáváme s recitací, která se místy přelévá v expresivně pojaté deklamace. Hostující vokalistky Julia Doszna, Julie Cazalas a Catherine Fornal s velmi charismatickými hlasy pak výrazně umocňují už tak nesmírně mysticky a ponuře působící atmosféru. Kromě kytar a syntezátorů se v současném zvuku kapely výrazně dere do popředí i akordeon, který místy přebírá dominantní roli a jehož netradiční pojetí se na novince překvapivě skvěle vyjímá.

Zajímavá je i jazyková stránka alba. LUX OCCULTA poprvé sáhla ke své rodné polštině a zřejmě v rámci zpestření přidala i pár francouzských pasáží (které jsou zde ovšem možná trochu navíc). A řekl bych, že i tento fakt velkou měrou přispěl k výjimečnosti a pohlcující podmanivosti celého počinu. Dokonce bych řekl, že angličtina by mu mohla jedině uškodit. Nejde však nepřekvapivě o žádnou lásku na první poslech. Zejména znalci předchozích alb můžou být novou tvorbou spolku poměrně zaskočeni a někteří se nemusí smířit s osekáním metalových vlivů na úplné minimum. Těm otevřenějším ale "Kołysanki" jednoznačně zalahodí, neboť každým dalším poslechem zrají jako dobré víno, přinášejí nové podněty a mnohavrstevná struktura skladeb navíc zajišťuje dlouhou trvanlivost.

LUX OCCULTA nezůstala nic dlužna své pověsti a pojala svůj návrat vskutku velkolepě a především originálně a netradičně. Po mnohaleté pauze zní pořád současně a neotřele a "Kołysanki" lze navíc považovat za její absolutní tvůrčí vrchol. Mysticky potemnělá atmosféra ruku v ruce s žánrovou rozmanitostí daly vzniknout jedné z nejzajímavějších nahrávek, které jsem vůbec kdy slyšel a proto si více než jakákoliv jiná zaslouží mé plné hodnocení, byť jsem se rozhodl k němu sahat opravdu jen velmi výjimečně. Nadčasové, nadžánrové, pohlcující, geniální…

sestava: Jarosław Szubrycht – zpěv, recitace, Jerzy Głód – klávesy, syntezátory, zpěv, Wacław Kiełtyka – kytara, akordeon, Maciek Tomczyk – kytara; hosté: Julia Doszna – zpěv, Julie Cazalas – zpěv, Catherine Fornal – zpěv, Łukasz Madej – baskytara, Wojtek Krzak – housle, Władysław Grochot – trubka, Tomasz Grochot – cajón, Marek Tomczyk – kytara
produkce: Jerzy Głód, Maciej Tomczyk
1. Dymy
2. Samuel wraca do domu