VADER - Tibi Et Igni

VADER - Tibi Et Igni

2014 Nuclear Blast

čas: 42:09
země původu: Polsko
styl: death metal

VADER rovná se kapela minulosti. Fakt, jenž těžko zpochybní i ten nejzarytější příznivec tvorby Piotra "Petera" Wiwczareka. Vše hudebně důležité bylo ze strany Poláků již řečeno, nejpozději na desce "Revelation" z roku 2002. Od zmíněného data řadím družinu do škatulky dobře fungujících, nepřekvapivých rutinérů. Občas z té vší thrash a death záplavy vykoukly povedené momenty, naposledy na minulém, dobře poslouchatelném retro díle "Welcome to the Morbid Reich". Na druhou stranu dokázali pánové v novém tisíciletí i zdárně nudit ("Necropolis", "The Beast").

Klasický death metal, chcete-li old school, lze hrát mnoha způsoby. Nejdůležitějším faktorem vždy zůstává energie, síla a tlak. Pokud dokáže skupina tyto proměnné do své tvorby vnésti, prominu velice rád kompoziční nedostatky či přešlapování na místě. Když ona energie chybí, je zle. Bohužel s opakovanými poslechy "Tibi Et Igni" převažuje markantně model číslo dvě. A začíná to hned u projevu zpěváka. Peter nikdy nepatřil mezi pěvecké experimentátory. Vždy ale svoje hlasivky zdárně tlačil do variability mnoha death metalových poloh, stejně jako jmenovec Peter Tägtgren (HYPOCRISY). Aktuálně se na podobnou rozmanitost z vysoka vykašlal a jede v jedné murmurové vlně. Vypalovačky "Armada on Fire" a "Where Angels Weep" přímo křičí po barevnějším vokálním i instrumentálním projevu. Stejně jednoduché, rychle rytmy vyvalí na posluchače hned úvodní "Go to Hell". Soundtrackové intro ke skladbám VADER patří, propastný rozdíl dynamiky po nástupu kytarové sekce už tolik ne. Chvíli death, chvíli thrash, bicí sypou, Peter řve. A stále dokola, bez skrupulí, bez šance zachytit výrazný moment. Nedokáži se ve svižnějších částech alba ubránit pocitu opravdové hudební vyčerpanosti. Rychlá deathová skladba přeci potřebuje pulzovat, nutit posluchače k pohybu a ne ubíjet a uspávat jednotvárností. Skandování v refrénu "Triumph of Death" budiž výjimečnou energičtější částí.

Vzhledem k opravdové mizérii upalujících momentů sázím kartu alespoň na táhlejší, propracovanější části CD. "Hexenkessel" roztáhne křídla atmosféry, řádně zaseká a hází tempy tam a zpět. Upřímně nechápu přítomnost takto dobré skladby mezi vší vatou. Nechci zabíhat do osobních invektiv, ale schopnost složit podobně interesantní píseň, odhaluje možnou lenost, co se týče práce na zbytku alba. Rovněž převalující se opus "The Eye of the Abyss" lze počítat mezi zdařilé zářezy. Vskutku majestátní atmosféra. "Light Reaper" přinese svižnější tempo a zase nedokáže zaujmout. Prachsprostě a nezábavně hobluje. Baskytara ovládá skladbu "The End". Strunové trylky se namotávají slušně, na zapamatování hodnou záležitost přesto nestačí. Vesměs stejnorodá kytarová hra představuje další velikánskou slabinu čerstvého počinu. K čemu technicky dokonalá sóla když padají na vyprahlou poušť nápadů.

Poslechl jsem "Tibi Et Igni" mnohokrát a důkladně. Přesto se mi dodnes nechce věřit, že VADER, důležitá a spolehlivá součást scény, obdobně zklamávají. Ať zkoumám, jak zkoumám, více než dvou opravdu povedených písni se nedobírám. Hráčská úroveň vysoká, zvuk mocný, obal solidní, texty klišovité, žánru poplatné leč neurazí. Málokdy lze věci technického rázu započítat mezi největší plusy alba. Obdobný akt svědčí o nedostatku kompoziční síly. Hranice mezi dobrou rutinou a podprůměrným počinem působí velice tence. Celkem i pochopím argumentaci zmíněnými řemeslnými dovednostmi a neurážejícím obsahem. Já tak činit nehodlám.

"Tibi Et Igni" sype na stůl vrchovatě vše, co považuji za negativní složku jakéhokoliv extrémního metalu. Ubíjející (ne)dynamika, chybějící energie, dominance stereotypu, nudné kytary. Možná nastal čas přemýšlet o důstojném metalovém důchodu, dokud ještě nevyčichl dobrý dojem minulosti. Jedině dva silné, epické momenty doopravdy zaujmou. Leč není to málo, Antone Pavloviči? Slabá, podprůměrná a vyčpělá nahrávka, kterou drží nad označením totální průser jedině zkušenosti.

sestava: Piotr Wiwczarek – zpěv, kytara, baskytara, Marek Pajak – kytara, Tomasz Halicki – baskytara, James Stewart – bicí
produkce: Wojtek & Slawek Wieslawscy
1. Go to Hell