06.09.16

VALLENFYRE - Splinters

VALLENFYRE - Splinters

2014 Century Media

čas: 43:11
styl: death metal

Superskupiny. Celkem častý a stále aktuální fenomén. Obzvláště na severské scéně kde hraje takříkajíc "každý s každým". Disponuji vcelku vstřícným přístupem k podobným hudebním seskupením a rozlišuji dva druhy. První představuje kapela vydávající desky a hrající opravdu sporadicky. Členové se většinou k své supergrupě vracejí jen jako k oddechové činnosti od pravidelných seskupení. Pro příklad nám dobře poslouží vynikající švédská mašina BLOODBATH (nové CD prý letos, po šesti letech). Do druhé skupiny spadají spolky, u nichž s úspěchem debutového alba naroste chuť a příležitostný boční projekt se mění na běžnou kapelu s periodickým vydáváním desek. Že interesantnější nápady vznikají u prvního typu souborů zřejmě netřeba zdůrazňovat.

Stále váhám kam zařadit Angličany VALLENFYRE.  Původně one-man projekt Grega Mackintoshe (PARADISE LOST) sloužící jako ventil frustrací po smrti otce. Sám Greg v rozhovorech přiznal, že na materiálu vcelku zdařilé desky "A Fragile King" pracoval sám, kdežto novinka obsahuje společnou práci všech členů. Žánrově se pohybujeme stále na poli starobylého deathu, plného praskavých riffů a navazbených kytar. Plus okořeněného špetkou doom metalu v duchu původní tvorby PARADISE LOST. Rychlé momenty připomínají práci příklepové vrtačky, viz otvírák "Scabs" nebo zběsilá "Instinct Slaughter".  Tu považuji za jednu z nejreprezentativnějších skladeb kolekce, brutálně smáčklá do dvou minut řeže jak pila a přináší vlivy grindu a crustu. Bubeník Adrian Erlandsson zase jednou dostal možnost protáhnout svoje končetiny více než v domovské kapele. Táhlé zářezy "Bereft" a "Splinters" využívají prastaré doomové postupy a natahované vazby kytar. Slyšte CELTIC FROST či klasiky HELLHAMMER. Kapitolou samostatnou představuje baskytara, respektive využití tohoto často opomíjeného nástroje. Opravdu tvrdí muziku, místy přejímá dokonce úlohu tahouna skladby. Zvuk nahrávky zní přesně tak, jak každý vyznavač staré školy chce. Syrový, analogový ale čitelný. Vynikající produkce z dílny Kurta Balloua, pohybujícího se v zcela jiných žánrových vodách. Vše směřuje k celkově vynikajícímu počinu, obdobně vyrovnanou kolekci písní bez prázdných momentů aby člověk pohledal.

Chyba lávky. Čerstvá placka ne a ne zalézt do uší a trvale se usadit na pozicích vybojovaných debutem. Jedno vím jistě, poslechnout CD na jeden zátah nedokáži. Přitom není kdovíjak dlouhé, trvá slabou třičtvrtěhodinku. Možná díky vzájemné podobnosti jednotlivých kousků, možná díky nepřekvapivosti (asi každý tušil, jak bude deska znít). V této věci spatřuji největší problém "Splinters". Svým způsobem se VALLENFYRE stali obětí vlastí muziky. A dostáváme se zpět na začátek, k úvaze o superskupinách. S každým dalším poslechem nabývám více a více dojmu, že VALLENFYRE přerostli rámec bočního příležitostného projektu a čeká nás za dva roky další dílo. Odvážně si troufnu říci, že lepší by bylo nechat kapelu hnít v bažinách a oživit po více letech, třeba jen pro vzácnou příležitost.

Rozhodně nehodlám mávat podprůměry. Deska neobsahuje technicky téměř žádná hluchá místa, působí dotaženě, propracovaně a soustředěně. Drtivá většina posluchačů old school deathu musí bručet blahem. Mě chybí to pověstné "srdíčko" (jak s oblibou říkají trenéři a sportovci). Nespatřuji zkrátka jediný důvod, proč si znovu pustit vybroušenou a dotaženější kolekci "Splinters" a ne raději " A Fragile King", ze které stříkají osobní emoce a atmosféra i přes kompoziční nedostatky. Přesto by působilo nepěkně a nefér dát nižší hodnocení než tučnou pětašedesátku. I vzhledem ke srovnání s bídnou konkurencí. Například s nedávným, tristním počinem VADER.

Nemíním nikoho od poslechu novinky odrazovat. První ušní průplach určitě zarezonuje pozitivně. Zkuste se ale při opakovaném probírání zamyslet nad mojí recenzí, možná objevíte stejné nedostatky co já. Na jednu stranu promakaná a vyvážená deathová jízda od zkušených veteránů, na druhou subjektivní emoční hodnota nula-nic.

sestava: Gregor Mackintosh – zpěv, kytara, Hamish Glencross – kytara, Scoot – baskytara, Adrian Erlandsson - bicí
produkce: Kurt Ballou
odkaz: facebook.com/Vallenfyre