SEPTICFLESH - Titan

SEPTICFLESH - Titan

2014 Season of Mist

čas: 45:24
země původu: Řecko
styl: symphonic death metal

Považuji se za velkého fanouška řeckých neznabohů a jejich návrat na scénu (pod spojeným jménem) označuji za jeden z nejsmysluplnějších během posledních pár let. Vše začalo nahrávkou "Communion", orchestrálně – deathovou lázní. Brutální, rychlou a mocnou. Kytarista a skladatel Christos už tehdy ukázal, že červený diplom v oboru skládání klasické hudby nezískal na plzeňských právech. Kapela zintenzivnila tvůrčí práci a výsledkem se stalo album "The Great Mass". Přímočaré, mohutné, atmosférické a dokonce i nevtíravě hitové. Symfonická složka dosáhla na zmíněném CD naprosté fůze s kytarami a metalovým základem. Už v době vydání "velké mše" jsem si pohrával s myšlenkou, co proboha musí pánové nahrát příště, aby si udrželi laťku vznášející se vysoko nad konkurencí.

Po třech letech přináší vítr z Olympie čerstvé a opět monumentální dílo. Rád bych dojem z desky začal stavět kolem středu stopáže, kde se shlukly tři skladby, vynikající i dle nejpřísnějších měřítek. Velice vkusně zaranžovaná "Prototype" pracuje příkladně s dynamikou, válcuje svoji energií, nabízí smyčcové odlehčení v závěrečné třetině a ani na minutu nepoleví. Vše za asistence nepřeplácanosti a nevlezlé chytlavosti. "Dogma" se valí jak sisyfovský balvan, Spirosův hluboký hlas krájí, barytonové dechy se utápějí v hlubinách Tartaru. Masivní a atmosférickou "Prometheus" považuji za vrchol celé nahrávky, přelévá se tam a zpět, boří a znovu smysluplně staví úžasný hudební chrám. Kdož se těšíte na další skvělou a dokonalou komplexní práci, jak jsme od SEPTICFLESH již zvyklí, raději se v dalších odstavcích držte pevně.

První pokrčení čelem přišlo už před pár týdny, během zveřejňování singlů. "Order of Dracul" sice cílil klasickým směrem a roli věrohodné upoutávky na nové dílo mu nelze příliš vyčítat. Orchestrace ovšem poprvé dosti neuctivě přebíjí kytarový základ a bere si diktátorsky hlavní slovo. A bojím se, že podobných momentů nás čeká v budoucím směřování SEPTICFLESH čím dál více. Na každém počinu Řeků se rovněž nachází alespoň jedna odlehčenější věc, v duchu progresivně – vzdušných alb z konce tisíciletí. Jako taková "Burn" celkem funguje, obrovská škoda nevýrazného a falešného refrénu. Srovnejme s minulostí a podobně laděnými "Rising" nebo "Anubis". "Ground Zero" zaujme našponovanou agresí i zdařile a hluboko zabudovanými melodiemi, leč mě stále drtí pocit, že by se dalo z materiálu vytáhnout ještě o něco více (už název volá po lecčems extraordinérním). Závěrečná katarze "The First Immortal" představuje nerušivé zklidnění, reprezentuje hlavně orchestrace a vokál.

Nakonec se dostáváme ke zbývající trojici skladeb, jež se dají označit za zmatek. Možná nechtěný, možná záměrně vyvolaný. Tisíce malých úlomků not sypajících se stylem laviny, vařících se v kotli a následně napojených na relativně jednoduché a přímočaré dark/deathové postupy. Rychlost střídání figur a aranží "War in Heaven" a skladby titulní bere dech. Jenže ho bere i trochu na úkor posluchače. Tu výboj kytar, tu orchestr, nicotný refrén proletí naprosto nezapamatovatelně. Povedený sborový part na pár vteřin a už zase sypeme pryč. Přičemž ukazujeme, co vše umíme, jak moc dokonalí, orchestrální a všepožírající chceme býti ("Confession of a Serial Killer"). Progrese? Kdepak. Progresi představovalo opomíjené "Revolution DNA". Spíš opravdu nekontrolovatelný, nezáměrný, přes hlavu rostoucí chaos.

Díky zmíněným chaotickým a i několika "obyčejnějším" momentům, nemohu označit aktuální placku za bezchybnou, plně vyspělou či dokonce geniální. Pánové zvolili cestu menší přístupnosti, která místy přerůstá v nabubřelost, předvádění se a snahu zadupat množstvím not minulé počiny do země. Základ je přitom vlastně triviálnější, než kdy dříve. Přítomnost symfonických partů a skvělého zvuku symbolizují neoddiskutovatelně zase plusovou složku. Stejně jako nad mračna čnící skladby "Dogma", "Prototype" a "Prometheus". Přes veškerá pozitiva a vesměs kladné výsledné hodnocení, servírují Řekové rozhodně nejslabší desku po svém znovuzrození. "Titan" zůstane symbolem nesmírně vysokých očekávání, která zdaleka nedostála svému naplnění.

sestava: Spiros Antoniou – zpěv, baskytara, artwork, Christos Antoniou – kytara, aranže, Sotiris Vayenas – kytara, čistý zpěv, Fotis Bernardo – bicí; host: Filharmonický orchestr města Prahy – orchestrace
produkce: Logan Mader, SEPTICFLESH
1. War in Heaven
2. Burn