06.09.16

MASTER’S HAMMER - Vagus Vetus

MASTER’S HAMMER - Vagus Vetus

2014 Jihosound Records

čas: 55:48
styl: black metal

Což takhle dát si recenzi na novinku MASTER'S HAMMER přátelé? A co takhle dát si ji od někoho, kdo není příliš zasažen kultovností klasických desek kapely. Ano, mluvím o sobě. Ne že bych proti tvorbě pražského souboru cokoliv měl, naopak ještě jsem od pánů nenarazil na dílo, které by mě otrávilo nebo vysloveně nebavilo. Na druhou stranu trochu nepobírám odér vznášející se nad kapelou, kdy každá nová deska jest přivítána všeobecným nadšením vskutku nekritického rázu. Některým jedincům stačí pohled na logo MASTER'S HAMMER a mají jasno o dokonalosti ukrývané muziky, aniž by věnovali poslechu jedinou vteřinu. Šlágry trochu natahované, místy prazvláštní, leč vesměs povedené, toliko můj názor k po-návratovým deskám "Mantras" a "Vracejte konve na místo". Aktivita skupiny nepřestává překvapovat, uplynuly dva roky a už se točí třetí reunionové dílo "Vagus Vetus", obsahujíc opět mocné tympány Silenthella, naprogramované bicí a staromilský zvuk ze studia Jihosound.

První pozitivní dojem vyvolá typický obal a hned na úvod jasné téma k hovoru: texty. František Štorm představuje veršotepce nesmírných kvalit. Pro našince rozhodně důvod číslo jedna k soustředěnému poslechu. Při protáčení skladeb jsem se několikráte přistihl, že "jedu" čistě po textu a nevnímám téměř muziku. O onom ještě pohovořím níže. Jediná výtka směřuje k poněkud divné lyrice úvodní "XMZ". Práva úchylů, menšiny, brněnská mešita, xenofobní zrůdy, nu nějak nepotřebuji obdobná témata slyšet zrovna od mistrova kladiva, ač podání působí odlehčeně. Raději vyslechnu laserová ukazovátka, dopisy od Euronyma a ateliér Jaroslava Panušky.

Volným krokem se posouváme k hudebnímu obsahu. Zde leží největší tíha a problém "Vagus Vetus". Ve srovnání s vynikajícími texty muzikální složka místy poněkud pokulhává. Některé momenty působí prapodivně, vytrženě z kontextu desky ("Nengemengelengem"), popřípadě dochází k útrpnému čekání na vysvobozující refrén ("V aiolských harfách"). Neproduktivně zní i otevírací nářez "XMZ". To si troufnu částečně svést na plechové nazvučení bicího automatu, částečně na nepříliš zajímavé kytary, které provází celou stopáž. Opravdu zařezávajících riffů je menšina. Jak jsem již zmínil, sledování slovosledu odebírá procenta pozornosti a hudba se stává místy jen kulisou ("Receptura"). Když jsem teď na sebe zdárně uvalil hněv skalních fanoušků tvorby MASTER'S HAMMER, pojďme i spravedlivě chválit.

Skladby "Panuška" a "Špacírka" představují vynalézavou (téměř až hravou) tvář souboru a už jen kvůli nim stojí "Vagus Vetus" za minimálně jeden poslech. Zajímavé zvuky a harmonie ležící pod nánosem "black" metalu. "Pod vrstvou prachu", známou již ze splitu s Blackoshem, považuji za další velký přínos nahrávce. Ať už díky vypečenému textu či konečně zabijáckému riffu. Pobaví i "Zvířecí zvuky" (famózní ironický text!) a barevnější záležitost "Na kanibalských jatkách".

Se závěrečnou sumarizací vyvstávají dvě palčivé otázky. Lze vůbec MATERS'S HAMMER hodnotit dle všeobecných kritérií a jak si vede metalové dílo, jehož hlavní síla spočívá v lyrické náplni. Dle mého soukromého názoru tvoří Štormovci opravdu toliko ojedinělým a zapamatovatelným způsobem, že jedinou konkurenci již vytvořili ve své vlastní historii. Zřejmým pohledem nemohu vysadit novinku na stejně dobrá místa jako "Konve". O "Ritualu" nemluvě. Přílišná délka, místy rozplizlost spolu s nevýraznou kytarovou složkou, toť vinící mírného úpadku. V hlubinách internetu jsem četl názor, že MASTER'S HAMMER měli vydat aktuální počin jen jako sbírku básnických textů. Obdobně tragicky situaci ale nevidím. Svá dobrá místa si placka obhájí a i já se k nim rád vrátím. Možná kdyby vyšlo "Vagus Vetus" v podobě delšího EP ("αιολος I", "Panuška, "Zvířecí zvuky", "Pod vrstvou prachu", "Špacírka") létaly by z mé strany pouze obdivné výkřiky. Za současného stavu musím ovšem sáhnout po solidním, nadprůměrném, ale rozhodně ne vynikajícím hodnocení.

sestava: František Štorm – zpěv, kytara, baskytara, bicí, Neckrocock – kytara, Silenthell – tympány
produkce: MASTER’S HAMMER
1. αιολος I.