06.09.16

SONIC SYNDICATE - Sonic Syndicate

SONIC SYNDICATE - Sonic Syndicate

2014 Nuclear Blast

čas: 44:02
styl: metalcore/groove/nu metal

Před nějakým časem jsem objevil japonskou šílenost jménem BABYMETAL. Celkem fascinující. Nejen svou zábavnou a nablble oddechovou formou, ale i faktem, že se mi celé počínání tří japonských teenagerek vlastně líbí a díky své prostoduchosti nenutí nad muzikou přemýšlet. Což mě přivádí na myšlenku. Proč nedokáží mladé evropské kapely hrát melodický metal podobně odlehčeně a přitom zábavně. Proč cpou do svojí tvorby "vážná" a "zlá" témata, proč se tváří že tvoří originální hudbu a nesou poselství, když většinou nestydatě kopírují staré vzory. Jako pod nůž v mém momentálním rozpoložení přichází bezejmenná novinka SONIC SYNDICATE. Skupina, kterážto onen negativní popis prakticky definovala.

Projeďme si krátce historii. Mladá kapela, "cool" osazenstvo, dva zpěvy, sličná basačka a celkem nadějný debut "Eden Fire". Země původu: Švédsko. Hrál se jak jinak než melodický death metal. Na scénu posléze vstoupili manažeři Nuclear Blastu a započal kolotoč. Reklama všude možně, fanouškům předkládána naděje metalu a s ní i dvě sterilní a nevýrazné desky, plné okaté inspirace žánrovými veličinami. Následovaly klasické personální problémy, nový vokalista Nathan a chcíplý počin "We Rule the Night". Vody se na dlouhý čas zavřely.

Rok 2014. Sestava osekána na čtyři členy, vokál pod patronátem jediného muže. Oční stíny spolu s natuženými patkami zmizely a nastoupily vousy a tetování. V podobném akcentu se nese směr celé nahrávky. Výrazně ubylo doprovodných ptákovin a do popředí se dostává samotná hudba. Bohužel na rozjezd si pánové a dáma vybrali kombinaci dvou nehezkých záležitostí, "Day of the Dead" a "Black Hole Halo". Kytara vysekává jasný strojový rytmus, bez nápadu, bez osvěžení, v druhé zmíněné přimíchané samply z diskotéky devadesátých let a nesmí chybět melodický refrén trochu popotahujíc za uši. Přitom snahu určitě slyším, umakartovou naštvanost a emotivní ubrečenost nahradila metalová energie. Do budoucna rozhodně přemýšlet nad posloupností desky a otesávat, otesávat, otesávat. Protože songy číslo tři a čtyři znějí úplně jinak. Nápaditě, hybně a dynamicky. Hlavně "My Revenge" ochuzená o jasně daný refrén a hnaná bicím kulometem. Kytarista Robin Sjunnesson dokáže sám vytvořit slušné plochy. Jen si neusnadňovat práci sázkou na tupé drbaniny. Místy dýchá z tvorby dokonce duch KILLSWITCH ENGAGE. "Before You Finally Break" stojí potenciálem rovněž vysoko. Stačí hostovačka Mr. Speeda ze SOILWORK, trocha promakanějších vokálních linek a hned jde vše lépe a oblaží nás metalový hit jak vyšitý.

Prostředek CD chce trochu rozpačitě ukázat introvertnější tvář. V "Catching Fire" pochvalme nosnou linku kytary a "Unbreakable" symbolizuje docela fajn baladu bez přebytečného klavíru a slziček. Nebýt neskutečně hloupého refrénu počítal bych mezi povedené i vypalovačku "It Takes Me". Závěrečné minuty nutí zahrát si na Střihorukého Edwarda a vysvětlit kapele problém natahovaných konců. Za pozornost stojí jen "So Addicted" zvoucí překvapivým zlomem a dobře napsanou pop/metalovou strukturou (haló AMARANTHE na vaši tvorbu narážím). Pozornému čtenáři z mého hodnocení jistě neušel fakt, že horký počin SONIC SYNDICATE nezahýbe metalovou scénou, nepřekope mé vnímání mladých melody kapel a přes pozitiva nepředstavuje kdoví jak skvělé komplexní dílo.

Přesto album nikterak neuráží (což se některým starším kouskům dařilo) a v rámci omezených možností pobaví. Jednak příklonem k tvrdšímu vyznění, druhdy i svěžím nápadům a vhodně použitému vokálu. S tupostí refrénů se ještě pereme, leč síla v hlase Nathana Biggse bezpochyby leží. Spíše než souvislé dílo připomíná "Sonic Syndicate" pořád mozaiku několika povedených momentů vyčnívajících z všeobecné vaty. I když mnohem lepší nedokonalá mozaika než dřívější bída. Bez pochyby ještě nenastal ten správný čas označit kapelu za opravdu solidní jistotu. Přikládám naděje do budoucího vývoje a snahy. Možná se napodruhé zadaří a za pár let budou moci SONIC SYNDICATE opravdu nahradit žánrové veličiny. Zatím zdaleka nedozráli.

sestava: Nathan Biggs – zpěv, Robin Sjunnesson – kytara, zpěv, Karin Axelsson – baskytara, John Bengtsson – bicí
produkce: Roberto Lahgi
1. Day of the Dead