LANTLÔS - Melting Sun

LANTLÔS - Melting Sun

2014 Prophecy Productions

čas: 47:28 (artbook edice)
země původu: Německo
styl: post-rock/metal/shoegaze

Za poslední dva tři roky se v životě Markuse Siegenhorta událo několik pozitivních momentů, jež měly přímý vliv na jeho projekt LANTLÔS (za jednu z formalit lze považovat upuštění od pseudonymu Herbst). Stýkal se s jinými lidmi, poslouchal jinou muziku, převážně "devadesátkový" alternativní rock typu SMASHING PUMPKINS, a celkově ze sebe vytěsnil negativní energii, prozrazuje v dokumentu nacházejícím se na přiloženém DVD, které je součástí nádherné artbook emise s působivými ilustracemi Pascala Hauera, čímž se vysvětluje zásadní stylový přerod čtvrtého alba "Melting Sun". Někdo by mohl podobný silně eklektický přístup označit za ztrátu osobitosti, avšak LANTLÔS nikdy nelpěli na originalitě, naopak, z každého alba čišela inspirace interprety napříč celým hudebním spektrem, prostě typický současný kreativní rys mladé generace hudebníků. Nicméně z tohoto německého spolku necítím nějaké pozérství, ale skutečného uměleckého ducha talentovaných hudebníků, neoblomnou vůli pronikat do dalších hudebních sfér bez ohledu na povahu předchozí tvorby.

Z výše vyřčeného pak logicky vyplynulo, že již nebyla potřeba pěvecká účast Neigera z ALCEST, který výrazně ovlivnil předchozí dvě ještě black metalem načichlé nahrávky a díky jeho angažmá jsem de facto LANTLÔS vůbec objevil. Pokud mi dříve přišli LANTLÔS stojící ve stínu stylotvorných ALCEST, tak v přímém porovnání s jejich příliš sladkobolným "Shelter" vyhrává, byť spíše přímočařejší, ale tak nějak emoce houževnatěji atakující "Melting Sun". Markus možná nezpívá tak melancholicky zpěvně jako Neiger, ani kompozičně se nejedná o tak vycizelovaný materiál, avšak jako celek zní poměrně masivně, navzdory faktu, že nejde o žádný nářez, skutečně tak nějak přirozeněji působící na posluchačovy primární smysly. Ostatně koho že mi kytarový sound připomíná? Jasně  Devina Townsenda, ten taktéž dokázal melancholickou neagresivní hudbou doslova bořit zdi katedrál. LANTLÔS pracují s emocemi podobně, zdali se jedná o vykalkulované plagiátorství či přirozený eklektický přístup, nechť posoudí každý sám. To už bych rovnou mohl říci, že závěrečná "Melting Sun VI: Golden Mind" zase okatě vykrádá svým specificky melancholickým jazzovým feelingem Badalamentiho Twin Peaks. Jenže Townsend a Badalamenti patří mezi natolik zásadní inspirativní umělce, že otisk jejich charismatického rukopisu nalezneme u nespočtu interpretů. LANTLÔS dle mého soudu nepřekračují onu tenkou hranici vkusu či plagiátorství, naopak, jako celek se snaží s každým následujícím albem nepřešlapovat na místě, jednoduše na sobě pracovat, ve výsledku z "Melting Sun" cítím upřímnost či, lapidárně řečeno, poctivě odvedené řemeslo.

"Melting Sun" hýří pozitivní energií, album je doslova prosyceno slunečními paprsky. V tomto případě navíc kvituji přímočarý kompoziční ráz nahrávky, prakticky lze hovořit až o relaxační muzice, ideální třeba jako kulisa při práci, na druhou stranu výtečně funguje i jako koncentrovaný poslech na věži. Parádně se zde pracuje s emocemi, s harmonickými kytarovými vyhrávkami, vše do sebe perfektně zapadá ve výsledný kompaktní a současně robustní celek. Ani necítím potřebu řešit žánrové ukotvení, v tomto ohledu LANTLÔS jednoduše plují na nekonfliktním post-rock/metalovém moři, tedy komplexním, ryze soudobém žánru, kam se dá narvat prakticky cokoliv z nezávislé tvrděrockové scény.

sestava: Markus Siegenhort - zpěv, kytara, baskytara, Cedric Holler - kytara, dopr. zpěv, Felix Wylezik - bicí
produkce: Markus Siegenhort
odkaz: facebook.com/lantlos