06.09.16

SUICIDE SILENCE - You Can’t Stop Me

SUICIDE SILENCE - You Can’t Stop Me

2014 Nuclear Blast

čas: 39:10
styl: deathcore

Než se vrhneme do dnešního víru breakdownů, sypaček a naštvaných verbálních projevů, ujasněme si jednu věc. V globálním hledisku preferuji techničtější větev deathcorové muziky (THE FACELESS, VEIL OF MAYA, DESPISED ICON). Zajímá mě hlavně svojí rozmanitější rytmikou, neoposlouchá se toliko snadno. A když už nic jiného, lze sledovat a baviti se na krkolomných instrumentálních výkonech. Druhý faktor představuje celkem rychlý "poločas rozpadu" přímočařeji mířené deathcorové větve. Řečeno s lehkou nadsázkou, od startu kariéry dokáže vtisknout většina klasičtěji pojatých kapel svoji energií a sílu pouze do jednoho či dvou alb. Určitě se nejedná o dogmatické tvrzení, například bezejmenná deska WHITECHAPEL z roku 2012 představuje skvělý a zábavný počin.

SUICIDE SILENCE si prošli katastrofou v podobě úmrtí vokalisty a budou už navěky srovnáváni se svoji vlastní starou prací. Najde se i část skalních co zkrátka neodpustí novou tvář za mikrofonem. Osobně, čistě na úrovni pocitu z muziky, nenabývám dojmu, že kapela chtěla pokračovat za každou cenu, ať to stojí, co to stojí. Řvoun Hernan Hemida zapadl do soukolí naprosto přirozeně a plynule navázal na bestiální výkony Mitche Luckera. Jelikož se nepočítám mezi opravdu hluboce znalého členů a příběhu SUICIDE SILENCE, vyzývám tímto čtenáře k případné korekci mých myšlenek v diskusi.

Hudební rozbor novinky bych rád započal nezpronevěřením se svému odkazu. V době, kdy většina konkurence filtruje svůj základ metalovými linkami, melodickými vyhrávkami, riffy à la MESHUGGAH či uniká technikou od původní přímočarosti, stojí SUICIDE SILENCE jako žánrová skála. Jakkoliv zpátečnicky a nemoderně může ono počínání působiti. "Inherit the Crown" a "Cease to Exist" sází na toliko jasných zasekávaček, až zamotávají posluchači hlavu a uvaří ho v kotli naboosterovaných kytar. Vše podáno s velice promyšlenou stavbou a skladatelským rozmyslem. V "Sacred Words" přichází ke slovu nenápadně skrytá, klenutá melodie a vytáhne nejhitovější refrén celé kolekce. Pětka s názvem "Control" překonává všechny obavy o user friendly produkt z dílny Nuclear Blastu. Hostujícímu Georgi "Corpsegrinderu" Fisherovi stačí několik vteřin, aby posluchače dostal svým dunivým basovým growlem. Hoblovačka v nejlepším slova smyslu, doplněna o bláznivé stop/go tempo. Vůbec prostředek nahrávky považuji za opravdu zdařilý. Polo-pochodovým rytmem a basovkou hnaná "Warrior" spolu s výrazně řezavou titulní klipovkou. K ní mimochodem borci použili text již zesnulého zpěváka Mitche. Možná právě tímto aktem se sami nasměrovali k dalšímu pokračování své hudební cesty.

Zajímavá "Monster Within", druhá hostovačka a Greg Puciato (THE DILLINGER ESCAPE PLAN). Ze své originální sebranky přinesl Greg osvěžující a divoký projev, mathcorové postupy nechal protentokráte doma. Výčet pozitivních záležitostí koncem zmíněné skladby začíná trochu skřípat. Akustická kytara v devátém zářezu působí jako pěst na oko a znovu nahraná "Ending Is the Beginning" taktéž nepřinese nic nového. "Don't Die" zaujímá pozici solidní a nenápadné žánrovky. Poslední výraznější moment přestavuje prostředek tajemně znějící "Ouroboros", rozplizlé poněkud do ztracena. Vše zaštítěno povedenou grafikou a podáváno v prvotřídním zvukovém a hráčském obale.

"You Can't Stop Me" není bez chyb a nepřekvapí žádným neočekávaným postupem. Nepřidá ani kdovíjak zuřivou atmosféru, jako první dvě nahrávky SUICIDE SILENCE. Celý svůj obsah prodává ve formě klidné, soustředěné a inteligentně podané síly. Je to snad zcela špatně? Z mého pohledu nikoli. Profesorská, skvěle zahraná učebnice "správného" deathcoru. Paradoxně dosti uvěřitelná a plná emoční hodnoty, kterážto podobně stavěné záležitostí většinou míjí velkou oklikou. Můj globální názor na žánr (z prvního odstavce) album nezmění, ale rozhodně pobaví a připojí velmi slušné věci k poslechu.

sestava: Hernan Hermida – zpěv, Mark Heylmun – kytara, Chris Garza – kytara, Dan Kenny – baskytara, Alex Lopez – bicí
produkce: Steve Evetts
1. M. A. L.