BELPHEGOR - Conjuring the Dead

BELPHEGOR - Conjuring the Dead

2014 Nuclear Blast

čas: 36:39
země původu: Rakousko
styl: black/death metal

V tradiční démonologii BELPHEGOR představuje démona, který pomáhá činiti lidem objevy, v křesťanském pojetí zase symbolizuje hřích jménem lenost. Obě dvě charakteristiky celkem sedí i na můj poslech aktuální placky rakouských veteránů. Během protáčení "Conjuring the Dead" jsem učinil několik objevů ohledně celé tvorby souboru, kterou jsem, až na videoklipy, singly a občasné útržky, příliš neznal. No a lenost? K té se ještě dostaneme.

Nerad začínám hodnocení alba bez znalosti předchozího kontextu tvorby. I proto jsem projel ve zrychlenějším režimu několik starších desek ("Bondage Goat Zombie" řeže jak pila) a ujasnil si, o čem novodobá tvorba BELPHEGOR rozhodně není. Prozkoumávači slepých uliček, fanoušci progresivní tvorby a netradičních postupů utíkejte do dáli. Několik pokusů ozvláštnit přímočarý black/death akustickými kytarami by vás mohlo spíše rozesmát než nadchnout. Příznivci smysluplné lyriky, těžkých, filozofičtěji laděných textů na přemýšlení honem pryč. BELPHEGOR se pyšní naprosto typickou zásobou slov na blacková alba. Vzduchem létají Luciferové, Satani a všechny hříchy světa. Svoje naivní kouzlo podobná tématika určitě obsahuje, např. DARK FUNERAL nebo MARDUK také těží z podobných témat už drahnou řádku let. U Helmutha se Serpenthem nabývám místy dojmu už přehnaně infantilního, třeba "Sexdictator Lucifer" z úst čtyřicetiletých pánů je spíše za hranou i úsměvného přístupu.

Čerstvá "Conjuring the Dead" nepřidá žádné inovátorské polínko do tvrdě metalového kotle. Začíná přesně na místě, kde skončila "Blood Magic Necromance". Aby uspěl, musí první singl obsahovat dostatečné množství dat a informací o připravovaném počinu a zároveň nenudit a pobavit. Vše splňující "Gasmask Terror" stavím na pozici "hitovky léta". Nesmírně chytlavá vyhrávka, bezvadný refrén a výkřik "Fuck You All". Postavit celé CD na stejně dobrých, krátkých, úderných a zábavných skladbách, vychválil bych novinku až do pekel. Bohužel dynamický propad v úvodu druhého zářezu předesílá rozpačité směřování celé nahrávky. Pamatuji se na obdobně zklamaný povzdech při poslechu "All Shall Fall" od IMMORTAL před pěti lety. Navnazen drtivým úvodem a celkem zklamán zbytkem. Jakoby se salzburgské duo rozhodlo vystoupit ze zmíněné kolovrátkové škatulky a ukázat, že umí i rozmáchlejší skladby a antihitové kompozice. Jinak si neumím vysvětliti písně typu "Conjuring the Dead", či "Flesh, Bones and Blood". Přímo cítím ambice udělat netradičnější desku (v rámci mantinelů kapely), které ovšem naráží na velký nedostatek kytarové invence a strojově nudné bicí. V rámci mixu ještě vytažené nepříjemně vpřed. Zkrátka klepačka.

Nesmím opomenout přítomnost dvou hvězdných havranů, Attily Csihara a Glena Bentona. A oba hned v jedné skladbě. Hlavně Attila rozsvítí "Legions of Destruction" o spoustu procent. Proč BELPHEGOR nevyužili potenciál a každému z hostů nedali prostor v samostatném kousku, nechápu. Strčit Glena Bentona do "Rex Tremendae Majestatis"", safra to by bylo žrádlo. Na poslední chvíli desku zachraňuje "Lucifer, Take Her!" propojená s outrem "Pactum in Aeternum". Pokusy o atmosféru konečně dostávají reálné obrysy, bohužel nahrávka onou snahou rychle končí a zůstává až nepříjemně velké množství pachuti. Liché pokusy o složitější desku naráží na jasně dané schopnosti a skladatelské možnosti kapely po dvaceti třech letech existence.

"Conjuring The Dead" působí v celkovém hledisku dosti líně a (estét promine) připosraně. Nevyužívá ani z poloviny hlavní zbraně BELPHEGOR a snaží se vytvářet chiméru odlišné a techničtější nahrávky. Místo aby kapela srazila plyn k podlaze a urvala hlavu, tak se válí ve středních a dusavých tempech. Za své melodické výboje se venkoncem stydí a raději servíruje nicneříkající refrény a rytmické plochy. Dojem přebíjející drtivou většinu skladeb vyvolá i samotný mistrovský obal s dílny Setha Spirose (SEPTICFLESH). Plus zabijácký singl a několik zdařilých momentů, toť celkem smutný průměr a hubený celkový výsledek.

PS: Vím, že za pár let si do trojčlenky BELHEGOR – rok 2014 dosadím pouze "Gasmask Terror".

sestava: Helmuth – kytara, zpěv, Serpenth – baskytara, doprovodný zpěv; hosté: Martin Jovanovic - bicí, Glen Benton – zpěv, Attila Csihar - zpěv
produkce: Erik Rutan