ELUVEITIE - Origins

ELUVEITIE - Origins

2014 Nuclear Blast

čas: 57:19
země původu: Švýcarsko
styl: folk/melodic death metal

Švýcarská mnohohlavá formace ELUVEITIE si své místo na pagan/folkové mapě jednoznačně vybojovala talentem a hudební pílí. Mluvíme-li o výborné "Slanii", skvěle zvládnutém začlenění velkého množství tradičních folkových nástrojů do základu tvořeného melodickým death metalem jak z Gothenburgu. Nebo o překvapivém a lahodném prvním díle zamýšlené akustické ságy "Evocation". Poněkud nefér působilo tehdejší časté házení skupiny do jednoho soudku s druhořadými, folk metalovými tancovačkami, kterých se před pár lety rojil až nehezký počet. Plošší "Everything Remains" a hlavně přímočará a nudná "Helvetios" dovedly uskupení na křižovatku rozhodování, kudy dál táhnout svou hudební káru.

Cesty se jeví jednoduše, progresivci zkusí zaexperimentovat a otevřít dále své hudební obzory, tradicionalisté v podobné situaci zamíří na velká pódia a zaútočí ještě přístupnějším materiálem. Osobně vždy preferuji první způsob, ve folk metalu vítám každé zpestření, každý promakaný song, popřípadě absenci hopsavých hitů. Můj limit pro dvou akordové dupačky mi vždy na rok dopředu naplní KORPIKLAANI (i když momentálně s vydáváním desek stagnují). U ostatních seskupení hledám zkrátka "něco více". A proč vůbec podobné úvahy ve spojitosti s "Origins"? Poněvadž ani po množství důkladných poslechů nedokáži zcela jednoznačně posoudit, kterou cestou se ELUVEITIE v roce 2014 vydali.

Při sepisování sestavy a množství použitých nástrojů, mě hned napadla otázka: "A tohle všechno nahrávka fakt obsahuje"? Ve srovnání se starší tvorbou je úbytek prostoru netradičních melodií a zvuků dosti slyšitelný a hlavní slovo si berou nabroušené kytary. Rozjezdová "The Nameless" se s ničím nepáře a nakládá posluchači, co se do něho vejde. Akustické nástroje odsouvá do role nesmělých přicmrndovačů. Ještě více vyjíždí "Inception", zabrušujíc do blast beatových sypaček a regionů smrdících sírou. Kolik v podobných momentech zbývá samotného folk metalu, nechávám na individuálním posouzení každého z vás. Zůstavši u dvou tvrdých skladeb, jmenoval bych je zajímavým kořením materiálu. Komplikace vyvstává až při bližším ohledání zbytku skladeb. Přímočarých, úderných a sobě si podobných momentů nabízí deska až příliš. Viz trojice "Sucellos", "The Silver Sister" a "Days of Strife". Neříkám, že rychlé a agresivní pasáže vyznívají vysloveně špatně a nepatřičně, jen bych od ELUVEITIE očekával intenzivnější dávku rozmanitosti či barevnosti. Větší podíl zmíněného hejna folkových nástrojů, promíchání temp a zapracování dynamiky.

Hráčka na niněru a zpěvačka Anna Murphy obohatila svým zpěvem (krom pohodovky "Vianna"), i největší úlet celé stopáže, popinu "Call of the Mountains". Tesaný riff a stadionový náboj bez problému, naivní linka píšťal a refrén v podobě táhlého "úúú" již nikoli. Snad úlitba použití ve videoklipu či pokus o "Rose for Epona" číslo dvě. Nejlépe si ELUVEITIE vedou ve chvíli, kdy zůstávají sami sebou a nesnaží se uchvátit tvrdostí nebo překvapit hitparádovými ambicemi. "From Darkness" účelně propojí více tváří kapely, "Celtos" zní nesmírně zajímavě a úspěšně navozuje uvěřitelný dojem folkového otisku v tvorbě Glanzmannovy družiny. Ke zdařilým momentům si dovolím přiřadit ještě "King" a táhlou "Carry the Torch". Délka tradičně dosahuje hodinky, její natažení o čtyři mezihry popravdě nepobírám, při přímočařejším směřování působí divně. Navíc zase nepochopitelně kašlou na potenciál ukrytý ve folkových hráčích.

ELUVEITIE připravili kolekci, kterážto sice vyznívá nejasně a rozpolceně, přesto kvituji posun a zlepšení vůči opravdu tupému, jednorozměrnému předchůdci. Kam zamíří příště, toť otázka. Já bych uvítal druhý díl akustické "Evocation", nějaký ten odpočinek od kytar, pročištění hlav a možná se ještě časem dočkáme opravdu silného materiálu. "Origin" neodsuzuji, z kapely stále cítím snahu, aktuálně schovanou pod přešlapováním a hledáním vlastní cesty. I přes jasně dané množství méně zdařilých chvil nevyvolává čerstvá placka vysloveně negativní poslechové okamžiky. Své význačné a silné momenty si podrží a posluchači nabídne drsnější a špinavější stránku švýcarského folk metalu. Lepších šedesát.

sestava: Chrigel Glanzmann – zpěv, akustická kytara, mandolína, uilleanské dudy, bodhrán, píštaly, gaita, Nicole Ansperger – viola, Rafael Salzmann – kytara, Kay Brem - baskytara, Päde Kistler – dudy, píšťaly, Anna Murphy – niněra, zpěv, Ivo Henzi – kytara, Merlin Sutter – bicí, host: Konan Mevel – pibgorn, píšťaly, biniou kozh
produkce: Tommy T. Baron
1. Origins
2. The Nameless