CRONIAN - Erathems

CRONIAN - Erathems

2014 Season of Mist

čas: 56:16 (LE)
země původu: Norsko/ Švédsko
styl: progressive/avant-garde metal

Když jsem se před lety s norsko-švédským projektem CRONIAN setkal poprvé prostřednictvím debutu "Terra", zanechal ve mně vlažný dojem. Jakoby se jednalo o jakousi light nástavbu k zavedeným skandinávským souborům BORKNAGAR respektive VINTERSORG, v nichž ostřílení metaloví bardi, svébytný kytarista Øystein G. Brun a osobitý zpěvák a multiinstrumentalista Andreas "Vintersorg" Hedlund, léta působí. Lakonicky řečeno, CRONIAN ve mně vzbuzoval jakousi environmentální agitku či pregnantněji řečeno "zmetalizovaný" National Geographic, hudebně se oproti výše zmíněným skupinám mírně lišil masivnějším nasazením kláves a obecně syntetických nástrojů včetně bicího automatu, čímž paradoxně navzdory přírodní estetice debut vyzníval spíše anorganicky chladně, i díky celkově neprůraznému zvuku (přestože ho masteroval Dan Swanö) a místy vyloženě flegmatickému výkonu Mr. V si počin nezískal mou výraznější pozornost. Teprve až letos jsem na CRONIAN opět narazil a přiznám se, že mě uchvátil nádherný artwork od brazilského výtvarníka Marcela Vasca (mezi jeho klienty patří třeba SOULFLY, BELPHEGOR, EINHERJER, DIMMU BORGIR, KEEP OF KALESSIN. a nebo právě BORKNAGAR s poslední plackou "Urd"), předchozí počin "Enterprise" jsem ignoroval, avšak aktuální CD "Erathems" jsem si z hecu pustil. A co následovalo? Šok, v tom nejlepším slova smyslu.

Velmi se mi líbí poslední desky BORGNAGAR "Universal" a "Urd" (aktuální tvorbu Vintersorga spíše doháním, tu starou jsem kdysi až nekriticky baštil) pro naprosto famózní instrumentaci, průrazný zvuk a celkově epický náboj a právě všechny zmiňované benefity obsahuje i třetí dílko CRONIAN "Erathems". Jedno je jasné, norsko-švédské duo již nelze vnímat jako sezónní bokovku, ale zcela regulérní kapelu, byť jen studiovou. Ona má jistá laxnost k debutu "Terra" pramenila asi z faktu, že Vintersorg, jakožto primárně studiový muzikant, o němž se ví, že nejezdí na turné (a to ani s BORKNAGAR), protože mimo jiné má problém se uvolnit z práce (v profesním životě se živí jako učitel na základní škole) a tíhne více k rodinnému krbu, proto v posledních letech chrlí jednu nahrávku za druhou a tak nějak jsem se jim cítil být přesycen. Samozřejmě po nadšeném přijetí pozoruhodné a barvité kolekce "Erathems" jsem absolvoval rekapitulační poslech dvou předchůdců a skutečně jsem svůj názor na CRONIAN mírně korigoval.

Stále platí, že debut považuji spíše za průměrný (myšleno v konfrontaci se špičkovými skandinávskými interprety vycházející z blackmetalových kořenů), následovník "Enterprise" za blýskání se na lepší časy, no a novinka je již trefa do černého. Samozřejmě se nedá přeslechnout typický Brunův kytarový rukopis a variabilní pěvecký projev Vintersorga, tudíž na výrazivu CRONIAN se nic nezměnilo a stále se jedná o emociální průsečík spolků BORKNAGAR a VINTERSORG, s tím, že tentokrát CRONIAN přinášejí více slyšitelnou přidanou hodnotu v podobě citelného doteku avantgardního a progresivního metalu samozřejmě typické skandinávské školy. Progresivní kompoziční a hráčské postupy zřejmě netřeba nijak obšírně popisovat, neboť je mnozí z vás znají ze dvou zmiňovaných kapel a konečně onu avantgardu charakterizují především košaté klávesové či programované aranže. O ty se podělili oba pánové a místy kompozice nabírají až opulentně symfonický ráz, třeba v majestátní "Moments and Monuments", v níž nechybí ani různé psychedelické jakoby retro samply evokující tajemný zvuk thereminu (ony zvláštní tóny jsem zaregistroval ve vícero kompozicích třeba hned v úvodní pecce "Cold Wave Eruption"). Ani na "Erathems" nenalezneme živého bubeníka, tudíž rytmika vznikla naprogramováním a taktéž v tomto bodě lze směle smeknout (nicméně kdyby desku nabubnoval nějaký studiový hráč, ještě více by stoupla na ceně).

Vůbec bych se nedivil, kdyby se někomu album "Erathems" líbilo ještě více, než aktuální počiny BORKNAGAR nebo VITERSORG, protože CRONIAN je méně svázán žánrovými konvencemi. O co se hudebníci ve svých hlavních kapelách spíše otírají (třeba o zmiňovanou avantgardu či sympho aranže), nechávají ve svém společném hudebním dítěti plně popustit. Současně však nezapomínají na typickou severskou post-blackmetalovou dravost, kdy Vintersorg krom svého typického bardovského zpěvu nezapomíná ani na dravý havranní vokální projev. Ve výsledku se nám do rukou dostává velmi vyvážené dílo s parádní produkcí a povznášející přírodně-mystickou atmosférou. Pro milovníky prvojakostního skandinávského košatého tvrdého metalu naprostá nutnost.

sestava: Vintersorg - zpěv, baskytara, klávesy, programování, Øystein G. Brun - kytara, klávesy, programování
produkce: Vintersorg a Øystein G. Brun
1. Cold Wave Eruption