ENTHRONED - Sovereigns

ENTHRONED - Sovereigns

2014 Agonia Records

čas: 40:23
země původu: Belgie
styl: black metal

Kolikráte se v black metalu objeví nahrávka, která na první poslech nepřekvapuje svoji progresí, nemíří své zbraně do rozličných obzorů a vůbec působí spíše archaicky a konzervativně až za hrob. Přesto si v ní časem najdete svoje, objevíte skryté melodie a pod nánosy prachu se skvící, netradiční postupy. I po dlouhé době si stále říkáte, zda se jedná pouze o sympatické retro, inspiraci a slušné lavírování se starými veličinami, nebo opravdickou bombu. Nejste si jisti, přemítáte a názor na album si vytváříte složitě a dlouhodobě. Z mého úhlu pohledu popis přesně sedící například na loňské dílo INQUISITION (kterémužto jsem nakonec propadl) a stejně tak na novinku belgických ENTHRONED.

Jubilejní desátý kousek v bohaté diskografii slibuje vyzrálé a již rozmyšlené muzikanty, kteří vědí, co chtějí a kam míří. V kariéře ENTHRONED se vyskytly lepší ("XES Haereticum") i horší kousky ("Obsidium"). Nikdy jsem ale nenarazil na vysloveně hloupé či otravné dílo, plné bezvýznamného rachocení a včelích náletů. K čerstvému materiálu bych prvotně připojil dovětek "podivně překvapivý". Svého jasně mířeného předchůdce překonává téměř ve všech disciplínách s výjimkou obalu. Ten vypadá poněkud obyčejně a až příliš se drží blackových ilustračních tradic.

Mezi velké záliby Nornangestovy sebranky patří (krom bzučivého nášupu) i navazbování kytar a nezanedbatelný počet stoupavých melodií, lehce evokujících industriálno. Na "Sovereigns" si jich v různých variacích užijeme opravdu nespočet. "Sine Qua Non" rozjíždí pozvolnou blasfemii, přidává tahavé výjezdy kytar a dává vyniknout velice solidně vystavěné rytmice. Po stejnu formované, jen o stupeň rychlejší "Baal al-Maut" nebo "Of Shrines and Sovereigns". Vesměs sobě si podobné skladby, které odlišuje jen minimum věcí, reprezentují tradičně černo kovovou část CD. V globálním měřítku nic proti zvládnuté klasice (i když extra nenadchne). Co mi ale těžce nejde pod vousy, je diametrální rozdíl mezi zajímavějšími (v dalším odstavci řečenými) záseky a zmíněnou přímočarou a jednoduchou složkou. Jako by dosazena z nutnosti, kvůli délce stopáže, zahraná a vymyšlená ve spěchu. Možná by nebylo od věci nechat muziku ještě rok, dva uzrát, než vydávat v pravidelných cyklech. Netuším ovšem, jak mají ENTHRONED nastavené smlouvy a zda vydání v roce 2014 nepředstavovalo povinnost.

Nemírně zajímavé výrazivo rozbalí smrtihlavové hned ve třetím songu "Of Feathers and Flames". Překrývající se linky kytar, bezvadně schované melodie vyzývajíc posluchače k soustředění a mystický opar jakoby ze Středního východu. Velice častým prvkem blackových CD se stala snaha o vytváření odlišných, někdy až přehnaně "jinačejších" skladeb, které dokážou ozvláštnit nahrávku. Lehkonohá "Lamp of Invisible Light" tak činí bez užití provařených postupů, ve smyslu čistého zpěvu, rádoby epických drnkaček (WATAIN – "They Rode On") nebo úkroků do heavy metalu. Výborně. Kadencí MG -42 trhá závěrečná "Nerxiarxin Mahathallah", kdy je klasický sound a zběsilý útok poprvé rozhodně na místě. Vcelku funguje i drsná "The Edge of Agony" s procítěným a náladovým zpomalením ve své druhé polovině.

A nyní babo raď. Promyšlené dokreslení skvělých momentů těmi klasickými? Nebo odfláklé doplnění do necelé třičtvrtěhodinky? Ani s odstupem času zcela přesně nevím a nedokážu říci. V jistých momentech postrádá novinka švih, zabředá a upadá do letargie sypačkových struktur. Jinde mi zase připadá skvělá a inovativně operující s tradicemi. Dovolím si tudíž nazvat "Sovereigns" materiálem zvláštním, překvapivým na obě strany spektra a poměrně nejasným. Konečně názor si stejně uděláte sami, vážení posluchači. Já mohu přidat jen velice vlažné doporučení.

sestava: Nornagest – kytara, zpěv, ZarZax – kytara, Neraath – kytara, Phorgath – baskytara, Menthor - bicí
produkce: Tom Horn
1. Anteloquium