06.09.16

HAMMERFALL - (r)Evolution

HAMMERFALL - (r)Evolution

2014 Nuclear Blast

čas: 49:36
styl: heavy metal

Švédští tradicionalisté HAMMERFALL reprezentují tolik snadný cíl, že pravidelné kopání do jejich produkce již není ani vtipné. Já bez problému dodnes sjíždím první hymnické a úderné desky. Nakopávačka do auta, k práci, k rychlému vytažení z postele. Proč ne. Přípravu vydání letošního materiálu provází klasická masáž v rockových mediích, obzvlášť v ČR - zemi zastydlému heavy metalu zaslíbené. Tak jsem se rozhodl "(r)Evolution" přeci jen neignorovat a podívat se, co čtyřicátníci z Gothenburgu vymysleli. A srdceryvně doufám v něco lepšího, než zoufalé činy z časů nedávno minulých.

Zhruba od léta páně 2002 totiž letí úroveň kladivářů po zadku směrem do bažiny podprůměru a hlavně okázalé hlouposti a blbého kýče. "No Sacrifice, No Victory" dostávala zaslouženě čočku téměř ve všech recenzích a zatím poslední "Infected" zase od věrných přívrženců souboru, za svoji údajnou odlišnost od kapelních tradic. Osobně ji, vzdor mnoha pozitivním doporučením, vnímám jako totální metalové dno, kdy i poslední zbytky drivu a energie nahradila papundeklově "temná" atmosféra a chcíplé songy. Ne nadarmo pocházel jediný solidní riff ("Dia De Los Muertos") ze šuplíku dávných invencí. A ještě chyběl na obalu tradiční maskot Hector. Psát recenzi, na víc než 35% by se poslední dvě desky nevyškrábaly ani za nic.

Nazvat placku "(r)Evolution" odkazuje ke dvěma možným koncům. Návrat ke kořenům formou prostého okopírování postupů. Nebo dodání čerstvé energie a tepání nových nápadů starým, signifikantním stylem. S potěšením lze dnes konstatovat převažující druhý scénář. Sice ne od začátku do konce, ale přesto podobné počínání potěší. Alespoň mne. Několik týdnů éterem létající singlovka "Bushido" lákala na naivní, ale velice chytlavé, uvěřitelné melodie a sympatickou vyřvávací pasáž v refrénu. Stejnoměrný duch se vznáší i kolem nejlepšího songu "Hector's Hymn". Heavymetalová šleha jak vyšitá. Samotná strčí do kapsy celé letošní nudné album SABATON, nebo GAMMA RAY. Třetí zajímavý moment dlí v závěrečných minutách, natlakovaná "Wildfire" s melancholickou prostřední pasáží. Nesmí chybět ani krapet zastaralé, šlapavé, středně rychlé hymny, na které disponují HAMMERFALL předplacenou kartou. Titulní věc pojede na koncertě jedna báseň, to samé si troufám tvrdit o "Live Life Loud".

Nechci v přímém přenosu samozřejmě vystavovat Potěmkinovy vesnice a tvrdit, že CD zůstává bezchybnou a po všech směrech dotaženou prací, stanovující nějaké "revoluce" na heavymetalovém poli. Už jenom okatá inspirace ACCEPT v "Tainted Metal" stojí za zamyšlení (ovšem obdobnou inspirací jsou proťaté všechny desky Švédů). Ani "Ex Inferis" nebo "Origins" neoslní, spíše jenom proletí kolem. Přesto nenalézám za celých padesát minut téměř jediný moment, kterým by ze mě kapela dělala pitomce, vyvolávala ťukání na čelo, nebo ironické úsměvy a odplivnutí. A to je v případě HAMMERFALL co říct! Zkrátka pocity z desek minulých rychle zapomenuty. Snad jen balada "Winter Is Coming" se drží plánu dráždit uši patosem a kýče plnými, melancholickým tahanicemi. V celkovém hodnocení nesmím zapomenout ani na veskrze slušný vokální výkon Joacima Canse který nebýval vždy pravidlem, dynamické bicí a do skládačky dobře zapadající sóla Oscara Dronjaka.

"(r)Evolution" v rámci omezených možností baví a i když se na staré fláky "Glory to the Brave" nebo "Legacy of Kings" úplně nechytá, tak alespoň smazává bez problému své minimálně tři předchůdce. Obsahuje samozřejmě i dost průměrnějších a zapomenutelných momentů, ale vyvažuje je řečenými peckami a gigantickou dávkou nakažlivého optimismu a sympatické energie. Při nejsilnějších částech desky mám sto chutí vyrazit na koncert HAMMERFALL, obléct v duchu kapely kožené gatě, do ruky pivo, druhou ukazovat paroháče a mávat dlouhým vlasem (já už jen imaginárním). Škoda že muzikanti nezkusili ještě více prásknout do koní a přidat častěji na svižných tempech. Žánroví příznivci, přidejte si klidně deset, patnáct procent. Pro mé univerzálnější chutě stojí "(r)Evolution" za hodně pěkných šedesát. Obránci metalového vkusu, do útoku.

sestava: Joacim Cans – zpěv, Oscar Dronjak – kytara, klávesy, dopr. zpěv, Pontus Norgren – kytara, dopr.zpěv, Fredrik Larsson – baskytara, dopr. zpěv, Anders Johansson – bicí
produkce: Fredrik Nordström, James Michael, HAMMERFALL
1. Hector’s Hymn