06.09.16

THE HAUNTED - Exit Wounds

THE HAUNTED - Exit Wounds

2014 Century Media

čas: 44:08
styl: death/neo-thrash

Návrat na scénu THE HAUNTED startuje podzimní bouři nových (doufejme, že co nejlepších) desek. Navíc se koncem října objeví v nabídce i devatenáct let očekávaný materiál od jejich duchovních předchůdců, spřízněných AT THE GATES. Pro fanoušky se chystají thrash-deathové hody. Očekávání jsem si nastavil v obou případech relativně vysoko, neboť předchozí tvorba svoji úrovní k obdobnému počínání přímo sváděla.

Zabrušme úvodem do personálních záležitostí. Bubeník Adrian Erlandsson a basák Jonas Björler si zahrají na obou dílech. Druhý z bratří Björlerů, kytarista Anders, dal THE HAUNTED už podruhé vale a zůstal věren pouze své sólové kariéře a právě reunionu AT THE GATES. Čert aby se v tom guláši vyznal, že? Leč na švédské scéně zkrátka hraje každý s každým. Vrací se taktéž i staronový vokalista Marco Aro, fungující na druhém a třetím počinu. Ke starým dílům se ještě dnes dostaneme, neboť "Exit Wounds" zcela neochvějně míří staromilskými směry a ostentativně kašle na experimentálnost. Příznivci rozmanitější, melodičtější tváře, kterou THE HAUTED ukázali například na "Unseen" či "The Dead Eye" si asi příliš nepošmáknou. Na současném programu kapely leží pouze a jedině přímočarý nášup.

V něm spočívá jádro pudla a rovněž důvod proč se nedokážu zbavit pocitu, že prachobyčejné ohlédnutí zpět na přelom milénia je sakra málo. Míchání z ověřených ingrediencí melodického deathu a přímočarého thrashe, řízlého několika groovy riffy, zkrátka svádí k předvídatelnému vyznění. Předvídatelný ale nutně nemusí znamenati unylý, což vzorově předvádí nabroušené smečky VALLENFYRE, HAIL OF BULLETS, nebo OVERKILL. Bohužel "Exit Wounds" nenabízí nic z podobně dravých přístupů a žehrá na all-stars sestavu a dobré jméno. Skladby vykazují až nehezkou podobnost a vrstvení linek na sebe přichází bez ladu a skladu. Sóla podle učebnice, neměnný growling (velký pokles oproti skvěle nazpívanému předchůdci), neúnavně klapající bubny. Nikde nepřichází opravdu bryskní moment, který by zarazil posluchače do křesla. Celá placka působí plyšově, neostře a v nejhorších pasážích i ospale ("Eye of the Storm").

Nejrychlejší tempo vybalí hned úvodní "Cutting Teeth" a v následných cca 40 ti minutách jí už žádná další skladba nedožene v agresivitě ani nenapodobí úderností. Minutový nářez "My Enemy" skvěle ukazuje naddimenzovanost desky, kdy rozjede nápady na minimální ploše a nestihne znudit a roztahat nosné motivy. Nechci samozřejmě tvrdit, že by pánové měli začít točit půlminutové grindující hoblovačky. Ale pokud hodlají dál pokračovat v podobném duchu (a nerozvíjet se), možná se jediná cesta jeví právě v onom zmíněném rozumném zkracování a zhušťování do natlakovaných kousků. I další krátkometrážní zásek "This War" disponuje alespoň elementárním základem pořádného thrashe. Za zmínku ještě stojí padající vyhrávky v "Kill the Light", jediný chytlavý refrén v songu "Psychonaut" a experimentálně znějící začátek "Trend Killer". Nic z toho ale nedělá plnocenné písně pair excellence, na jaké jsem byl od THE HAUNTED zvyklý.

Zamýšlené přiblížení famóznímu debutu a jeho dvěma následovníkům proběhlo snad jenom v hlavách protagonistů. "Exit Wounds" je průměrná retrospektivní nahrávka, bez výrazných nápadů. Mrzí mě zahození progresivnějších částí z novějších děl, mrzí mě chybějící původní energie a jako fanouška mě mrzí i částečná ztráta ksichtu a zpronevěření se trendu "zpátky ke kořenům". Instrumentální dovednosti matadorů, perfektní zvuk, chytře vymyšlený obal, texty a těch několik slušných a částečně zajímavých zářezů, zabraňuje jít s body pod průměr. Ale nic víc. Vcelku zbytečný návrat kdysi stylotvůrné kapely.

sestava: Marco Aro – zpěv, Patrik Jensen – kytara, Ola Englund – kytara, Jonas Björler – baskytara, Adrian Erlandsson – bicí
produkce: Tue Madsen
1. 317