06.09.16

IN FLAMES - Siren Charms

IN FLAMES - Siren Charms

2014 Epic Records

čas: 44:35
styl: alternative metal/rock

Rád se počítám mezi opravdu věrné fanoušky IN FLAMES. Jistá fakta ale pominout nelze. Například že k poslednímu opravdu vynikajícímu a skladatelsky mimořádnému dojmu došlo na desce "Clayman", která oslaví letos už čtrnáct let. Od té doby se IN FLAMES pohybují v rámci melodického metalu na pozicích jistoty, neurážlivého obsahu, ovšem výbuchy kreativity po zmíněném albu počaty mírně skomírat. Výtvory "plamenů" provázela nevyváženost, kdy několik vysoko čnících hitovek zastiňovalo zbytky alb. Typickým příkladem budiž "Come Clarity", první signální na jedničku, nabušený zvuk, moderní projev s nasekanými pasážemi, ale prvotní nadšení odznělo až příliš rychle a nevýrazně.

Zajímavé věci se začaly zase dít až na tři roky starém "Sounds of a Playground Fading". Do práce kapely opět vstoupily "whoraclovské" nadýchané kytarové linky a vyhrávky. Přidaly se až pop/metalové pasáže či místy netypické podkresy (housle v "New Dawn"). Fridén taktéž přestal kňučet v melo-refrénech a začal konečně naplno zpívat skrze celé album. Naopak okovy původního death metalu zmizely téměř úplně, což přešlapující kapele uvolnilo ruce směrem k letošnímu dílu. Fandovská obec vzývající staré nahrávky chlapcům samozřejmě řádně umyla zadky. Dle mého názoru se ovšem málokdy poštěstí podobně moderní, chytlavé, melodické a přímočaré album, aniž by trpělo typickými nedostatky, rádoby "drsňáckými" vstupy a klišovitými rockovými pasážemi.

"Siren Charms" startuje naprosto typickou záležitostí "In Plain View", přesně zapadající do moderního výrazu tvorby nového milénia. Překvapí vzdušná linka ve sloce a následuje už hodně průhledný, uhulákaný refrén. Do role otevíracího songu by spíše seděla dvojka "Everything's Gone", vystavěná hrubým tesaným riffem a podpořená rozjetou baterií bicích s plechovým zvukem. Mezi brusné momenty se snaží nacpat i první singl "Rusted Nail". Složený jakoby z více fragmentů dohromady, nepředstavuje nijak zajímavý celek. Expresivním řevem zaútočí "When the World Explodes". Začátek OK, ale proč se do skladby v refrénu pustí zoufalý (doslova) ženský zpěv, opravdu nepobírám. Pokus o "Dead End" číslo dvě? Děs běs. Ve výsledku nakonec ani jeden svižný moment nedosahuje požadované síly a nařvanosti. O švihu, lehkosti a hitovosti desky minulé nemluvě. Zřejmě po letech dorazily, mimo jiné, i důsledky absence skladatelského talentu Jespera Strömblada. Ale skutečný průser teprve přichází.

Velmi škodolibý ďáblík očividně muzikantům našeptal cosi o dospělých metalistech, hrajících rockovou muziku s přesahem. A u našeptání zůstalo. V duchu úspěchu a pozitivních reakci na skladbu "Liberation" se IN FLAMES rozhodli velkou část stopáže znásilnit podprůměrnými rockovými a popovými skladbami. Ne přátelé, žádný přesah či progrese. Takto vypadá křeč. Ubrečená "With Eyes Wide Open", bez jakékoliv šťávy. Příšerná titulní záležitost. "Monsters in the Ballroom" s typickým, stokrát vyuzeným sólem a refrénem tahajícím za uši. "Dead Eyes" připomíná dokonce mistry hrůzného rocku NICKELBACK. Chcete, abych ve výčtu špatností pokračoval? Raději toho necháme.

Ve chvíli kdy na pomyslné piedestaly stopáže vystupuje jinak průměrná balada "Through Oblivion" a houpavá "Paralyzed" (která by se na minulém díle ztratila jako vata), je něco kurva špatně. Další zamyšlení hodnou věc představuje Andersův návrat k mečivému, protivnému zpěvu s kňouravými výškami. I Björn Gelotte v roli skladatele letos totálně pohořel. Při sebevětším zapření nedokážu najít více pozitiv, nebo alespoň světlejších momentů. "Siren Charms" symbolizuje opravdu slabé, špatné, hloupé a unylé album. Pro nezávislého posluchače a bojím se, že i pro zarytého fanouška. Poprvé v životě akceptuji volání po časech "Jester Race", či po konci skupiny. Upřímně nechápu a asi ani nechci chápat směřování, jakým se IN FLAMES vydávají. Horký kandidát na průšvih roku.

sestava: Anders Fridén – zpěv, Björn Gelotte – kytara, Niclas Engelin – kytara, Peter Iwers – baskytara, Daniel Svensson - bicí
produkce: Roberto Laghi
1. In Plain View