06.09.16

OPETH - Pale Communion

OPETH - Pale Communion

2014 Roadrunner Records

čas: 55:40
styl: progressive/jazz/hard rock

Přerod OPETH v progresivně/hard rockový spolek na předchozí desce "Heritage" zaskočil nemálo fanoušků. Pokud se někteří z nich chlácholili nadějí, že následující počin zavede kapelu zpět do metalových vod, budou novinkou "Pale Communion" pravděpodobně opět zklamáni. Všichni ostatní nicméně mohou slavit, neboť Mikaela Åkerfeldta famózní skladatelská forma rozhodně neopustila.

Ačkoliv aktuální počin částečně navazuje právě na "Heritage", především svou zálibou v sedmdesátkovém retro soundu, zastihuje kapelu opět v lehce odlišné podobě. Nejvýraznější změny si zkušený posluchač pravděpodobně povšimne již při prvním seznámení. Klávesové party zde hrají mnohem dominantnější roli a působí rozmanitějším dojmem. To má na svědomí kapelní novic Joakim Svalberg, který si coby host zlehka zapreludoval již v intru předešlého počinu a ostruhy mimo jiné chvíli sbíral i po boku heavy metalového virtuose Yngwieho Malmsteena. Novinkou je i střídmé zapojení orchestrálních pasáží, které místy efektivně dokreslují velkolepost celého díla.

Pokud pomineme perfekcionistického frontmana Mikaela Åkerfeldta, asi nejvýrazněji vyčnívají výkony Martina Axenrota, nad jehož bubenickými kreacemi chvílemi doslova zůstává rozum stát. Mistrovská rytmika se silným jazzovým feelingem novinku doslova povznáší, nicméně ani zbytek kapely se rozhodně nenechává zahanbit a předvádí dechberoucí výkony.

Jestliže "Heritage" bylo poněkud obtížněji uchopitelné a protkané minimalisticky pojatými pasážemi, "Pale Communion" v tomto ohledu jde posluchači více naproti a celkově působí dynamičtějším dojmem. Přesto nelze říct, že všechny jeho taje a zákoutí objevíte dříve či snadněji. I přes absenci metalových či většího množství ambientně laděných momentů se z tvorby kapely naštěstí nevytratil smysl pro kontrastnost a dramatičnost, stejně jako typicky melancholický ráz.

Novinku OPETH lze, stejně jako její předchůdkyni, označit za mistrovskou poctu sedmé dekádě a jejím progresivně či jazz-rockovým klenotům. Máte-li k této hudbě vřelý vztah, omotá si vás "Pale Communion" kolem prstu a zcela pohltí. Pokud jste preferovali především metalové polohy spolku, budete se zřejmě muset porozhlédnout jinde…

sestava: Mikael Åkerfeldt – zpěv, kytary, Fredrik Åkesson – kytary, Joakim Svalberg – piano, klávesy, Martín Méndez – baskytara, Martin Axenrot – bicí, perkuse; host: Steven Wilson – doprovodný zpěv, mix
produkce: Mikael Åkerfeldt
1. Eternal Rains Will Come
2. Cusp of Eternity
3. Moon Above, Sun Below
4. Elysian Woes
5. Goblin
6. River
7. Voice of Treason
8. Faith In Others

Nabízí se v podstatě tři možnosti, jak může etablovaný interpret uchopit svoji hudební tvorbu. Za prvé hrát po celou svou kariéru konzervativně a prakticky neměnně vycházet ze stylu vykrystalizovaného na prvních deskách a časem pouze pilovat produkci, zvuk či hráčské výkony. Za druhé hudební výrazivo měnit velmi plynule, a když už progres příliš vychýlí směřování skupiny, pomalu ho zase korigovat či, jak bývá v posledních letech běžnou praxí, inklinovat zpět ke svým kořenům. A konečně za třetí, v určitém momentu udělat za starou tvorbou tlustou čáru a začít prakticky s čistým štítem. U současné tvorby OPETH se zdá, že heslem Mikaela Åkerfeldta a jeho party se stalo substantivum "kompromis", neboť po opakovaných posleších aktuálního díla "Pale Communion" pozoruji, že obsahuje všechny tři kreativní přístupy.

Na první pohled by se mohlo zdát, že s minulým albem "Heritage" Švédové letitým fanouškům pěkně zamotali hlavu, nicméně retro progové postupy, tajemná, jakoby chladně sklíčená atmosféra se nacházela v podstatě na všech předchozích deskách a v tomto ohledu se jako přelomové jeví dílo "Watershed" z roku 2008, které považuji doslova za kvintesenci kompromisu. A proč hovořím o kompromisu? OPETH se svými kruciálními díly jako "Blackwater Park" nebo "Deliverance" zapsali do tvrděmetalové studnice zcela osobitou mixturou melodického death metalu s prog či art rockovými vlivy. A přestože tento model výtečně fungoval takřka patnáct let a dost možná by posluchače naplňoval dodnes, kapela usoudila, že nastal čas na změnu a právě na "Watershed" se poprvé projevilo, že starý, byť osvědčený model se zdá být neudržitelný. Jenže nelze lakonicky konstatovat, že OPETH poté stočili žánrové kormidlo o 180 stupňů. Přestože následující počin "Heritage" dodnes v mých očích působí poněkud rozháraně, s rozostřenými koncepčními hranami, možná až umanutě, jeho největší odlišnost od předchozí tvorby spočívá v prostém faktu, že Åkerfeldt rezignoval na deathmetalový growling a celkově death metalový extrém, čímž ale nelze říci, že by skupina upustila od léta pečlivě budovaného nadžánrového přesahu. Jinými slovy, u současných OPETH rozhodně nelze aplikovat ono obvyklé hořekování: skupina vyměkla nebo už to není žádný metal. Tak povrchní soudy se jeví absolutně mimo mísu, nyní mnohem více vynikne záměr razantněji představený již na "Watershed", plně vyjádřený na "Heritage" a vyfrézovaný do kompaktního celku právě na novince "Pale Communion".

V podstatě novodobé OPETH nejvíce definuje konstatování, že progresivita nevychází pouze z žánrové mixtury, tedy srážky razantního death metalu s nemetalovými pasážemi jak se dělo v minulosti, nýbrž staví na mnohem rafinovanější práci s kompoziční a instrumentální stránkou, soustředí se na rozmanité detaily, komplexní progresivní postupy (ve smyslu skutečné nikoliv formální progrese) a v neposlední řadě operuje s elementárními rockovými formulemi napříč celou žánrovou studnicí. Švédové jdou jednoduše až na dřeň a tudíž zabrousí i k samotné historické podstatě stylu, avšak nehovořil bych o nějakém trendovém retru, možná o jisté reminiscenci, výsledný umělecký dojem z "Pale Communion" působí v podstatě neuchopitelně, deska skýtá mnoho interpretací a staví na velmi fortelném základě. Tak či onak, současné směřování OPETH považuji v konfrontaci s jejich diskografií za vůbec nejvíce vizionářské, z pohledu hudebního kritika za skutečně přínosné a jednoznačně logické.

hodnocení: 90 %

95 %

75 %