DARK FORTRESS - Venereal Dawn

DARK FORTRESS - Venereal Dawn

2014 Century Media

čas: 68:37
země původu: Německo
styl: black metal

Recenzi na dosavadní výtvory DARK FORTRESS bych dokázal zbouchat během několika minut. Stejně jako činila kapela se svoji tvorbou. Melodický black metal, postavený na opakujících se zvracečkách a několika vydrnkaných vsuvkách. Z podstaty žánru nic špatně, ale přidanou extra hodnotu nevidět. Tým co pravidelně útočí na špici druhé metalové ligy, ovšem extraligu si nezahraje nikdy. Trochu otřepaný, ale sedící sportovní příměr. Vůdčí osobnost Vincent Santura plácal svým talentem poměrně bezúčelně. Však někoho netalentovaného by si Tom Warrior určitě nevybral do sestavy TRIPTYKON. Jsem nesmírně rád, že letos mohu své stesky a kritiku korigovat. A to vše díky zdařilé hudební náloži, linoucí se z "Venereal Dawn".

Už čtyři roky stará "Ylem" se snažila vytvářet půdu pro složitější a promyšlenější kompozice a nepůsobit jen jako naštvaný mlýnek na maso. Nepříjemný odér lacinosti ze sebe ale práce DARK FORTRESS toho času nesetřásla. Nechci vytvářet nějaké těžké národní stereotypy, ale řekl si snad někdy někdo z vás: "Pojďme si pustit nápaditý a kvalitní black metal. Co takhle z Německa"? Zhruba stejné asi jako vzít svou milou na luxusní večeři do restaurace podávající estonskou kuchyni či si koupit elektronický spotřebič vyrobený v Makedonii. Zřejmě se v dnešním globalizovaném světě ani s jedním úplně nespletete, ale kvalita a prověřenost čekají prostě v jiných regionech.

"Venereal Dawn" působí mnohem lepším dojmem. Nevyvolá pošklebování a zní dospěle a kosmopolitně. Severský black, plus trocha post nálad ze zámořské školy a vše jasně rozeznatelné s typickým rukopisem páně Santury. Konečně. Na první poslech vynikající. Stylově se pohybujeme stále v polích černému kovu zasvěcených, leč ubylo agresivity a zdivočelé rychlosti. Došlo i k natažení písní na hranici snesitelnosti, některé momenty se možná louhují až příliš (přeci jen stále hovoříme o tradičním melodickém blacku). "Venereal Dawn" své neduhy ovšem vynahrazuje velice zdařilou prací s atmosférou, neštítí se hypnotických ploch a i v dlouhé stopáži se stále něco děje. Výborný nástup blastu v titulním zářezu, následovaný čistým zpěvem, prostorou zvukovou stěnou a skandovaným refrénem. Vše ukončeno relaxačním závěrem. Ve své podstatě jednoduchá operace s prověřenými postupy. Ale funkční. "Lloigor" prostupuje doomový nádech a šedý, špinavý odér. Z podobných ingrediencí peče i o chlup méně výrazná "Betrayal and Vengeance".

"Chrysalis" se táhne jak uleželý med a ve svojí druhé polovině dokonce evokuje nedávnou eponymní placku SATYRICON. Zabrušte sami mezi táhle dřevní kytary a uslyšíte. V opačném gardu drtí jednak nabušená sypačka "I Am the Jigsaw of a Mad God", obohacená o dobře zaaranžované klávesy a naléhavá "Luciform" plná vzteklé agrese. Konec nahrávky zastihuje skupinu v uvolněném rozpoložení. Předlouhá "On Fever's Wings" přináší i ženský vokál a monotónní klavírní plochy. Nejroztodivnější kousek, nemajíc daleko k sugesci avantgardních kapel.

DARK FORTRESS bez diskuse dospěli. Světu předvádí vyzrálý, propracovaný a náladotvorný počin. Samozřejmě se nejedná o vynález "rovnáku na ohejbák" a všechny tváře současné tvorby pochází pouze z variací na mnoho let známá témata. Zpracování působí germánsky příkladně (zvuk, obal, hráčská technika). Do budoucna bych ještě prosil kapku přidat na živelnosti, občas se přes záplavu riffů přeci jen prokouše průměrnější a šablonovitá struktura. Naštěstí se tomu děje opravdu sporadicky. Souboru se zkrátka povedlo překročit Rubikon a vyrůst z pozice zmalovaných bubáků, produkujících průměrný metal. K pochmurnému charakteru končících letních dnů sedí "Venereal Dawn" nadmíru dobře. Věřím, že obstojí i v proudu času. Zakončeme dnes odvážným tvrzením o nejlepší desce v historii DARK FORTRESS. Pro mě rozhodně.

sestava: Morean – zpěv, V. Santura – kytara, Asvargr – kytara, Draug – baskytara, Paymon – klávesy, Seraph – bicí
produkce: Vincent Santura
1. Venereal Dawn