06.09.16

ABIGOR - Leytmotif Luzifer - The 7 Temptations of Man

2014 Avantgarde Music

čas: 42:09
země původu: Rakousko
styl: progresive/avant-garde/technical black metal

Ani jsem nedoufal, že podobné dílo ještě někdy vznikne. Těžiště tvorby Rakušanů ABIGOR je pevně spjaté s devadesátými léty, se zcela specifickou, temně epickou metalovou scénou, s okouzlením satanistickým mysteriem (ale i Tolkienovým Pánem prstenů) a poměrně širokým záběrem black metavého stylu. Podíváme-li se na jejich kruciální díla prizmatem času, lze v podstatě konstatovat, že co do hráčské ekvilibristiky, atmosféry či výrazové estetiky patří k nejvýznamnějším konkurentům norským kralevicům tohoto specifického černého kovu – EMPEROR.

Když se ABIGOR roku 2007 vrátili famózním albem "Fractal Possession" na scénu, považoval jsem to doslova za zjevení, jakoby spolek prošel očistcem, což však může vyznít v konfrontaci s jeho ideologickým zaměřením až rouhačsky. Skupina si totiž do té doby zakládala na silně undergroundové fazóně, produkce jejich CD značně kolísala, a přestože muzikanti nezapřeli zjevný kompoziční a hráčský talent, nikdy neměli ambice vymanit se z jisté black metalové ortodoxnosti A najednou přijde taková avantgardní šleha, avšak uchovávajíce si black metalovou agresi. A že se nejednalo jen o sezónní úlet, ztvrzuje o tři roky později stejně povedený následovník "Time Is the Sulphur in the Veins of the Saint". Syrovost se samozřejmě zcela nevytratila, nicméně kompozice získaly zcela nový, až netušený rozměr, především nechaly naplno vyniknout hráčské rafinovanosti kytaristy P.K. a parádním blast beatům bicmena T.T.. Jenže pak se po ABIGOR opět slehne zem. Roku 2012 sice vychází reminiscenční sběratelský dvoudisk "Quintessence", postavený na materiálu z "Channeling the Quintessence of Satan", kdy se znovu nahrála baskytara, zpěv a mírně upravily texty a komplet obohatil o bonusové CD "The Satanic Tapes 1993-1994", které reprezentuje sice ošetřená, ale po všech stránkách neskutečně kanálová a nikterak zajímavá (tedy až na obskurně infantilní vokál) dema "Ash Nazg..." a "Lux Devicta Est".

V parném létu roku 2014 však Satanovi poslové nečekaně vypouštějí třetí comebackové dílo, lakonicky pojmenované "Leytmotif Luzifer", s podtitulem "Sedm pokušení lidských". A rovnou v původní sestavě, tedy se Sileniem za mikrofonem (ten v mezičase proslul plodnou kariérou se SUMMONING). A přestože se jedná o zcela zásadní black metalový opus minimálně za poslední dekádu, zřejmě se opět nedočká patřičného docenění (obecně ABIGOR bývají neprávem opomíjení v různých žebříčcích nej BM alb). Za největší problém vídeňských rodáků považuji jejich až umanuté distancování se od scény, absenci živého hraní a v podstatě mizivou propagaci. Jsou prosti všeho toho humbuku z branže, který jiné metalové kapely naopak vyhledávají, jakékoliv podbízení či trendy pro ně znamenají tabu. V tomto ohledu působí skoro až jako introvertní podivíni. Z těch málo rozhovorů, co se dají na internetu přečíst, jednoznačně vyplývá, že skupina svou tvorbu chápe čistě ideologicky s metafyzickým přesahem, kdy skrze ni pomlouvá hlas Satana.

V případě ABIGOR se však opravdu nejedná o žádnou klišovitou pózu, pánové touto filozofií skutečně niterně žijí, proto bylo CD "Leytmotif Luzifer" napsáno liturgickou formou, jako zasvěcení do tajů uctívání satanského mystéria pro člověka procházejícího úskalím pokušení. Z čirých idejí vychází též samotná instrumentální stránka. Přestože na albu opět stíhá jeden riff druhý, bez přehánění se jedná o uragán motivů, disharmonických a disonantních postupů, vokálních kreací a ekvilibristických sól, ke všemu se přistupovalo s patřičným purismem, díky čemuž nahrávka zní nesmírně unikátně. Až se zdráhá uvěřit, že nebyly použity žádné syntetické zvukové úpravy, kytarové efekty či vokální echa, pouze reverby a delaye. Oproti dvěma předchůdcům se skupina mnohem razantněji přiklání též k black metalovým vzorcům z devadesátých let, tudíž když opadnou zmiňované progresivní a technické vyhrávky, dočkáme se i typického rychlého black metalového tremola neboli "včelího roje", který charakterizuje jako jednu z mála přímočařejších kompozic úvodní "Ego" či "Neglect". Páteř kolekce však tvoří onen specifický silně technický až disharmonický kompoziční rukopis nyní podpořený doposud nejprůraznější produkcí. Právě rytmika a opravdu zběsilá kytarová sóla dokonale vyniknou, překvapivě nechybí ani melancholičtější úseky (třeba zasněné finále "Excessus ").

"Leytmotif Luzifer" zastává v diskografii ABIGOR zcela výsadní postavení díky své komplexnosti - novodobá comebacková tvorba se vkusně a nenásilně sráží s black metalovou surovostí, nad tím vším se vznáší jako hejno hladových supů Sileniův sytý vokál občas ve formě vícehlasů. Nahrávky se po nespočtu posleších nemohu nasytit, stále objevuji nové kudrlinky a zákoutí, působí takřka spirituálním dojmem. Pro milovníky satanské mystiky získává další netušený rozměr. Za mě tedy rozhodně jedno z nejlepších metalových alb letošního roku.

sestava: P.K. (Peter Kubik) - kytara, baskytara, T.T. (Thomas Tannenberger) - kytara, bicí, baskytara; hosté: Silenius (Michael Gregor) - zpěv, Protector (Richard Lederer) - doprovodný zpěv
produkce: ABIGOR
1. Ego
2. Stasis
3. Akrasia
4. Indulgence
5. Neglect
6. Compos Mentis
7. Excessus

"Leytmotif Luzifer" od dua ABIGOR útočí v mnoha rovinách progresivního blacku. Tu rozkryvši kakofonické černé smrště ("Ego"), místy si pomáhající nervy drásajícími mezihrami ("Akrasia"). Celé dílo stojí a padá s fantastickou rytmickou vozbou bicího kulometu a nadmíru zajímavými, složitě vystavěnými kytarami. Než se stačí jeden motiv obehrát, již mizí v nenávratnu a nastupuje směsice dalších neotřelých postupů v ďábelském tempu. Ruku na srdce, kdo by čekal ke konci technické nahrávky chytlavou záležitost typu "Neglect", ve které dochází i na mocné chorály a nabíjející melodie. Mimo hru nestojí ani tradiční atmosféra, podpořená maniakálním nasazením obou protagonistů a skvělým lyrickým konceptem.

Po opadnutí prvotního, totálního nadšení, nacházím i několik profesorských míst. Skvěle zahraných, leč malinko potlačujících výbušnou, kreativní uvolněnost zbytku stopáže. Pouze tento drobný fakt zabraňuje udělit novince sto procent. Pánové tedy nepřekonali čtyři roky starou, v mých očích naprosto dokonalou "Time Is the Sulphur in the Veins of the Saint" Každopádně, ABIGOR tvoří stále velice inteligentní, originální a nesmírně promyšlený extrém pro současnou dobu. Díky deskám jako "Leytmotif Luzifer" se o budoucnost black metalu opravdu nebojím.

hodnocení: 90 %
Ivo Otcovský

100 %