06.09.16

CANNIBAL CORPSE - A Skeletal Domain

CANNIBAL CORPSE - A Skeletal Domain

2014 Metal Blade Records

čas: 43:52
styl: death metal

Psaní recenze na aktuální CANNIBAL CORPSE značí zhruba stejnou zábavu, jako si jít vybrat do autosalónu rodinné auto. Hned poté, co jste se z donucení zbavili sporťáku. Víte, do čeho jdete, nebudete extra zklamáni, ale nadšení projeví jen maximální optimista nebo příznivce nudných, ekologických aut. Jelikož jsem v nedávném blogovém příspěvku o heavy metalu ukázal své spíše pesimistické sklony, tak se prosím připravte na článek plný vrčení, stesku a povzdechů nad bídou muziky. "A Skeletal Domain" představuje naprosto vzorový typ nezajímavého, střednětempého, moderně-klasického death metalu, na který jsem si vypěstoval těžkou averzi.

Nemusím však chodit příliš daleko do historie, abych objevil žánrovou nahrávku, které mým uším lahodila. Dokonce právě od dnes řešených CANNIBAL CORPSE. Dva roky stará "Torture" předvedla soubor v milionkrát lepším světle, počínaje agresivním zvukem, přes skvělé pecky až po nespoutané koule plné zdravého naštvání a energie. Všechny aspekty seděly, když ne na výbornou, tak na chvalitebnou určitě. Po třiceti měsících se poděly do nenávratna.

Pravidelný čtenář mých recenzí náhle zpozorní a může bez problému vykřiknout, že vyčítám kanibalům neuhýbavost a omílání jednoho tématu do nekonečna. Leč přitom o několik článků dříve vynáším v čase zamrzlé DARK FORTRESS nebo SUMMONING. Zmíněné bandy ale obsahují jednu věc, kterou považuji za důležitější než nucený vývoj, progresi nebo odlišnosti za každou cenu. Obsahují atmosféru. A nenarážím nutně na potřebu epického vyprávění. I zničující, agresivní neb chorobná náladotvornost dokáže povznést. Ani jeden podobný prvek ale necítím z čerstvého materiálu amerických smrtonošů. Corpsegrinder řve obstojně dle jedné šablony, kytary sekají, bicí drtí. Strojové, přesné a nudné. Jednoznačný rukopis basáka Webstera se letos promítl spíše v rychlých zásecích, z nichž ještě jakž takž vyniká "Murderer's Pact". Brutální násypy střídají houpavé pasáže, ve kterých přeci jen dochází k určité zábavnosti a zapamatovatelným momentům ("Icepick Lobtomy", "Asphyxiate to Resuscitate"). Trochu si teď pozitiva cucám z prstu, ale budiž. Ano, existují skupiny, které nepracují s atmosférou a přec dokážou zaujmout. Ponejvíce svoji krkolomnou technikou. CANNIBAL CORPSE mezi ně nepatří, jejich forma deathu zní relativně "jednoduše" a standartněji než nejryzejší standart. I proto mě totálně nebaví absence výraziva. Death metal pro death metal.

Jeví se naprosto jasně, že horká novinka sesbírá díky jménu mnohá ocenění a tituly alba měsíce. Velké rockové magazíny se rozplynou nad pravověrnými učiteli smrtícího kovu a davy fanoušků budou pronášet věty o dokonalosti a správné staré škole. Pokud mezi podobné uctívače patříte, zřejmě jste mě již prokleli a dál nečtete. Přesto vám doporučuji počkat si na vinylovou verzi neb standartní materiál obdržel těžký zásah syndromem loudness war. Ostatně jako většina moderního metalu. Na vinylu lépe vynikne i tradiční obal, letos mimořádně hnusný. A rozhodně ne ujetě či zábavně hnusný, jako "Tomb of the Mutilated". Prostě jen hnusný.

Trochu zvážníme. CANNIBAL CORPSE nezklamou své věrné. Stále hrají přesní jako stroje, topí se v záplavách riffů a profesionalita se dá vystopovat z každé pasáže alba. O tom žádná. Bohužel nespatřuji jediný vřelý moment, jedinou chvilku umožňujíc nahlédnout skupině pod kyrys. Já a "A Skeletal Domain" jsme se zkrátka nepotkali. Nucené, stereotypní stejně jako "humor" a hororová klišé v kapelních textech. Původní číslo připravené po prvním poslechu radši ani neprozradím. Co kdyby mě nějaký ten zombík pak přišel utrhnout ve spaní hlavu. Nehodlám nikoho od aktuální placky odrazovat, díky rutině a profesionalitě se na průměr nakonec vyhrabe. Každému co jeho jest a věřím, že si svojí cílovku deska najde. Já bych ji nedoporučil upřímně ani svému největšímu nepříteli. Nic o co bych stál více.

sestava: George „Corpsegrinder“ Fisher – zpěv, Pat O’Brian – kytara, Rob Barret – kytara, Alex Webster – baskytara, Paul Mazurkiewicz - bicí
produkce: Mark Lewis
1. High Velocity Impact Spatter