SAOR - Aura

SAOR - Aura

2014 Fortriu Productions

čas: 56:37
země původu: Skotsko
styl: pagan/folk/black metal

Svůj postoj k pohanským metalovým hrátkám jsem již několikráte objasnil. Více než cokoliv jiného připomínají šavli saracénských nájezdníků. Blýskavé ostří může přinést atmosféru, famózní melancholii a skutečné oživení ducha zapomenutých dob. Poněkud tupější strana pak nabízí nepřeberný výběr mezi hopsavými blbostmi, kýčovitými vykrádačkami a nádechem taverny sedmé cenové kategorie po nájezdu pijácké výpravy.

One-man projekt SAOR svoji formou už na debutu upomněl tvář legendárních FALKENBACH. Rovněž tvořených jedním člověkem, a sázejících na "skutečný" pohanský a historický duch a náladu. V případě SAOR umístěný do mlh skotské vysočiny, mrazivých rán u hlubokých jezer a skučícího větru v roklinách. Nerad bych stejnorodě laděným projektům nadržoval, ale míra uvěřitelnosti obou kapel mě dokáže téměř vždy uzemnit. Základ pevný jak Edinburský hrad. Samotný stačí na pozitivní hodnocení, obzvláště v případě milovníka starých časů a správné atmosféry. Ale nabídne posluchači i něco víc, než jen zdařilou soumračnou náladu a absenci kýče? S radostí řvu do světa, že ano!

První zajímavá věc leží ve spojení agresivních pasáží a jejich hladivých protějšků. Podobně plynulý přechod by člověk hledal velice dlouho. Nerušivá a perfektně zvládnutá symbióza blacku, folk metalu, táhlých melodií a post rockové neučesanosti. Druhý interesantní moment spatřuji v naprosté přirozenosti toku muziky. Pět monumentů s průměrnou délkou přes deset minut představuje celkem kládu, přesto uplynou do nenávratna neuvěřitelnou rychlostí. S famózně mrazivou violou v druhé polovině "Pillars of the Earth" je mi až líto, že nenásleduje další a další příval hudby. I když v nejlepším se má údajně přestat. Znamenám si rovněž skvělou práci s tradičními nástroji. Hlavně flétna beroucí si často slovo táhne skladby vpřed a dodává jim pozitivního nádechu nespoutané vnitřní síly. Skotský, hrdý, nezávislý duch vyjádřený úžasně jednoduchou a přitom toliko funkční formou. Zda tak činí ústřední protagonista Andy Marshall záměrně, smekám před ním všechny pokrývky hlavy. Pozapomenout nenechám ani neurvalé blackové pasáže, riffující se skandinávským důrazem a přec odlišné. Nájezdy blast beatů ve "Farewell", prosycené tradiční folk metalovou vyhrávkou. Zasekávaná pasáž titulního válu. A podobně bych mohl opěvovat do ranního kuropění.

V odstavci, pracovně nazvaném "hemzovací", vždy zmiňuji nedostatky a ospravedlňuji si kolikráte negativní hodnocení. Jeho délka dnes rozhodně nebude konkurovat světové dálniční síti. Štve mě v podstatě pouze extra utopený a uhuhlaný zpěv. Obzvláště v přítomnosti skvělých historických textů, které nezvládnu odposlechnout, jsa nucen je hledat. Přidat na pěvecké průraznosti, odbourat lehce mrtvolnou produkci a padám na kolena.

Skotsko, jezera, mlha, kilty, lochneska a SAOR. Nic lépe nevyjádří podstatu národní muziky, než její promyšlené zakomponování do ostrého a nesmiřitelného žánru. Propojeno s několikrát zmíněnou hřejivostí a všepohlcujícím epickým nádechem. Soundtrack ze Statečného srdce (IMHO postavený na jedné, dvou melodiích) ať se jde schovat. Prosím všechny duchy skotské vysočiny, ať vnuknou Andymu myšlenku na řádnou produkci a vypilování zpěvu. Šance na zapsání do pagan metalových dějin visí ve vzduchu. "Aura" představuje úžasnou a nesmírně propracovanou nahrávku, jejíž emoční dopad nejlépe vyjádří samotný poslech, než mé blekotání. Zahoďte komerční folk/viking/pagan metalové placky, kašlete na přihlouplou estetiku zmalovaných ksichtů a Mjollnirů visících všude možně (styl ala ENSIFERUM). Sedněte do křesla, zapněte SAOR a nechte se okouzlit. Nic víc. Vřele doporučuji.

sestava: Andy Marshall – zpěv, kytara, baskytara, syntetizátor, flétna, hosté: Austin Lunn – bicí, bodhrán, Johan Becker – smyčce, Nevena Krasteva – viola, Beth Frieden - zpěv
produkce: Martyn Moffat
odkaz: facebook.com/saorofficial