06.09.16

SUEDE

SCAR SYMMETRY - Singularity (Phase I - Neohumanity)

2014 Nuclear Blast

čas: 43:22
styl: melodic death/progressive metal

SCAR SYMMETRY vždy stáli v pozadí švédské melodické scény a jejich věhlas mezi metalisty se omezoval na fajn druhou ligu, klasické Švédsko. Celkem škoda, abych řekl pravdu. Neboť první tři počiny se nesly ve velice zajímavém duchu, typické gothenburgské sekanice prokládané nástřely power metalu, progresivnějším přístupem v mezích zákona a skvělým vokálem Cristiana Älvestama. V určitém aspektu mi nahrávky připomínaly mé současné hrdiny melodeathu, OMNIUM GATHERUM. Vrcholovým dílem "Holographic Universe" dobré časy skončily. Na Älvestamovo místo nastoupila dokonce dvojice zpěváků (growl+čistý zpěv), ale ani početní převaha nezvrátila nemastný, neslaný dojem ze zpěvu, nudu a kompoziční utahanost. Osobně jsem byl přítomen na živém vystoupení SCAR SYMMETRY, tehdy po relativně čerstvé výměně vokalistů. Dodnes si pamatuji plytce unylý projev a klišovité snahy o škatulku kapely pro náctileté publikum.

Zkrátka a dobře, poslední dvě díla "Dark Matter Dimension" a "The Unseen Empire" prostě přeskočte. Nic vám nepřinesou a spíše utvrdí druholigové předsudky. Letošní novinka uvozuje svým názvem zamýšlenou trilogii o blízké budoucnosti a přítomnosti intelektuálně nadřazených elit nad zbytkem lidstva a následným konfliktem. Bubeník a vrchní textař Henrik Ohlsson dostal zřejmě naprosto volnou ruku na zrealizování svých, velice zajímavých myšlenkových konceptu. Tudíž žádný nesmyslný blábol a házení slov. I díky podobnému přístupu a lyrickému začátku "něčeho nového", vnímám "Singularity" jako velkou šanci k zahození tuposti a návratu k propracované a chytlavé muzice ze začátku kariéry.

Škoda že původní řvoun zůstává v propadlišti dějin a sebelepší materiál se tak musí vyrovnat se stále ne dokonale vyváženou dvojicí vokalistů. Growl ještě v rámci žánru OK, ale čistý zpěv místy nehezky potáhne kočku za ocas a jeho občasné vypjaté polohy připomínají slizký boyband. Naštěstí se jedná o jediný, opravdu razantní problém, který na čerstvé placce spatřuji. Neboť hudebně působí "Singularity" jako zdařilý zářez. Bez nevýrazného intra pouze sedmi skladbové, leč uvolněné, v rámci možností plynulé a skladatelsky opět zajímavější než přímý předchůdce. Pánové se rozhodně nebojí v rámci žánru delších kompozic a plného zápřahu všech možných zbraní ze svého arzenálu. Svižně chytlavé záležitosti "The Spiral Timeshift" či "Neuromancers" útočí na přímočarou notu a nechávají sebou prostoupit lehkonohost kytarových linek a decentních klávesových podmazů. V lehce odlišném gardu se prezentuje těžkotonážní morda "Cryonic Harvest" s disharmonickými sóly a krapet natahovaná "Neohuman". Vrchol celých pětačtyřiceti minut leží na bedrech masivní "Technocalyptic Cybergeddon". Summa všech dovedností kapely, krásné melodie a vskutku vesmírná a futuristická atmosféra. V onom gardu bych si velice rád představil zbytek zamýšlené trilogie.

Pojďme vystavit účet. Dokážete-li se přenést přes několikrát řešené pěvecké nedostatky, čeká na vás fajn pohodová deska, plná jasných melodií a lehce netradičního přístupu k dnes již provařenému žánru. Problém vyvstane až v detailním rozboru. Skutečně interesantního dění zase na CD není dost, aby stačilo na opravdu pozitivní známku (pár minut a dvě plnohodnotné skladby navíc by bodly). Přidám mé zásadní výhrady k vokálnímu projevu a padáme pomalu ale jistě k pouhopouhému lehkému nadprůměru. Přesto si dovolím "Singularity" označit za celkem zdařilý odrazový můstek k další tvorbě a od poslechu vás nijak aktivně neodeženu. Na druhou stranu, pokud se vám úplně nezalíbí, zase tak extra se divit nebudu.

sestava: Lars Palmqist – zpěv, Roberth Karlsson – growl, Per Nilsson – kytara, klávesy, dopr. zpěv, Kenneth Sail – baskytara, Henrik Ohlsson – bicí
produkce: Per Nilsson
odkaz: facebook.com/scarsymmetry