06.09.16

Kocáb, Proudfoot, Donati, Sheehan - Aftershocks

2014 Warner Music

čas: 41:34
země původu: Česká republika/Austrálie/USA
styl: hard rock/progressive metal

Vznik nového projektu Michaela Kocába trochu paradoxně zapříčinilo znovuobnovení PRAŽSKÉHO VÝBĚRU v nejslavnější sestavě. Jednou z jeho podmínek bylo totiž ukončení činnosti PRAŽSKÉHO VÝBĚRU II, v němž Kocáb v mezičase působil mimo jiné i s talentovaným australským kytaristou Glennem Proudfootem. Vzájemná spolupráce obou tímto nicméně neskončila a brzy začali psát materiál pro společnou desku "Aftershocks". K její realizaci se jim pak podařilo sehnat bez přehánění hvězdné rytmické duo v podobě amerického baskytaristy Billyho Sheehana a australského bubeníka Virgila Donatiho.

V rámci Kocábovy diskografie je to ojedinělý počin nejen díky silné zahraniční sestavě, ale také faktu, že jde o první album nazpívané v angličtině. A nutno říct, že jeho projevu sedí snad ještě přiléhavěji než jazyk český. Michaelův charismatický hlas díky ní působí ještě rozmanitějším dojmem a odkrývá pro zpěváka poměrně netradiční polohy. Nezvyklé je i žánrové zařazení, které osciluje přibližně někde mezi "osbournovským" hard rockem a "dreamtheaterovským" prog metalem a přináší tak bezesporu nejtvrdší materiál, který kdy tento český hudebník vytvořil.

Asi nepřekvapí, že po muzikantské stránce jde o brilantně odvedené dílo. Zatím ne příliš protřelý Proudfoot za svými slavnějšími a zkušenějšími kolegy nikterak nezaostává a podpořen bezchybnou a členitě pojatou rytmikou dokáže dostatečně strhávat pozornost na svou kytarovou hru. Ta by možná mohla být o něco osobitější, nicméně tento nedostatek Proudfoot dohání nápaditou a precizní instrumentací. Velkou škodou ovšem je, že na desce zůstávají poněkud upozaděny Kocábovy klávesy, jež hrají dominantnější roli pouze v prvních dvou skladbách "Aftershocks" a "Praying" a v obou případech velmi zdařile doplňují a zpestřují atmosféru. Výraznější zásah by v tomto směru jistě prospěl i zbytku alba, neboť některé pasáže si o něj vyloženě říkají.

I přes ostřejší hrany mají na "Aftershocks" dostatečný prostor i baladičtější momenty, prezentované trojlístkem skladeb "What 39's in It for Me", "Fall in Love" a singlem "Anna Drops". Právě v nich vyniká Michaelova pěvecká síla a neoddiskutovatelné charisma nejvýrazněji, ačkoliv se rozhodně neztrácí ani ve svižnějších a tvrdších písních. Ty pro změnu imponují technicky pojatou instrumentací a skvělými muzikantskými výkony. Velmi precizním dojmem působí i zvuk a produkce, která byla svěřena zkušenému australskému producentovi Peteru 'Reggie' Bowmanovi.

Ačkoliv "Aftershocks" v rámci světové rock/metalové scény nepůsobí nijak převratným či objevným dojmem a z velké části vychází z klasického progresivně-metalového pojetí 90. let, jde o nadmíru příjemný, instrumentálně vytříbený a nápaditý materiál, který u nás nemá obdoby. Kocábovu hudebnímu a především pěveckému projevu přitvrzení tvorby i anglické texty nesmírně sluší a skvěle doplňují jeho dosavadní žánrově rozmanitou hudební kariéru. Nezbývá než doufat, že nejde jen o jednorázový "úlet" a Michael si vedle znovuobnoveného Pražského Výběru najde čas i na další obdobně laděné album. Tentokrát ideálně s výraznějším přispěním své nezaměnitelné klávesové hry.

sestava: Michael Kocáb – zpěv, klávesy, Glenn Proudfoot – kytary, Billy Sheehan – baskytara, Virgil Donati – bicí
produkce: Peter "Reggie" Bowman
1. Aftershocks