06.09.16

SLIPKNOT  - .5: The Gray Chapter

SLIPKNOT - .5: The Gray Chapter

2014 Roadrunner Records

čas: 62:51
styl: nu metal

Málokdo nebyl na přelomu milénia zasažen fenoménem SLIPKNOT. Banda devíti maskovaných pošuků v oranžových kombinézách, hrající nasraný nu metal, řízlý ostrým a zapamatovatelným vokálem a hnaný baterií bicích, kotlů a sudů od piva. Nakolik se dotýkala formace hranic hudební infantility, nechám na svědomí každého posluchače. Osobně ovšem nemám s debutovou deskou a zběsilou "Iowou" sebemenší problém dodnes. Tolik vzteku, neotesanosti a upřímných "motherfuckerů" aby v dnešní plyšové nu metalové produkci člověk pohledal.

Problém nastal v časech třetí placky. Pokus o intimnější, rockovější a umělecké vyznění se příliš nezdařil a tvrdě narazil na kompoziční možnosti skupiny. Přestože se členové hydry umějí realizovat i jinými směry (talentovaný DJ Sid, kytarista Jim Root si tyká s jazzem, zpěvák Corey patří mezi všestranné vokalisty atd.), svůj přesah zkrátka do práce SLIPKNOT ne a ne dostat. Raději se na nahrávce "All Hope Is Gone" otočili snadným směrem mířícím na nenáročné (mladé) posluchače a vyplázli přihlouplý, šablonovitý produkt, prostý emocí prvních desek. Mnoho vody uteklo, přineslo nenadálé životní situace (smrt basáka Graye, odchod duše SLIPKNOT, bubeníka Jordisona) a náhle stojíme před čerstvým dílem. Reklama nás intenzivně připravuje na hudební výlet do nebeských výšin. Řečeno s kapkou cynismu, Grayova smrt paradoxně Knotům výrazně pomohla. Jen naiva by mohl čekat něco jiného, než podobný tribut v názvu desky a ždímání emocí. O jejichž věrohodnosti, na rozdíl od tiskovek po samotné tragédii, již silně pochybuji. Zachovavši si skeptickou tvář, očekával jsem tudíž další faul na mé uši a dávku přeprodukovaných hopsaček a vlezlých refrénů dle jednoho mustru.

Otvírák "Sarcastrophe" také nic víc než prachbídné mlácení a jednoduchou, totálně zaměnitelnou skladbu nenabízí. Velice brzy ale přichází melodické tendence a snaha o sofistikovanější výrazivo. A kupodivu vcelku funguje jak "AOV", tak hitová "Killpop". Feeling místy podobný Taylorově kapele STONE SOUR se míchá s typickými pazvuky z mixpultu Sida Wilsona a pohodově postavenými kytarami. A v podobném duchu mám zkrátka postavenou celou "šedivou kapitolu". Volnější a promyšlenější momenty působí relativně vnímavě, dobře se poslouchají a na rozdíl od "Volume 3." se nesnaží býti jinými a "uměleckými" za každou cenu. Jen volně plynou v duchu přirozenosti rockové hudby. Nutno zmínit ještě neklidnou "Nomadic" se skvělým refrénem, či atmosférickou skladbu závěrečnou, tonoucí v mlžném oparu.

Logicky se nyní otáčíme k drsné polovině nahrávky, jež si dává za cíl křísit ducha dávných časů. Jak jsem již zmínil u úvodního zářezu, činí tak velice okatě, nepůvodně a poněkud nevyzrále. Mlátičky "Custer", "Skeptic" nebo "The Negative One" nedisponují nápady a neobsahují ani procento uvěřitelnosti. Jsou jednoduše stupidní a absolutně překonané. Jak časem, tak samotnou starou tvorbou SLIPKNOT. Ti dnes dokáží napsat dobré metalové a rockové skladby, bez nutnosti siláckého, tvrďáckého vyznění, které tak fungovalo na placce "Iowa". Dnes už je to pouhá emoční prázdnota, rychlým kusům z dílny Knotů chybí prvotní začátečnické nadšení a vzteklá energie. Tvrdé songy pouze mlátí kolem sebe jak prádlo v pračce a nedokáží mě ani po více posleších nic přinést. Svým neotesaným způsobem a hloupostí sami autoři kazí relativně intimní a solidně vystavěnou desku, jejíž potenciál tak padá zase do nechtěných čísel.

I když nepůsobil přechozí odstavec příliš vesele, SLIPKNOT relativně překvapili. Odvahou jít proti masám fanoušků, implementací odlehčených a občas skutečně zdařilých momentů, sázejících karty na stůl s odzbrojující rockovou podstatou. Bohužel ani ve věku kolem 40 ti let muzikanti stále nestřásli dětské nemoci. Jako namlácené, dnes již bezsmyslné hoblovačky, místy divné texty a přetrvávající odér muziky pro tupé stádo. Rozhodně ale, vzdor průměrným bodům, cením "The Gray Chapter" výše než zoufale vlezlou desku minulou a přeplácanou trojku. Už jen ze zájmu, nebo jako nechtěnou zábavu si placku poslechneme stejně téměř všichni. Nebo ne?

sestava: Corey Taylor – zpěv, Jim Root – kytara, Mick Thompson – kytara, Alessandro Venturella – baskytara, Chris Fehn – perkuse, dopr. zpěv, Sid Wilson – DJ, Shawn Crahan – perkuse, dopr.zpěv, Craig Jones – samply, klávesy, Jay Weinberg - bicí
produkce: SLIPKNOT
1. XIX
2. Sarcastrophe