06.09.16

06.09.16

Brad Fiedel - Terminator 2: Judgment Day

1991 Varèse Sarabande

čas: 53:30
styl: soundtrack

Nebudu přehánět, když napíšu, že Terminátor 2 je jeden z nejoblíbenějších filmů od Jamese Camerona a jde pořád o jedno z nejlepších sci-fi historie. Triková stránka byla na svou dobu revoluční, přičemž nemalou zásluhu na tom měl i rekordní rozpočet 100 milionů dolarů. Terminátor 2 byl prvním snímkem, který se přes tuto částku s rozpočtem přehoupl. Celkově má Cameron ve zvyku lámat rekordy právě jak v rozpočtech, tak od Titanicu i v tržbách. Škoda, že se nevěnoval i třetímu dílu. Souboj strojů proti lidem by byl skutečně epickým zakončením a ne jen rutinou. Nemohu si pomoci, ale dodnes má film neskutečnou sílu v osudovosti a obsahu, ani triková stránka nezestárla a můžeme se pořád kochat úžasnou prací borců z ILM.

Stejně jako u jedničky, tak i zde se o hudbu postaral Brad Fiedel. A stejně jako u předchozího dílu i zde se jedná výhradně o elektronický doprovod simulující v některých případech kov nebo pohyb strojů, což je například obsaženo ve skladbě "Trust me" či "Escape From The Hospital (And T-1000)". Opět zde máme hlavní motiv z jedničky v "Main Title". Stejně jako album je i tato skladba podstatně velkolepější a uhlazenější než starší bratříček. Elektro tolik netahá za uši a od nedávno recenzovaného Delta Force je to nebe a dudy. Přesto bych dal přednost orchestru, který by byl občas doplněn o elektro-kovový zvuk symbolizující stroj.

I práce s motivy je tu mnohem lepší než minule a taková "I'll Be Back" je vyloženě skvělá. Začíná jakoby údery na kovadlinu s postupnou gradací za pomoci perkusí a jednoduchých řetězců. Někdy za polovinou se přemění v chytlavou pecku a vedle ústředního motivu jde o to nejlepší na albu. Bohužel, jednoduché syntetické údery jsou takřka v každé skladbě a pokud se do toho opravdu zaposloucháte, tak už to přijde jednomu otravné. Občas se ukáže zajímavější nápad, ale je utlučen tímto stereotypem: tuc, tuc, tuc, skříp, skříp, skříp, tuc/skříp...

Na Terminátorovi 2 Fiedel odvedl mnohem lepší práci než v dílu minulém, ale ani tak nejde o něco zásadního. Ve filmu to bylo skvělé, na CD už je to horší. Zub času je prostě prevít. Říkám si, jak perfektní výsledek to mohl být, kdyby se Fiedel vrhnul k orchestru a dal tomu určitou nadstavbu. Z tohohle námětu úplně křičí velkolepost a tady se zůstalo v pozadí. Ani s těmi emocemi se neumí příliš pracovat, což dokazuje "It's Over ("Good-Bye")". Opět ze začátku povedená melodie, ale znova dojíždí na celou vadu nahrávky. Fanoušci Terminátora 2 mají soundtrack určitě už naposlouchaný a ti, co ne a rozhodují se, tak mohu jen doporučit snad dvě skladby, což je sakra málo.

sestava: Brad Fiedel - komponování, nástroje
produkce: Brad Fiedel
1. Main Title (Terminator 2 Theme)
2. Sarah On The Run
3. Escape From The Hospital (And T1000)
4. Desert Suite
5. Sarah's Dream (Nuclear Nightmare)
6. Attack On Dyson (Sarah's Solution)
7. Our Gang Goes To Cyberdyne
8. "Trust Me"
9. John & Dyson Into Vault
10. Swat Team Attacks
11. "I'll Be Back"
12. Helicopter Chase
13. Tanker Chase
14. "Hasta La Vista, Baby" (T1000 Freezes)
15. Into The Steel Mill
16. Cameron's Inferno
17. Terminator Impaled
18. Terminator Revives
19. T1000 Terminated.
20. "It's Over" ("Good Bye")

K hudbě, tedy především k leitmotivu, z Terminátora 2 chovám silně nostalgické vzpomínky. Když jsem tento přelomový snímek viděl poprvé v dětství v kině, dva roky po revoluci, velmi silně mě zasáhl Fiedelův dnes již kultovní ústřední motiv a mnoho let poté jsem si strašně moc přál, ho slyšet znovu. Ale nemohl. Po čase mi v paměti utkvěly jen fragmenty, až ta blahodárná melodie takřka vymizela úplně. Opětovně jsem ji slyšel až v druhé polovině 90. let ve hře The Terminator: Future Shock a doslova mi štěstím srdce poskočilo. Samozřejmě se ale, v té době, primitivní herní midi sound nemohl rovnat filmovému originálu. Pro dnešní mládež zkušenost zcela nepředstavitelná. V té době nejenže neexistoval internet dnešního typu, ale v podstatě nebyly v ČR běžné ani CD, nemohli jste navštívit žádné Bontonlandy s nepřebernou nabídkou soundtrackových titulů. Tehdy, před více než dvaceti lety, jste byli rádi, že jste v knihkupectví (ty v první polovině 90. let v podstatě suplovaly prodejny s hudbou) sehnali kazetu OCEÁNU nebo LUCIE.

K serióznějšímu poslechu OST "Terminator 2: Judgment Day" jsem se tedy dostal až v dospělosti, někdy v polovině nultých let 21. století. Tehdy samozřejmě na nekvalitní hi-fi věži, takže za opravdu nejhlubší seznámení s Fiedelovým dílem považuji spíše posledních pár let (navíc existuje několik verzí soundtracku, včetně remasterované nebo formátu SACD, osobně doporučuji tu původní od Varèse Sarabande). Nicméně mé první dojmy z poslechu již kompletní kolekce byly poněkud smíšené. Na jedné straně album uvozuje a uzavírá onen geniální leitmotiv, ve své podstatě až surově přímočarý, avšak, jak už to v podobných případech bývá, možná právě v jednoduchosti dlí jeho genialita, podobně jako třeba ve stejně minimalistické ústřední Badalamentiho kompozici z filmu Twin Peaks. Ostatně tyto dva leitmotivy považuji za vůbec nejlepší v rámci celé soundtrackové produkce. Na druhé straně se mi po opakovaných reprízách snímku a především díky zkušenosti se soundtrackem z jedničky Terminátora, z něhož samozřejmě theme title vychází, můj poslechový zážitek krapet rozmělnil.

Pokud na dvacetiskladbovou kolekci nahlížíme co nejvíce přísným objektivním hledím, nelze konstatovat nic jiného, než že zbytek kompozic či kratších úseků, více a vzácněji méně, parafrázuje hlavní hudební motiv. Třeba akustická kytara ladně se vznášející nad tklivými syntezátory v "Desert Suite" pracuje s variací hlavního motivu bravurně a krom majestátního "Main Title" a uhrančivého grandfinále "It's over Goodbye" se dost možná jedná o třetí nejsilnější skladbu. Při opakovaných poslechových session jsem si časem oblíbil i další svébytnější kompozici "Our Gang Goes to Cyberdyne", jednu z těch, která se nesnaží hlavní motiv vyloženě parafrázovat, nýbrž utvářet poutavou odlišnější melodii. V podobném duchu se nese i kratší melancholická suita "John & Dyson into Vault". Opět zajímavý gradující motiv, ale díky kratičkému času 44 vteřin nedosahuje kýžené katarze. A tak bych mohl pokračovat.

Kdyby kolekce vyšla jako EP s výše uvedenými čtyřmi majstrštyky, jednalo by se o mimořádné dílo, zbytek šestnácti skladeb obsahuje tu a tam zajímavé industriální či melancholické melodie, avšak jak už psal kolega Tomáš, dílo dojíždí na svou monotónnost. Vystavět více než padesátiminutové CD na jednom byť mistrovském motivu, aby se setkalo s vřelým přijetím náročnějšího posluchače, jednoduše nelze.

PS: Když nad tím přemýšlím, dnes už správně drásavě neurvalý retro soundtrack z původního Terminátora z roku 1984, se mi líbí ještě krapet více.

hodnocení: 65 %

55 %