06.09.16

GAZPACHO - Demon

GAZPACHO - Demon

2014 Kscope

čas: 45:38
styl: alternative/progressive/folk/post-rock

Norové GAZPACHO  se za dobu svého působení na scéně propracovali mezi samotnou špičku progresivně-rockového žánru. Tam patří minimálně od přelomového alba "Night" z roku 2007, na který o dvě léta později navázali svým dosavadním tvůrčím vrcholem "Tick Tock". Výsadní pozici si pak bez problémů udrželi i následujícími počiny "Missa Atropos" a "March Of Ghosts" a v současnosti se prezentují aktuální deskou "Demon".

Pro našince bude asi nejzajímavějším fakt, že textový koncept novinky vznikl na motivy historky, jíž kdysi vyprávěl klávesistovi kapely Thomasovi Andersenovi jeho otec. Ten údajně v sedmdesátých letech navštívil obchodně Prahu a v ní mimo jiné i jednu rodinu, která žila ve starém domě, čerstvě zrekonstruovaném po požáru. Při odstraňování škod byl nalezen tajemný starý rukopis psaný předchozím nájemníkem, jehož identitu se však nepodařilo zjistit. Rukopis byl veden coby deník a jeho autor v něm tvrdil, že odhalil zdroj přítomnosti zla ve světě. Nazval ho "Démonem" a dle zápisků tisíce let pronásledoval. Spis údajně obsahoval i odkazy na zastaralá odvětví matematiky, zaniklá a dnes již neznámá pohanská náboženství či svědeckou výpověď o dýmějovém moru a v současnosti by podle všeho měl být majetkem Strahovské knihovny v Praze.

Tento inspirační základ Andersen spolu se zpěvákem kapely Janem-Henrikem Ohmem přetavil v textový koncept nového alba, rozděleného na čtyři části v podobě třech "dlouhometrážních" kompozic a jedné kratší "oddechové" skladby. Jak prokázaly již zmiňované počiny "Night" a "Tick Tock", rozsáhlé hudební plochy projevu GAZPACHO nesmírně sedí, bezesporu patří i k jejich tvůrčím vrcholům a nejinak je tomu i na novince. Pánové se opět pohybují kdesi na pomezí progresivního a post-rocku a velmi zdařile je koření folklórními vlivy, ambientem či decentními smyčci, jež umocňují procítěně melancholickou atmosféru.

V rámci diskografie kapely jde dle mého názoru o nejpropracovanější a zároveň nejobtížněji přístupné album, které vyžaduje opakovaný a soustředěný poslech, než se zaryje po kůži a poodhalí svá četná fascinující zákoutí. Odměna nicméně stojí za to. Geniální skladatelské nápady se po bližším seznámení začnou vyjevovat v celé své kráse a díky rafinovaným strukturám skladeb a zdařilé hře s kontrasty zajistí vysokou posluchačskou trvanlivost. Díky tomu lze novinku "Demon" postavit na stejnou (ne-li dokonce vyšší) úroveň jako dosavadní vrchol "Tick Tock".

GAZPACHO opět dokazují, že progresivní rock není ještě úplně vyčerpaný a je v něm stále prostor pro fascinující a svébytná hudební díla. Taková, která snesou srovnání s největšími milníky žánru, z jehož historie sice čerpají inspiraci, ale zní přesto ryze současně a osobitě. A přesně takovým dílem "Demon" je, jakkoliv se tato slova mohou zdát silná. Proto lze považovat tuto emotivně pohlcující nahrávku s melancholicky podmanivou atmosférou za to nejlepší nejen v rámci diskografie spolku, ale i celé současné progresivní scény.

sestava: Jan Henrik Ohme – zpěv, Thomas Alexander Andersen – klávesy, programming, Jon Arne Vilbo – kytary, programming, Mikael Krømer – housle, mandolína, programming, Kristian "Fido" Torp – baskytara, Lars Erik Asp – bicí, perkuse; hosté: Stian Carstensen – akordeon, bendžo, Charlotte Bredesen – sbory
produkce: Thomas Alexander Andersen
1. I've Been Walking Part 1
2. The Wizard of Altai Mountains