SÓLSTAFIR - Otta

SÓLSTAFIR - Otta

2014 Season of Mist

čas: 77:10 (LE)
země původu: Island
styl: post-rock/metal

Panenské zelené pláně, zasněžená horská úbočí, křišťálově čisté fjordy, ledové bystřiny, pochmurně oblačné počasí a... kanystr benzínu a starý ruský GAZ uhánějící krajem, omšelá pramice a nad ní poletující hejno racků a... hořící klavír. Klip k úvodní skladbě "Lágnætti " z aktuální páté desky "Otta" islandských kovbojů SÓLSTAFIR je opět trefa do černého a sugestivně ilustruje ráz alba, potažmo celkovou image kapely. Opět netřeba ve sdělení hledat nějaké filozofické složitosti, kvartet více méně těží ze své přirozenosti, vycházející ze specifického rázu své domoviny. Islandských kapel, obzvlášť těch rockových, se do celosvětového povědomí nedostalo mnoho, za to všechny vynikají mimořádným feelingem. O SÓLSTAFIR se mluví jako o metalových SIGUR RÓS a bezesporu patří k nejvýznamnějším islandským exportním artiklům z tvrděrockového žánru.

Kdo si dnes vzpomene, že skupina původně vycházela ze syrového black metalu? Ostatně skoro až chrastivě přímočaré rock'n'rollové kytarové vyhrávky zaregistrujeme v její tvorbě dodnes. Není snadné specifický naturel kapely zaškatulkovat, na post-rock zní poměrně zemitě, na post-metal zase psychedelicky rozevlátě. Ostatně frontman Aðalbjörn Tryggvason jako hlavní inspirační vlivy uvádí  BURZUM, DARKTHRONE, FIELDS OF THE NEPHILIM, SMASHING PUMPKINS a SIGUR RÓS. Můžeme zvuk SÓLSTAFIR považovat za kombinací uvedených vzorů? Netřeba si s tím lámat hlavu, pánové svůj eklektismus nijak nepopírají, za nejdůležitější považuji fakt, že "Otta" opět velmi baví, oproti předchozímu majstrštyku "Svartir Sandar" působí navíc kompaktněji.

Sice zde absentují pronikavě melancholické kousky jako tryzna "Fjara" nebo rozjímavá "Djaknin", za to současný materiál nepostrádá rozmáchlejší epický náboj díky masivnějšímu nasazení smyčců a taktéž piano zní výtečně (samozřejmě nechybí ani legendární Hammond B3). Psychedelické pasáže znějí ještě více zasněně, celkový sound více uhlazeně díky citlivé produkci Birgira Jón Birgirssona, který spolupracoval třeba právě s SIGUR RÓS či na posledním albu ALCEST. A v neposlední řadě citelně vyzrál pěvecký projev Aðalbjörna Tryggvasona. Pokud nepočítám reminiscenční uječenou předělávku z bonusového disku "Til Valhallar" (původně ze stejnojmenného debutového EP), tak se po celou dobu drží civilního projevu, tu pěje subtilně (třeba díky chytlavé "Dagmal" bych se nebál hovořit až o pop/rockové ladnosti), jindy více od podlahy (kupříkladu ve výraznější basovou linkou podpořené "Middegi"), vždy však s charismatem sobě vlastním.

"Otta" není o zběsilých hráčských prstokladech ani o utahaných funebrálních hymnách, materiál potěší především svou kompoziční vyvážeností. Na druhou stranu díky jistému přímočarému skladatelskému přístupu sice baví hned na první dobrou, avšak neradno se ho přejíst. Dokonale funguje na sváteční poslech, třeba jako životabudič proti ranní kocovině po nočním tahu. První půle kolekce se mi zdá intenzivnější, závěr formálnější. Přestože jsem nakonec udělil nižší skóre než desce minulé, neznamená, že by nástupci docházel dech, avšak již zde chybí onen moment překvapení, skupina spíše frézuje svůj charakteristický sound namísto hledání nových výrazových prostředků. V tomto hledu působí starší tvorba progresivněji, ta nová zase suverénněji. I když třeba klavírní suita "Midaftann" ukazuje možné budoucí směřování ansámblu. Proto výsledný verdikt berte jako jistý kompromis mezi progresí a upevněním dobytých pozic.

sestava: Aðalbjörn Tryggvason - kytara, zpěv, Sæþór Maríus Sæþórsson - kytara, Svavar Austmann - baskytara, Guðmundur Óli Pálmason - bicí, perkuse
produkce: Birgir Jón Birgirsson, Silli Geirdal, Aðalbjörn Tryggvason
1. Lágnætti