29.09.16

06.09.16

06.09.16

2014 Sisyfos Records

čas: 38:17
styl: punk rock

Plzeňská ZNOUZECTNOST se tak sama nikdy nechovala a ani já ji tak vlastně nebral, ale ve skutečnosti je opravdu důležitou a velkou postavou naší hudební scény. Teprve dnes, s prsty ponořenými v lepivém těstě a hlavou skloněnou nad hromadou švestek jsem si uvědomil, jaká je to úžasná věc, když si můj tříletý synek prozpěvuje "To sme my, hasiči" u legendární písně "Hoří", jejíž vznik se datuje někam do doby, kdy jsem byl tříletým klukem já. Lepší vizitku kapely si snad ani nedokážu představit. Leda že… Leda že by i po téměř třiceti letech vydala album, které budu zase stejně hltat já i náš malý dorost. A jak už bystře tušíte, přesně to se klukům s novinkou "Beat Simplicitas" povedlo.

Předchozí album "Heavy Model" už má na zádech namalováno šest křížků a musím přiznat, že mnou ani nikdy příliš nezatřáslo. Poslední žhavější rande plné znouzectnosti jsem vlastně zažil ještě za časů, kdy tvrdí kluci neplakali a ve vlacích padaly batohy z věšáků. Už tehdy ale jako by kapela začala ztrácet svůj břitký vypravěčský jazyk. Její skladby přestaly výrazněji čeřit vodu a zdálo se, že už to kluci jen tak dojedou do zaslouženého důchodu. Konec konců, jejich otisk na hudební scéně by jim už teď mohlo závidět 95 % domácích kapel. Poslední události na frontě ale svědčí o tom, že se důchod v nejbližší době nechystá. Nové album mnou opět třese a baví mě tak upřímně, jako letos snad ještě žádná deska.

Klub tří odhodlaných mužů, to je místo, na kterém novinka vznikla. Je to také místo, které nejvíce ovlivnilo její charakter. Je možná nečesaná, nemytá, ale za to tisíckrát punkovější a intenzivnější než její poslední tři předchůdkyně. Kluci jako by znovu objevili kouzelné formule a triky, kterými už před třiceti lety poprvé zamotali hlavu punkovým nadšencům. Hlavně ale přestali dělat banální skladby. U těch nových téměř bez výjimky platí, že jsou buď silné melodií a textem ("Jericho", "Avignon"), nebo aspoň dostatečně trhlé a energické na to, aby pod nimi znovu praskala všechna klubová prkna ("Jedeme v autě" či "Federální"). V druhých jmenovaných přitom můžeme tisíckrát slyšet úsměvnou jednoduchost, ale stejně se jen těžko ubráníme jejich "prostě-hravým" textům a nakažlivým punkovým manýrům. Cesta k této našlapané kolekci bonbónů je přitom nečekaně snadná: musíte jen přeskočit kaluž, plot a hlavně první skladbu, která je v refrénu tak žalostně bezzubá, až bych ji z alba nejraději potajmu vymazal. Co na tom, že začíná tolik slibným death-metalovým chrapotem.

Vydařenou sérii tedy odpálí až dvojka "Každý věk má hrdiny", jejíž vícehlasý refrén a neochvějně šlapající tempo snad ani nejdou nemilovat. Následující dva odlehčené kousky přesně vystihují to, čím se ZNC v dávných dobách proslavila. Na ploše jednoho centimetru čtverečního dokáže rozbalit tak ryzí a originální zábavu, že vám z ruky okamžitě vezme všechny velechytré (a velenudné) argumenty. Těžko ji přitom nařknout z laciné zábavy, když hned vzápětí přispěchá s jednou z nejsilnějších skladeb své dlouhé existence. Na mysli mám překrásnou, svíravě silnou a jemně burcující skladbu "Jericho". Ta jako by už navíc předznamenávala vážnější druhou polovinu desky, během níž nás nejdříve zahřeje zvláštní teplo vzniklé třenicemi ve vztazích, následně zamrazí vzpomínky na válku a nakonec nostalgicky ukonejší dětské obrázky roku 1968. Ještě že nám i v těchto chvílích dělají společnost řádní punkeři a můžeme tak vždycky rychle přestoupit na linku hravosti a jemné satiry. Skladby jako "Federální" nebo "Vlak do Ženevy" v tomto směru nikdy nezklamou.

Na první poslech působí jednoduše a přímočaře, ale ve skutečnosti přináší "Beat Simplicitas" hromadu nových nápadů a hlubokých zákoutí. Kluci nacházejí nové cesty do našeho povědomí, objevují zcela netušené způsoby, jak svou letitou káru tlačit dál a ještě nás při tom královsky baví. Právě proto a taky pro milion jiných důvodů jsem za album "Beat Simplicitas" opravdu moc rád.

sestava: Caine - bicí, zpěv, mandolina, ak. kytara, Déma - kytara, zpěv, ak. kytara, Golda - baskytara, zpěv, kytara, zvuky
produkce: Michal Rajtmajer
1. Čech Orba