06.09.16

EINHERJER - Av Oss, For Oss

EINHERJER - Av Oss, For Oss

2014 Indie Recordings

čas: 44:09
styl: viking metal

Všem příznivcům norské podoby pagan metalu musel udělat tři roky starý comeback EINHERJER velkou radost. Album "Norrøn" působilo barevně, výpravně a zároveň neslo tvrdou patinu metalu staré školy. Frode "Grimar" Glesnes a jeho soukmenovci dokázali, že stále umějí a vědí, kam nasměřovat ostruhy a jak potěšit příznivce pohansky jadrného výraziva. Další z řady návratů, jehož smysl disponuje opravdu velkým S.

Nová placka přichází v relativní tichosti, bez velkých řečí, které provázely právě "Norrøn". Už i název novinky "Av Oss, For Oss" ("Od nás, pro nás"), značí směřování spíše intimnějším směrem. Mnohokráte se, jako posluchač, u pohansky (vikingsky) laděných kapel potýkám s balastem a snahou vystavět atmosféru gigantickým množstvím nástrojů, fidlátek a mnoha zvukových stop. Velice vhod pak přijde podobné přímočaré a drsné vyčištění prostoru, jaké předvádějí EINHERJER. Označení viking metal se logicky vztahuje pouze na textové zaměření kapel, neboť opravdovou vikingskou muziku neznáme a můžeme se pouze domnívat. Pokud nechám pracovat imaginaci, tak iluzi drsných časů a dávných dob na severu dokumentují syroví EINHERJER stále na výbornou. Rozhodně lépe, než svému odkazu se vzdalující praotcové ENSLAVED (jejich současná progresivní tvorba je zkrátka jinde). O hollywoodsky opulentních AMON AMARTH nebo porůzných píšťalkovitých obludnostech nemluvě.

Muzika souboru přesto neztrácí barevnost, i když spektrum se pohybuje zhruba v rovině černá-lávově šedá-bílá-bledě zelená. Obrazy ze severního Norska mi běží při poslechu neustále hlavou. Samotný úvod obstarává intro a přímočaře skvělá "Hammer i kors". Tažená dlouhou vyhrávkou, jasným sekaným refrénem a skvěle hravými bicími. Ve své podstatě definuje úvodní song směřování zbytku stopáže, až na dvě výjimky, které zmíním níže. EINHERJER povětšinou pracují s jednoduchými rytmy, nepouštějí se protentokrát moc do výpravných monolitů a občas dojde až na hranici lehkého hoblování ("Nord og Ner"). Ve vzduchu visí i nezměřitelný odkaz folk metalových kapel, ač skrytý a upozorňující na sebe pouze u pozorného posluchače. Žádné cvrknutí do nosu na první dobrou. V některých okamžicích by ale možná neuškodilo malé rozvinutí epickým směrem v duchu předchozího díla.

"Av Oss, For Oss" krom zmíněných obsahuje i dvě delší struktury. Ač to zní v homogenním albu poměrně zvláštně, jedna mě totálně uchvátila a druhá mi téměř leze na nervy. Skladbu "Nornene" si ne a ne oblíbit. Ani sám nevím proč, snad až příliš jednoduchý základ na sedmiminutovou věc, snad ono zpěvo/halekání v polovině písně. Titulní a závěrečný opus naopak přenáší přímo do centra dění a svojí stavbou se opírá o všemožné epické zkazky a jednoznačný duch vikingského období BATHORY. Ale nekopíruje, činí tak s jistotou a naprostou přirozeností a osobitostí starší tvorby EINHERJER.

Při závěrečném hodnocení nejde nezmínit znovu název desky. "Od nás, pro nás". Jak výstižné. V určitých momentech se tetelím blahem nad skvělým severským materiálem, jinde zase slyším pouze staré pardály, co si přišli zahrát přímočarou muziku. Oba světy se nepodařilo spojit natolik zdařile, aby spolu korespondovaly. Spravedlivě ale uznávám, že i nejslabší momenty "Av Oss, For Oss" se dají zkousnout a ty nejlepší vykouzlí opět mnoho úsměvů na tváři nejen příznivce stylu. Doporučuji nahrávku neodkládat po prvním poslechu (ten může být slabší) a dát jí, i přes jistou jednoduchost, dost času. Pak uzraje a věřím, že většinu z vás velice solidně pobaví.

sestava: Frode Glesnes – zpěv, kytara, baskytara, Aksel Herløe – dopr. zpěv, kytara, Gerhard Storesund – bicí, samply
produkce: Frode Glesnes
1. Fremad