HIM

ANAAL NATHRAKH - Desideratum

ANAAL NATHRAKH - Desideratum

2014 Metal Blade Records

čas: 41:02
styl: black metal/grindcore/industrial

Jen za dnešní den točím "Desideratum" potřetí a říkám si, jak asi plánuje budoucnost kapela, která své jméno postaví na šoku a extrémním kontrastu. Něco podobného totiž může dvakrát fungovat geniálně, potřetí velmi slušně, ale jen dost těžko na osmi albech vydaných během třinácti let. Jooo, kluci jsou zjevně dříči a díky svému nadání se udrželi na špici evolučního žebříčku skoro déle než dinosauři, ale ruku na srdce. Při alespoň elementární soudnosti jsme nemohli doufat, že se takový kolotoč bude na plný kotel otáčet věčně. Nebo snad Anaal Nathrakh našli v nekonečné špíně a hluku zdroj věčného mládí?

Když to vezmu od zřejmě přelomové desky "Hell is Empty…", mám před sebou grandiózní šňůru black-grindových smrští a přímo mezi nimi hromady návykových melodií, které – ať už si to přiznáme, nebo ne – vyznávají více méně stále stejnou šablonu. Na "Hell is Empty…" a zřejmě vrcholné desce "In the Constellation…" se proti takové hře ještě nedalo říct ani POPEL. Všichni jsme seděli přinejmenším jako zařezaní a hleděli na tu obludnou hromadu rachotu, ze které naprosto neuvěřitelně vystřelovaly melodie a parádní vokální linky, jako by to byla ta nejpřirozenější hudební forma na světě. Potom přišlo album "Passion" a s ním příklon k silnější atmosféře, což hned vzápětí zase otočil výrazně vstřícnější a lehce do HC laděný sborník "Vanitas". Už jsme sice neseděli jako zařezaní, ale ještě pořád jsme se dobře bavili a vítali decentní pokusy o evoluci. Narůstající tlak už ale Irrumator s Vitriolem nemohli úplně ignorovat, a začali proto zuřivěji než kdy jindy hledat nové cesty, kudy z kola ven.

Našli ale leda kulové, upřímně. Vytáhli se totiž s elektronikou polámanou podle pravítka breakcore/dubstep, která – ač se do konceptu zatraceně hodí – selhává dost zásadně hned ve dvou důležitých bodech. V první řadě není vůbec dílem Anaal Nathrakh, ale jakési externí firmy vyrábějící funkční textil. Ani roboti z projektu GORE TECH ale nedokázali celou tu elektro-maškarádu zvukově napasovat na metalový bordel pod ní. Elektronika zní až příliš čistě a digitálně na to, aby si dobře sedla s metalovou produkcí celé desky. Působí jako takový přílepek k albu, které kapele vyšlo zase skoro stejné jako minule, a tak ho bylo potřeba něčím ozvláštnit. Jestliže měly být právě tyto pasáže hledanou inovací, potom fungují sotva na půl.

Takže tu máme kolosální propad akcií a definitivní stvrzení faktu, že se stroj jménem "Anaal Nathrakh" zadrhává, je to tak? Částečně. Vtip je totiž v tom, že kdyby "Desideratum" vyšlo v roce 2007 namísto "dne otevřených dveří v pekle", spustilo by zřejmě úplně stejný poprask a sklidilo by i podobně dobrá hodnocení. Možná ne tak vysoké, ale pořád hooodně dobré. To znamená, že ani tentokrát kluci nezapomněli, jak se dělá kvalitní muzika. Všechno na novince je a všechno je poctivě ostré, rezavé, uřvané, ale přitom nekonečně melodické. A co si budeme nalhávat, někde v jádru stejně všichni milujeme melodie a vše ostatní je jen machrování nebo sebetrýznění. Masivní zadrhnutí je tak způsobeno hlavně tím, jak jsou všechny ty zpěvné refrény, kytarové riffy a možná i celkové vyznění skladeb předvídatelné. Já prostě vím, že teď přijde typická melodická linka a celé poslechové dobrodružství se tím pádem redukuje na čekání, jestli přijde v následující vteřině tón vyšší nebo nižší.

Jsem proto dost na vážkách, jak takovou desku hodnotit. Záchranou před pádem do čistého průměru je pro mě ale ve finále hlavně skutečnost, že mě tahle hra na tvrdost pořád ještě baví. Akorát už přesouvám pozornost od vyčpělých refrénů k melodiích zasukovaným mezi strunami kytar. A tam pořád nacházím dost skladeb na to, abych desku mnohokrát otočil, než na ni definitivně padne prach. Úplně sžíravá je třeba druhá polovina skladby "Unleash", během níž prostě nejde udržet nohy v klidu. V ní a potom hlavně v desítce "Rage and Red" nechali kluci obrovský kus umění a citu pro melodické peklo, bez něhož by byl svět zase o kus nudnější. Anaal Nathrakh už mě sice nedokáží pobláznit tak jako kdysi, ale ještě pořád mají dost energie na to, aby mě nadchli pro silné melodie a donutili s velkou chutí prohnat novou desku recenzí. Padají ale z hodnocení 90+ rozhodně o velký kus níže. A jestli nepřijde opravdová změna, máme to příště za rovných 50 %.

sestava: Irrumator - kytary, baskytara,programování bicích, V.I.T.R.I.O.L. - vokály, Gore Tech - elektronika
produkce: ANAAL NATHRAKH
odkaz: .facebook.com/Anaalnathrakhofficial