06.09.16

JOB FOR A COWBOY - Sun Eater

JOB FOR A COWBOY - Sun Eater

2014 Metal Blade Records

čas: 44:51
styl: technical death

Mladá americká formace JOB FOR A COWBOY vlétla na scénu opravdu ve velkém stylu. Debutovým EP "Doom" ponořeným do deathcorových vod a hlavně první řadovkou "Genesis", hozenou více deathovým směrem. Ta posbírala mnohá ocenění v hitparádách a prodávala se jak housky na krámě. Vzdor nesmiřitelnému a agresivnímu žánru. Arizonští "kovbojové" míchali tradiční, ostrý death metal s moderním výrazivem, guturálními vokálními výlevy a nezpochybnitelnou corovou roztěkaností. Před několika lety zkrátka podobná receptura slavila masivní úspěch.

Nástupnická nahrávka "Ruination" nedokázala ani omylem navázat na sukces a na kvalitu prvotního materiálu. Motala se v kruhu a invenci nahrazovala brutalitou a znatelným ústupem ke klasičtějším death metalovým formám. To samé v bledě modrém lze tvrdit o dva roky staré "Demonocracy". Sice přinesla o něco chytlavější a jasněji strukturované songy, ale po určitém čase mě i ona přestala celkem bavit. Pokud jsem k něčemu vracel, tak ke staré tvorbě. Čerstvý materiál se nazývá "Sun Eater" a je zaštítěn vcelku podařeným obalem. Ohavný, rohatý zkryplenec konečně zmizel a nyní hledíme z útesu do čeřících se mořských vod. V promo výrocích chlapci slibují větší vliv technicky laděných pasáží, odstup od prvoplánové agresivity, důraz na atmosféru a celkový zlom a obrat ve stylu. Kdybych tak dostával stovku, pokaždé když slyším od kapel podobně slibné fráze.

O co více jsem zůstal překvapen už po prvním poslechu. Sliby splněné přesně do puntíku. "Sun Eater" rozhodně nepředstavuje záležitost letmého zájmu. Naopak, svoji strukturou vybízí k odhalování skrytého, zkoumání stavby písní a tvorbě neurotických nálad. Čím více se nořím do útrob nahrávky, tím více jí doceňuji. Úvodní "Eating the Visons of God" a "Sun of Nihility" nastavují laťku pro celý zbytek stopáže. Střední tempo, žádné zběsilé závody. Písně volně plynou a nahazují jeden riffový obrazec za druhým. Žádná fádní schémata. Atmosféra. Fantasticky zahraná baskytara, bublající a nesoucí celé skladby nenásilně vpřed. Basová linka místy připomíná placku "Doctrine" od již opět mrtvých PESTILENCE. Plná rychlost se rozvine až ve čtyřce " The Synthetic Sea". Ale ani tam se nedočkáme výplachů, neb prázdných mláticích riffovaček. Vše naprosto promyšlené a dokonce částečně hitové. A ta basa! K zapamatování budiž ještě "Encirled by Mirrros". Utažená hradbou kopáků a rozjetá chytlavým groovy refrénem. Závěrečná hniloba "Worming Nightfall" se táhne jak pozvolna chladnoucí láva a nabízí prostor pro hlubší rozjímání nad dílem.

Po vší chvále a nadšení, musím totiž pronést i několik slov lehce kritických. Zpěv Johny Davyho sice disponuje silou řvoucího lva, leč nepatří zrovna mezi nejvariabilnější (onen fakt dostává sežrat téměř v každé diskusi). Použít větší množství hlasových rejstříků by rozhodně neškodilo, obzvláště u barevného a výrazného materiálu. Druhá "kritika" směřuje trochu preventivně na fanoušky JOB FOR A COWBOY. Reakce na netradičnější nahrávku, napříč spektrem, budou rozhodně všelijaké. A moc se bojím, aby se skupina nerozhodla do budoucna vracet zpět v čase k jednodušší brutalitě. Současná tvář jim totiž velice sedí.

Suma sumárum, před námi leží propracovaná a zajímavá muzika. Využívá plně svých tradičních základů a rozvíjí svůj zdánlivě ztracený koncept. Opravdu jsem po "Demonocracy" obdobně zajímavé počínání nečekal. Pevně věřím, že banda do budoucna udrží nastolený směr. "Sun Eater" rozhodně doporučuji všem zájemcům o moderní death metal, nesvázaný nucenou rychlostí a pulzující všemi směry. Za mě opravdu veliká spokojenost.

sestava: Johny Davy – zpěv, Al Glassman – kytara, Tony Sannicandro – kytara, dopr. zpěv, Nick Schendzielos – baskytara, Dany Walker - bicí
produkce: Jason Suecof
odkaz: facebook.com/jobforacowboy