06.09.16

OBITUARY - Inked In Blood

OBITUARY - Inked In Blood

2014 Relapse Records

čas: 49:11
styl: death metal

Vyšlo nové album OBITUARY... Tímto lakonickým konstatováním bych vlastně mohl recenzi aktuálního studiového zářezu "Inked In Blood" ukončit. Tedy nebýt tří faktorů, mezi které nepochybně patří nostalgie, crowdfundingová kampaň na Kickstarteru a nadšení, které kolem současné formy floridské smrtky napříč médii rezonuje. Už výkon na letošním Brutal Assaultu naznačil, že chlapci vzali hlavy do dlaní a úkosem se podívali na své výkony za posledních sedmnáct let. Vskutku, od slavného comebacku, který si pamatují snad už jen kmeti obrostlí rozbujelou plísní, uteklo hodně vody v death metalovém řečišti. Zatímco v devadesátých letech nás Tardyovci zásobovali pravidelnou dávkou smrtícího kovu, v roce 1997 se OBITUARY odmlčeli na dlouhých osm let, během kterých se kromě vydání live kompilace a obligátní antologie nestalo vůbec nic. Až v roce 2005 se americká formace dostala znovu do hledáčku zájmu s příhodně nazvanou deskou "Frozen In Time". Následující roky OBITAURY nakopli kolotoč album - turné - album a vše se zdálo být v pořádku. Přesto, že OBITUARY patří mezi stylotvůrce, kteří v raných '90 utvářeli (nejen) můj hudební vkus, dovolím si tvrdit, že trojblok "Frozen In Time" (2005), "Xecutioner's Returns" (2007) a "Darkest Day" (2009), patří mezi nahrávky, které se na poličce nelichotivě krčí ve stínu nostalgie a chuchvalců prachu. Především pak "Xecutioner's Returns", album, na které jsem si vypěstoval slušnou averzi a to nejen díky sólům značky "odnikud-nikam" Ralpha Santolly. Ten bohužel vystřídal metanfetaminového permoníka a zdatného pijáka, ale také vynikajícího sólového kytaristu, Allena Westa. Na OBITUARY jsem po této vyčpělé rychlokvašce zanevřel a chlapce jsem poslal do předčasného důchodu. Ostatně za perly z dřevních let (1989 - 1994) si svou penzi bezpochyby zasloužili. "Darkest Day" mě v době svého vydání prakticky zcela minulo, abych si jej doplnil až mnohem později. Vody se zavřely a OBITUARY zamrzli v čase na dalších pět let.

Nyní se Američané vracejí s čerstvou náloží death metalu toho nejklasičtějšího modelu, který všichni chceme od Tardyho a spol. slyšet. A s tím mám, zcela evidentně oproti zbytku světa, drobný problém. Vše je na svém místě: Uchu lahodící, nepřeslechnutelný a mezi tisíci hrdly ihned rozpoznatelný vokál Johna Tardyho neztratil nic ze své síly, zabarvení ani nasranosti. Klasické texty diktují z oblasti anatomie, psychologie, masného průmyslu či práva útrpného a není potřeba je pod mikroskopem dlouze rozebírat. Odbornému rozboru se bohužel vyhne také kompletní hudební složka "Inked In Blood". Nového alba se v zámoří v prvním týdnu prodalo 5 200 kopií, což kapelu dostalo na 75. příčku prodejního žebříčku Billboard 200, ale přiznám se, že neslyším žádný významný rozdíl mezi "Frozen In Time"/"Darkest Day" a "Inked In Blood". Tedy mezi slušně se prodávající novinkou a hůře přijatými předchůdci. Po mnoha absolvovaných posleších necítím žádné velké vnitřní pnutí, ani významnější emoci, která by se sluchovým aparátem cloumala podobně jako při poslechu "Slowly We Rot" (1989). Pro ověření si stačí pustit posledních 5 studiových nahrávek v řadě za sebou nebo klidně na přeskáčku. Efekt je úplně stejný. Nechápejte mě špatně. "Inked In Blood" je slušné album, dobře odvedené řemeslo se všemi rozpoznávacími znaky OBITUARY: dokonalým logem počínaje, výtečným obalem od mistra Andrease Marschalla, který se tentokrát opravdu povedl na jedničku, přes obhroublé jako asfalt se táhnoucí skladby (titulní "Inked In Blood"), tradiční střednětempé vály (většina produkce), až po sypačky a la OBITUARY ("Centuries of Life"/"Violence"). Potěší i zajímavá vybrnkávaná pasáž v "Visions In My Head"; ostatně práce nového sólového kytaristy Kenna Andrewse, zapadá do celkového zvuku OBITUARY mnohem lépe než Santollovy podivnosti. Sem tam člověk se slzou v oku vzpomene i na Allena Westa (toho času ve výkonu trestu). Když už jsme u těch změn, "Inked In Blood" je první album, na kterém se nepodílel baskytarista Frank Watkins, který dal kapele vale již v roce 2010, aby rozšířil řady norských rarachů GORGOROTH. Na nahrávce, která vznikala ve floridském RedNeck Studio od ledna do dubna 2014, se tlustých strun ujal zkušený borec Terry Butler (DEATH, MASSACRE, SIX FEET UNDER).

Album vyšlo pod křídly Relapse Records, ale chlapci si vypomohli populární crowdfundingovou kampaní na Kickstarteru, kde poptávanou částku 10 000 $ na nahrávání alba vybrali od fanoušků během 24 hodin (a kterou následně dokázali zšestinásobit). Akce se zúčastnilo celkově 925 nadšenců a dle investované částky, ke studiovému albu obdrží například tričko, kytarové trsátko, bubenické paličky, kšiltovku s logem skupiny apod. Šťastlivec, který sáhl do kapsy hlouběji (1 850 $) se může těšit na šroťák Donalda Tardyho, na kterém v roce 1991 v Morrisoundu nahrával nestárnoucí album "The End Complete".

OBITUARY se po pětileté absenci vrací a svým pojetím tradičního floridského death metalu se vzácně trefili do aktuálního rozpoložení fanoušků i mnoha hudebních kritiků. Mně však v jejich letošní kompilaci 12 syrových fláků, zhusta prorostlých opět těmi nejzákladnějšími riffy z dílny Trevora Perese, několik krůčků chybí. Slušné řemeslo, bezchybná rutina, tradiční zářez - doplňte si dle libosti jakýkoliv lehce nadprůměrný termín. Já osobně bych neváhal novinku přejmenovat na "Frozen In Time II: Inked In Blood". Uvidíme, zda se OBITUARY vydají ve šlépějích kvalitativně nepodařeného comebacku v roce 2005 nebo zamíří k jiným obzorům. Mrtvola je dobře uleželá, ale v případě OBITUARY jsou zatím všechny orgány na svém místě a vítaný dekompoziční proces ne a ne propuknout v plné šíři.

sestava: John Tardy – zpěv, Trevor Peres – kytara, Kenny Andrews - sólová kytara, Terry Butler – baskytara, Donald Tardy - bicí
produkce: OBITUARY
1. Centuries Of Lies