06.09.16

BLOODBATH - Grand Morbid Funeral

BLOODBATH - Grand Morbid Funeral

2014 Peaceville Records

čas: 46:31
styl: death metal

Zajímáte se o starosvětský death metal? Nudí vás neustálá moderna a všemožné corové a hyper-technické odnože smrtelného kovu? Jste ochotní si na desku počkat? V tom případě jste museli zaregistrovat blížící se novinku BLOODBATH. Koneckonců namluvilo se o ní celkem hodně. Příležitostný odpočinkový projekt současných i bývalých členů KATATONIE a OPETH . V současné době je do výčtu pracovních míst nutné připočíst i PARADISE LOST, neboť novým hlasem krvavé smečky se stal Nick Holmes. Na lehkou pozici zrovinka nenastoupil.

Opomíjené debutové album poznamenal svým chropotem Mikael Akerfeldt. Zpětně se k němu docela rád vracím, značilo čistou švédskou školu, plnou chrastivého zvuku. Daleko větší humbuk se spustil kolem "Nightmares Made Flesh". Obsahovala tuny nápadů, modernější hru, drtivý zvuk a vokální výlevy Petera Tägtgrena. Všechno dnes dělá z řečené placky téměř legendární klasiku. Již po 10 ti letech od vydání. Klíč k úspěchu BLOODBATH ležel v nenucenosti, nesvázanosti termíny a kompoziční volnosti. Protagonisté se zkrátka bavili a dělali muziku jejich srdci blízkou. Na "The Fathomless Mastery" připravili pánové pro změnu blackovější sound a ostré kytarové štěky. Svět oblažil svým growlem znovu i Akerfeldt, ve své kariéře tak činil zatím naposled.

Old Nick, jak zní aktuální přezdívka frontmana Ztraceného ráje, dostával nepěkný kouř hned od svého představení v kapele. O jeho současných (ne)schopnostech, co se týče extrémního vokálu, kolovaly nehezké zkazky. Předesílám tedy hned úvodem: Nick svůj džob v rámci možností zvládl. Sám jsem se u prvních ukázek stavěl hodně skepticky, ale s odstupem uznávám, že se lehce skřípavý a poněkud hnilobný projev povedl. Drží se v pevně daných mantinelech, nevyjíždí do vyšších poloh, nepracuje tolik s různorodou barvou chrapotu (jako oba předchůdci), ale nikterak mě neodrazuje. Pánové vsadili spíše na explicitně humusácký odér ("Anne"), o chlup volnější tempo a příjemně zastřený zvuk. Kašlat na modernu. Kašlat na melo-odbočky a riffové výjezdy, ala HYPOCRISY. Za nejsilnější momenty považuji právě ona zpomalená zahuštění, zařazení několika netypičtějších zářezů a hnětení škvárové atmosféry ("Mental Abortion"). Místy se otíráme dokonce o crust/doomový nádech.

Své si chtějí říct i rychlé a nasypané songy. Z nich nejlépe zní "My Torturer" a otvírák "Let the Stillborn Come to Me". Bohužel některé další působí dost ploše a unaveně ("Famine of God's Word"). Často na sebe navazují prapodivně se nehodící riffy, odnikud nikam. A i kytarová spolupráce několikrát silně zaskřípe. Jako by BLOODBATH chvílemi netušili, co vlastně hrát. Úsloví "lámat věci přes koleno", mi tudíž ve svižných momentech desky naskakuje až nehezky často.

Nedá se taktéž nepřijít s jednou neúnavně hlodající myšlenkou. Koncept vracení se ke kořenům působil velice zajímavě právě před 8-10 ti lety. Všichni posedlí rychlým rozvojem, hnali svoji tvorbu do všemožných moderních a digitálních otěží. Dnes naopak cítím, že se velká část kapel cíleně a trochu vyčůraně věnuje retrospektivě. Hledá za ní další možnosti, jak zaujmout bez vymýšlení nových věcí. A právě i tento fakt výrazně odlišuje "Grand Morbid Funeral" od svých variabilnějších předchůdců. Co se kdys jevilo jako zajímavý úkrok, spočívá nyní v hodně předvídatelné a jasné pozici.
S výsledným dojmem je trochu kříž. Hrubozrnně solidní projev Nicka Holmese, povedené středně rychlé a pomalé okamžiky, plus fajnový zvuk a výživný nekro - feeling. To vše zabraňuje odpálit CD jako podprůměrnou nudu. Zajímavé, že již poněkolikáté za krátkou dobu vnímám nejpozitivněji právě táhlejší momenty. Na kterých novinka rozhodně stojí. Viz závěrečná eponymní píseň, jenž sumarizuje v podstatě výrazivo celé nahrávky. Výrazně mi ale chybí dřívější, téměř hmatatelné tvůrčí nadšení členů BLOODBATH. Větší dávka překvapivosti, která se vypařila spolu s lehkostí rychlejších songů, by rovněž neškodila. Zkrátka nesmírně klasický, jasně strukturovaný, hutný death metal, načichlý doomem. Žánrově rozhodně nadprůměrné dílo. O tom žádná. V kontextu nadupané diskografie kapely je to už horší.

sestava: Nick Holmes – zpěv, Anders "Blakkheim" Nyström – kytara, dopr. zpěv, Per "Sodomizer" Eriksson – kytara, Jonas Renkse – baskytara, Martin "Axe" Axenrot - bicí, hosté: Eric Cutler – kytara, Chris Reifert – zpěv
produkce: David Castillo
1. Let the Stillborn Come to Me
2. Total Death Exhumed