06.09.16

LUNATIC SOUL - Walking on a Flashlight Beam

2014 Kscope

čas: 63:40
země původu: Polsko
styl: ambient/acoustic/progresive rock

Mariusz Duda bezesporu patří mezi nejvýznamnější zástupce progresivní rockové scény bývalého východního bloku, jedná se o takového polského Stevena Wilsona (ostatně společně nahráli singl "The Old Peace", věnovaný jejich společnému mladému fanouškovi Alecu Wildeymu, který v 26 letech podlehl rakovině lymfatických uzlin). Vypadá to, že svému, řekněme, sólovému projektu LUNATIC SOUL (byť se na něm podílí celý tým muzikantů a zvukařů, viz dokument na přiloženém DVD limitované edice alba), přikládá stále větší význam a letos vydal v pořadí již čtvrté zastavení na melancholické pouti "Walking on a Flashlight Beam" a opět u respektovaného anglického progresivního labelu Kscope.

Oproti své domovské kapele RIVERSIDE nechává Duda v LUNATIC SOUL volný průchod svému temnějšímu já. Jak v rozhovorech prozrazuje, inspiraci čerpá nejen díky svému introvertnímu přemítání, ale třeba z drásavé biografie Zdzislawa a Tomasze Beskinskieho, významného polského malíře a jeho syna, rádiového žurnalisty, který spáchal sebevraždu a jeho otec byl zavražděn a v neposlední řadě z japonského fenoménu hikikomori (termín označující jedince, kteří se izolují od lidské společnosti na dobu delší než šest měsíců), kolekce "Walking on a Flashlight Beam" pak odráží všechny tyto tři elementy. Stejně tak je nutné projekt vnímat v kontinuální rovině, kdy první dvě desky - černá a bílá reflektovaly vize smrti a toho, co přijde po ní, "Walking on a Flashlight Beam" pak reprezentuje jakýsi prequel drásavého konceptu, kdy poznáváme ústřední jedince a dozvídáme se motivace, jaké ho vedly k tomu, aby si vzal život. A tuto samo o sobě velmi silnou látku Duda přetavil do mimořádně působivé kontemplativní hudby, v níž opět zúročil svůj talent pro progresivní vyznění celku, avšak poněkud odlišnou formou, než na jakou jsou fanoušci zvyklí u tvrděrockových RIVERSIDE, ačkoliv se u obou formací nacházejí styčné plochy a to především v podobě signifikantního Dudova hřejivého pěveckého projevu.

Sám Duda LUNATIC SOUL popisuje jako výsledek jeho fascinace elektronickou hudbou, nutno však zdůraznit, že myslí její kořeny, reprezentované "sedmdesátkovými" krautrockovými syntezátorovými pionýry jako TANGERINE DREAM či jejich temnější, "osmdesátkovou" dark wave odpovědí v podobě DEAD CAN DANCE nebo specifickou soundtrackovou tvorbou Petera Gabriela. Všechny tyto vlivy LUNATIC SOUL absorbuje měrou vrchovatou, kterou Duda ještě umocňuje nasazením analogových syntezátorů, výraznou baskytarou (která ponejvíce evokuje progrockového ducha) a jako jakýsi bonus navrch přidává zasněné ambientní mezihry ("Stars Sellotaped") či výraznější perkuse, místy skoro až v tribal rytmice (nicméně transovní šamanský rytmus se na novince nachází v mnohem skrovnější míře, než v minulosti, ponejvíce třeba v tajemné "Gutter", anebo v depresivní "The Fear Within"). Samozřejmě, že Duda občas i poněkud zvolní z experimentální či ponuré noty a třeba taková "Treehouse" asi nejvíce svou ladností s pozitivním nábojem aspiruje na konvenčnější písňovou formu (dokážu si ji bez problému představit na albu RIVERSIDE). Taktéž tato kompozice upozorní na fakt, že krom syntezátorových rytmů na LUNATIC SOUL figurují též akustické bicí, které citlivě nabubnoval Wawrzyniec Dramowicz z progresivních INDUKTY, jenž před lety též rozšířil řady německé thrashové legendy DESTRUCTION.

Dlouho jsem se nemohl rozhodnout, zdali mě "Walking on a Flashlight Beam" baví více díky absolutně parádní produkci a všem nástrojovým vychytávkám, anebo se skutečně pod pestrými aranžemi skrývají opravdu silné kompozice? Třeba ohledně charismatického zpěvu a propracovaných syntezátorů jsem měl jasno na první poslech a zaujaly hned na poprvé, na této melancholické harmonii LUNATIC SOUL ostatně stojí. Avšak podařilo se pokořit famózní první dva počiny – černé a bílé album? Dle mého soudu na novince chybí onen moment překvapení z žánrového mixu, jakým Duda sympaticky potěšil náročnější posluchače roku 2008. Bylo by však nefér navždy nové počiny projektu umanutě konfrontovat s debutem. Minimálně po formální stránce (zvuk, produkce) novinka v rámci diskografie jasně vítězí, hudebně mě oslovila více, než předchozí ryze instrumentální kolekce "Impressions" a eponymní první dvě díla minimálně dotahuje.

sestava: Mariusz Duda – baskytara, akustická kytara, klávesy, perkuse, ukukele; host: Wawrzyniec Dramowicz – bicí, perkuse produkce: Mariusz Duda,
produkce: Mariusz Duda
1.Shutting out the Sun