06.09.16

BLUT AUS NORD - Memoria Vetusta III: Saturnian Poetry

2014 Debemur Morti Productions

čas: 48:40
země původu: Francie
styl: atmospheric black metal

BLUT AUS NORD jsou na blackové scéně pojem. Nacházejí se na velice dobré cestě k tomu, stát se v budoucnu kultem a inspirací pro mnoho dalších spolků. Po celou kariéru je zdobí nesmírná kompoziční lehkost, spojená s avantgardními výstřelky a famózní atmosférou. Všude provází skupinu nevázaná tvůrčí svoboda a múzy líbají ze všech možných stran. Ať už v progresivních šílenostech typu "The Work Which Transforms God", či v mysteriózně - industriální trilogii "777". Mimochodem, za nejpodařenější část "sedmiček" považuji závěrečnou "Cosmosophy", z roku 2012. Byla krapet opomíjena a v hodnoceních většinou zastíněna svými dvěma organičtějšími předchůdci. Její náladové vlny a očistné melodie mě osobně ale berou naprosto maximálně.

Abychom se dopátrali kořenů letošního výtvoru, musíme hluboko v čase zpět, k první části ságy "Memoria Vetusta". V temných ozvěnách právě "Fathers of the Icy Age" počala ona zajímavá cesta BAN, která postupně přerostla v interesantní experimenty. Druhý díl přišel před pěti lety a nesl název "Dialogue with the Stars". Vrátil kapelu trochu v čase a zároveň strhujícím způsobem rozvinul postupně vyčpívající koncepci atmosférického blacku. Na první poslech přímočará rubanice, na další už před očima posluchače rostly masivní obrazy krajin zalitých měsícem a hvězdných dálek. Zkrátka to, co je od náladotvorného blacku první jakosti očekáváno. A konečně se po nástinu situace obrátíme k "Saturnian Poetry". První setkání dopadlo opět šokem. Téměř celým průběhem nahrávky jsem si říkal, zda BLUT AUS NORD nepřehnali čarování s hypnotickou jednoduchostí. Hlavou mi probleskly reminiscence na nepodařenou "Phantasmagorii" od LIMBONIC ART. Ve snaze o přímočarou desku, dohnal onehdy Daemon dílo za hranice strouhačkové únosnosti.

Kampak s podobně prvoplánovým soudem na Vindsvala (dnes již jediného člena stálé sestavy). Upalující tóny "Paien" rozviřují prach a zhruba po dvou a půl minutách dávají pocítit první mocnou melodii. Velice umně schovanou pod nabroušenou patinou. Jedeme dále. "Tellus Mater" otevírá padající vyhrávka a mění se v krystalicky čistá sóla. Zpěv působí tu zvířecky, tu otevřeně a přívětivě. Třetí zásek "Forhist" opět rozevře černé propasti. V nich obzvláště vynikne tklivá ambientní mezihra. Ona zmíněná ozvláštnění představují momenty, na které se vyplatí počkat a hledat. A i když druhá polovina nedisponuje žádným z podobně silných okamžiků, tak rozhodně nenudí. Viz vyšponovaná agrese "Metaphor of the Moon", neb přelévající se chorály skladby závěrečné.

"Saturnian Poetry" představuje ve svém jádru velice harmonické dílo. Svoji domnělou jednoduchostí a přímočarostí zakrývá spousty odboček a tajemných zákrutů. A plyne dál a dál. Přesto mi na něm pořád něco chybí. Jsem holt asi šťoura. Angličané používají hezky znělé slovo "zing". Značí vitálnost, živost, ale rovněž přítomnost nadšení, entuziasmu a zvýšení zájmu. A onen "zing" se ani po spoustě poslechů zcela nedostavil. Letošní technokratické běsnění ABIGOR, esoterický kýbl hnusu MAYHEM, či volně poletující melodika CRONIAN. Tam všude vnímám pulzující energie, které dělají z muziky opravdovou událost. BLUT AUS NORD mi podobný posluchačský zážitek zkrátka nenabídli, ač tak v minulosti činili nepřeberně krát. Drobné zvláštnosti a odchylující se úseky zvládají, materiál předkládají v globálu prvojakostní, ale ničeho více.

Rozhodně nechci, aby čtenář odcházel s negativním pocitem. Že se "nějakému Ivošovi" nevryla "Saturnian Poetry" na sto procent do uší, neznamená, že někdo jiný na ony hypnotizující vibrace nezareaguje pozitivněji. I s třetím pokračováním "Memoria Vetusta" stále stojíme v předních místech černého peletonu. Jen náskok z minulosti pro mě zmizel. Finální hodnocení logicky velice, velice subjektivní a dnes i trochu volně myšlené. Dlouho jsem se s názorem na desku takto vnitřně nepral. Vrátím se za rok a schválně, zda se můj vhled změní. Dám vědět v komentářích. Zatím za necelých osmdesát.

sestava: Vindsval – zpěv, kytara, baskytara, aranže, host: Thorns – bicí
produkce: Vindsval
odkaz: facebook.com/blutausnord.official