06.09.16

TAAKE - Stridens hus

TAAKE - Stridens hus

2014 – Dark Essence Records

čas: 43:34
styl: black metal

Mlha. Lepší název pro metalovou kapelu aby člověk pohledal. Hlavní mozek a protagonista Hoest vždy disponoval obrovskou spoustou nápadů. Desky nesoucí záštitu TAAKE slibovaly zajímavý zážitek přímo z bašty norského blacku. Přičemž se nikdy nejednalo na první poslech o nic složitého. Přímočarý násyp, thrashující riffy, blast beat a jeden z nejlepších skřehotavých vokálů na scéně. Hoest ale dokázal ukrýt do svého dítka mnohé skryté doplňky, nenápadné útržky melodií a skvěle zakomponované, různorodé prvky. Komplexnost v zdánlivé jednoduchosti. Kdo ještě neslyšel, ať hned běží pro famózní trilogii, jež se stala klasikou ("Nattestid ser porten vid", "Over Bjoergevin graater himmerik" a "Hordalands doedskvad").

Vytvoření skvělého materiálu s sebou ale nese velké závazky do budoucna. A jejich naplnění bývá ošemetné. Na eponymním CD z roku 2008 přinesli TAAKE nárazový, přímočarý metal, koketující s jednodušším black'n'rollem. V konkurenci vynikajících předchůdců album dost vázlo a nespravil to ani jinak velice mocný element času. O třídu lépe si vedly norské zbraně, alias "Noregs vaapen". Návrat k mohutnější atmosféře a barevným, vtipným úsekům. Dílo si dokonce vysloužilo nominaci odborné poroty na norské hudební ceny Spellemann (i přes silnou kritiku proti-muslimského songu "Orkan").

Ke "Stridens hus" se pokusím přistoupit bez větších diskografických srovnání, neboť svoji originalitu a sugestivnost dává na odiv opět svébytným způsobem. Bylo by asi nefér, do nekonečna otloukat minulost o Hoestovu řídnoucí kštici. První v čem mé uši nalézají potěšení, je místy až mantrická nálada jako v rozjezdu songu "Stank". Tempa o chlup zvolnila právě na úkor delších ploch a náladotvorně rozplizlých kompozicí. Neustálý dusot kopáků podbarvuje, brzdí a zase naboostovává kvílející kytary. Nečekejme ale žádné výrazné hitovky typu "Hordalands doedskvad III". Nejvíce se chytlavému výrazivu blíží houpavá "Gamle Norig". Ve zbytku se musíme spokojit s občasnými výjezdy kytar, melodickými nápěvy, ale nic, co by se vlezleji zarývalo do kůže. Chyba? Záleží na náladě příjemce. Kdo hledá v blacku přímočarou chytlavost a drtivou údernost, nenachází se dnes u správného zdroje. Já kvituji místy příkladně zamlženou stavbu písní a občasné chuchvalce pohlcující mlhy, linoucí se ze "Stridens hus".

A co vypnout představivost, vynořit ze z imaginárních blat a postavit se čelem negativnímu působení novinky. Bohužel i ono je přítomno a malinko promlouvá do výsledných dojmů. Nejvíce se projevuje v unylé a trochu natažené "Det fins en prins", která krouží éterem už od EP "Kulde". Snahy o skryté ozvláštnění materiálu letos vystupují celkem jednoznačně na povrch. A pracují v rozmezí líbí - nelíbí. Nekoná se žádná kontroverze a diskutabilní věci jako banjo. Vybrnkávačky "Kongsgaard bestaar" a perkusní hrátky našláplé "Vinger" berme za pozitivní příklad.  Zadrhávající se rockové hrátky v polovině "Orm" zase za negativní. Samozřejmě, že se stále pohybujeme v globálně velmi slušných pozicích. Krákoravý projev splňuje všechny podmínky pro přijetí do havraního rodu. Kéž by každý  zlo-blacker alespoň z poloviny ovládal Hoestův pěvecký skill. Produkce desky je ukázková. Obal se drží tradic, nesmírně jednoduchý, žádné omalovánky. Hypnotické okamžiky dávají "Stridens hus" nádech mocného, severského epična. V místech, kde opadá atmosférická krusta, se setkáváme s mírným propadem slyšeného, ale žádná hrůza ani nic odpuzujícího. Prostě jen několik lehce slabších chvil.

Stále se při poslechu Hoestova díla procházím se pod polární záři, shlížím z fløyenské vyhlídky na Bergen, tonoucí v záři světel a cítím chladný arktický vítr ve fjordech. Alespoň na moment nesedím v Praze pod inverzní oblohou. Za to posílám TAAKE vřelé díky. Sečteno podtrženo, máme čest s velice dobrou black metalovou nahrávkou. Svojské začátky ani svého předchůdce nepřekoná, ale disponuje podnětnou, hypnotizující atmosférou (s pár škobrtnutími) a jasně rozpoznatelným výrazivem.Helnorsk svartmetall.

Hodnocení předešlých alb TAAKE:
"Nattestid ser porten vid" - 95%
"Over Bjoergvin graater himmerik" - 80%