06.09.16

SANCTUARY - The Year the Sun Died

SANCTUARY - The Year the Sun Died

2014 Century Media Records

čas: 53:33 (LE)
styl: progresive/power/thrash metal

Původně jsem chtěl tyto řádky zahrnout do nějakého bloku mikrorecenzí s konstatováním, že se jedná o další, v poslední době poměrně častý, "natruc" počin, protentokrát hudebníků z kapely NEVERMORE, jejíž osud zdá se ve hvězdách. Nicméně v případě díla "The Year the Sun Died" (z nutnosti) obnovených (nechci použít přímo termín reunion), v podstatě polozapomenutých, progmetalových obrozenců z konce osmdesátek SANCTUARY, se jedná o mimořádnou událost minimálně letošního roku, neboť se podařilo natočit velmi silný materiál, který nečiní předchozí značce ostudu a postrádající nějaký potměšilý kalkul, naopak z něj cítím, že po neurčitém období od vydání poslední řadovky NEVERMORE "The Obsidian Conspiracy" se začíná vše vracet do těch správných kolejí.

Abych pravdu řekl, nikde jsem se nedočetl nějaký konkrétní důvod ukončení činnosti NEVERMORE. Zpěvák Warrel Dane se sice vágně odvolával na osobní a hudební rozdíly, avšak přestože se většina členů rozhodla v hudební misi pokračovat po vlastní ose, pikantní je, že v rámci stylu se opět pohybují v podstatě na podobném poli tvrdšího melodického metalu s košatými riffy a masivní produkcí jakou prosluli s NEVERMORE. Kytarista Jeff Loomis nahradil Nicka Cordleho v ARCH ENEMY, bubeník Van Williams bubnuje u více kapel, asi za nejvýznamnější lze považovat ASHES OF ARES, kterou založil bývalý zpěvák ICED EARTH Matt Barlow a konečně zpěvák Warrel Dane spolu s baskytaristou Jimem Sheppardem oprášili svou původní kapelu SANCTUARY, z jejíhož základního kamene ostatně pánové kdysi dávno vybudovali metalový megalit NEVERMORE. A kruh se uzavírá.

Bylo by bláhové domnívat se, že pánové hudebně navážou na předchozí, 25 let starý, druhý počin "Into the Mirror Black". I když překvapivě ani po letech nezní vůbec špatně a již při pohledu na žánrově netradiční černobílý přebal leckoho napadne, že už tehdy skupina pokukovala po sofistikovanějších metalových postupech, tudíž lze SANCTUARY zařadit po bok progmetalových vizionářů konce osmdesátých let jako QUEENSRŸCHE nebo FATES WARNING. Od té doby uplynulo mnoho vody a do dnešních dnů se zachovalo pouze klasické logo kapely, jinak hudebně SANCTUARY na "The Year the Sun Died", byť hrající ve skoro původní sestavě, oscilují někde na pomezí posledních našlapaných řadovek NEVEMORE, řízlých špetkou tradičnějších metalových stylů. V tomto ohledu se nejvíce hovoří o power metalu a jedním dechem dodávám, že nějak takto si představuji opravdu energeticky hutný a kompozičně šťavnatý tradičněji koncipovaný metal v neposlední řadě drnkající na drásavě temnější strunu, který dává pěkně na frak jeho "kulervoucí" verzi ponejvíce z německé provenience. SANCTUARY samozřejmě pracují i s dalšími tradičními metalovými styly, s thrashovou neurvalostí, s heavymetalovou vzdušností, projevující se především v baladických skladbách typu "I Am Low" nebo "One Final Day" či v načančaných kytarových sólech a občas rytmika vitálně popojede ve skoro až speedmetalovém kvapíku ("Frozen").

Nicméně z komplexního hlediska po mnoha posleších "The Year the Sun Died" nevyzní jako typická tradicionalistická metalová nahrávka, necítím z ní nějakou návaznost na heavy/power/thrash metalové velikány, naopak mi přijde hodně svobodomyslná, jinými slovy muzikanti zde nejsou nějak radikálně svazování žánrovými mantinely, přesto však nelze hovořit přímo o progresivním metalu jako takovém (v tomto ohledu znějí SANCTUARY mírně přímočařeji než stylově spřízněné předchozí působiště NEVERMORE). Samozřejmě velký díl na svébytném vyznění kapely ve svých rukou drží Warrel Dane, jehož famózní a bezpochyby originální barytonový vokální projev jí dodává zcela nezaměnitelný ráz. Opět nás oblaží promyšlenými vokálními linkami s klenutými refrény, evokujícími klenbu mohutné katedrály, jeho zpěv jednoduše ani chvíli nenudí. Nutno však zdůraznit, že stejně suverénně mu sekundují samotní spoluhráči, právě na dokonalých hráčských výkonech, z kterých se doslova tají dech jdoucí ruku v ruce s masivní a v podstatě bezchybnou produkcí si aktuální dílo zakládá. Člověk může za život vyposlechnout stovky výtečných počinů a vždy ho může i dnes nějaký překvapit svou kompoziční a formální dokonalostí. Pikantní na tom je skutečnost, že kytarista Lenny Rutledge a bubeník Dave Budbill v podstatě před obnovením SANCTUARY ani nikde aktivně nepůsobili, přesto podávají výkon hodný mistrů, holt jim v krvi koluje mimořádný muzikantský talent.

SANCTUARY jsou zpět v životní formě a přestože skupina produkuje v podstatě konvenční metal vycházející ze staré dobré metalové školy, činí tak s neuvěřitelnou grácií a entuziasmem. Nikdy bych neřekl, že podobný typ muziky u mě může figurovat v žebříčku Top Ten nej alb roku. "The Year the Sun Died" však považuji za trefu do černého a závěrečný bonus "Waiting for the Sun", cover od THE DOORS, jen potvrzuje, že od kapely můžeme v budoucnu očekávat takřka cokoliv.

sestava: Warrel Dane - zpěv, Lenny Rutledge - kytara, Brad Hull - kytara, Jim Sheppard - baskytara, Dave Budbill - bicí
produkce: Chris "Zeuss" Harris
odkaz: facebook.com/sanctuaryfans