06.09.16

06.09.16

ENDLESS - If the Universe Is the Answer…

2014 vlastní náklad

čas: 47:38
styl: progressive metal

Prvotní dojem z poslechu nového alba severomoravské družiny ENDLESS, vydaného po dlouhých šesti letech od minulého počinu "Refuse To Shine", se dá definovat jediným slovem: šok! Což může samozřejmě znamenat ledacos, respektive být chápano všelijak. Tedy zcela proti všem pravidlům přichází pointa hned na úvod – jde o šok sice veliký, ale převážně nikoliv nepříjemný.

Zapomeňte na anathemo-gatheringo-pinkfloydovské zvukomalby a "emočarování" známé ze starších počinů ENDLESS. A zapomeňte i na to, že by se snad skupina na "stará kolena" rozhodla vrátit ke svým doommetalovým začátkům, ztělesněným famózní a dodnes ne zcela doceněnou demokazetou "Among the Trees" (1996). Jistá forma návratu sice proběhla, a to k metalové tvrdosti, ke hřmotným kytarám a k nikoliv jen doplňkové, ale "proporčně" poměrně významné porci řevu a křiku v pěveckém projevu kytaristy Libora Bartuska (který zde mimochodem používá obdivuhodně širokou škálu různých rejstříků, v některých chvílích je téměř k nepoznání a používá pro něj zcela nové výrazové polohy a postupy, i když ne vždy je v nich stoprocentně jistý a přesvědčivý). Jenže není metal jako metal a dá se dělat i maximálně moderně a progresivně, jak se o to pokoušejí kapely z oblasti tzv. djentu. A věřte nebo ne, dnešní ENDLESS znějí – pokud už by jejich skladby měly být pomyslně vyhnány k pastvě na nějaký zřetelněji ohraničený a označený žánrový pozemek – jako djentová záležitost! Se všemi pro tento styl příznačnými nepravidelnými rytmy a členitou kompoziční strukturou nadmíru vynalézavých skladeb, ve kterých se může s rozkoší rochnit v podstatě každý náročnější konzument, jehož hudební obzor nezačíná u ALKEHOLu a nekončí u MANOWAR.

Co ale ENDLESS zůstalo, to je smysl pro neoposlouchané melodie (zmínil bych přinejmenším ty klenuté a v nejlepším smyslu slova chytlavé v písních "Drive", "Oh! Great Pain" a "Genius Loci") a pro výpravnou náladotvorbu. Ony zvukově decentní atmosferické pasáže najdete i v současné hudbě souboru, nicméně představují v ní už jen menšinu, respektive efektní a zároveň i efektivní (tedy účelný) doplněk – viz třeba úvod a závěr skladby "Save Me". Pomíjím závěrečnou obsáhlou, žel poněkud nudnou a únavnou instrumentálku s jednoznačným názvem "Ambient" – kdybych měl právo dramaturgického veta, z alba bych ji vypustil.

Pozitivní dojmy však jednoznačně převažují. K dobru třeba přičíst i myšlenkově jako vždy nesnadno "polapitelné" texty, které také stojí za důkladnější průzkum. Pakliže lze ENDLESS něco zásadnějšího vyčítat, tak snad jen jistý "žánrový populismus". To, že dnes hrají zrovna takhle, by nejspíš nenastalo, kdyby pečlivě nesledovali, co je právě "in" na zahraniční metalové a postmetalové scéně. Vůbec neříkám, že kopírují TESSERACT, PERIPHERY, ANIMALS AS LEADERS a další módní záležitosti, ale originalita šla na "If The Universe Is The Answer..." přece jen trochu stranou (zdůrazňuji: trochu, neabsolutizujte toto moje tvrzení, prosím), což může být u spolku typu ENDLESS pro někoho zklamání. Přesto jde v rámci zdejší scény opět o vysoce nadprůměrný počin.

hodnocení: 75 %
Petr Korál

Ostravská kapela ENDLESS je po dlouhých šesti letech od alba "Refuse To Shine" zpět, když přichází se svým v pořadí pátým albem. Tentokrát však na "If the Universe Is the Answer…" vsadila kompletně na vlastní síly, a to jak nahráváním v domácím studiu, tak vydáním ve vlastní režii.

Kapela celkově přeorganizovala svůj přístup ke své hudbě. Pořízením nových aparátů počínaje a změnou komponování konče. Pořád to sice jsou ti staří známí ENDLESS, ale jestliže před časem svou novou tvář teprve hledali, tak na aktuální desce ji zaručeně našli. Ano, stále jsou k zaslechnutí ty vrstvené melodie, kytarové vyhrávky a zvraty v tempu. Přitom se kluci nebáli progresu, trochu přitvrdit, umně použít samplů a celkově svůj výraz posunout ještě o kus dál, i když je stále kladen důraz na silnou melodii a nosnost refrénu.

Hned počáteční "Drive" je dobrým startem, kdy se Libor krom čistého zpěvu nebojí zase pořádně zařvat a ta skladba má opravdu ten správný "drajv". Ale jsou tady i další klenoty, jako videoklipová "Black Star Paradox", pěkně plynoucí "Scriped" nebo ostrá vypalovačka "Flooded In Blood". Osobně za vrchol alba považuju "Space Travellers", která je jakousi specifickou šablonou v tvorbě kapely. Oproti tomu závěr v podání minimalistické instrumentálky s příznačným názvem "Ambient" mi přijde jen jako zbytečné natažení hracího času a klidně bych se bez ní obešel.

Po zvukové stránce nelze nahrávce snad nic vytknout i přesto, že vznikla na zkušebně a kapela se vše učila takříkajíc za pochodu. Těžko tak spekulovat, nakolik se na výsledku odrazil mastering, který dělal Igor Mores. Taky nekonvenčně zpracovaný obal od Davida Najbrta vystihuje atmosféru alba a vůbec nevadí, že booklet obsahuje jen fragmenty textů, čímž dává posluchači rozvinout fantazii.

Je třeba si přiznat, že ENDLESS jsou zpět a v plné síle, což tímto albem dokazují. Je sice občas až moc krkolomné a tudíž je k jeho vstřebání potřeba několika poslechů. Ale v tom je právě jeho kouzlo. Uvidíme, jak se podaří tyto kompozice přenést do koncertní podoby.

hodnocení: 80 %
Tomáš Baran

sestava: Libor Bartusek – zpěv, kytara, Vladimír Míča – kytara, samply, Petr Hutín – baskytara, Michal Milták – bicí