06.09.16

ADOR DORATH - The Very Essence of Fire

ADOR DORATH - The Very Essence of Fire

2014 Shindy Productions

čas: 53:00
styl: melodic black metal/avantgarde metal

Vsadím se, že pro hezkou řádku z vás je nová deska Ador Dorath docela slušným překvapením. Určitě totiž pamatujeme i slavnější doby této severomoravské bandy. Třeba když v pražském Matrixu (2005) vyráběli atmosféru bájným Norům z Arcturus, nebo když o rok později získali cenu Anděl za nejlepší metalovou desku. V té době byli ADOR DORATH skutečným pojmem a jejich nevystředěné metalové kreace čeřily stojaté vody tuzemského metalu naprosto nenapodobitelným způsobem. Oproti tomu se ale akcie AD v posledních letech zrovna moc neobchodovaly. Dlouho chystané DVD vyšlo více méně v tichosti a stejně potichu i zašlo. Následná (vynucená) koncertní pauza celý proces "mizení" vlastně už jen dokončila. Letošní novinka "The Very Essence of Fire" by tak měla být ve světle všech výše popsaných událostí v podstatě jedním velkým důvodem k oslavě. Jenže ADOR DORATH snášeli odjakživa mnohem přísnější měřítka. Pro hodnocení přes 90 % tak budou potřebovat mnohem víc než jen dlouho očekávaný návrat.

S návratem na vrchol by měla kapele pomoci samotná esence ohně. Právě po jejích stopách se vydává nové album a já musím hned na začátku říct, že je krásné. Však se pod grafickou stránku podepsala opět sama hostující zpěvačka Lenka Machová. Na poměry AD působí grafika nečekaně organicky, lidsky a především analogově. Když se ale do nového alba zaposloucháte, rychle si všimnete, že spíše než analog se na něm více než kdy dříve rozmáhá vliv elektroniky a náznakem i nějaká ta strojovost. Jako by se tradiční klávesy trochu vytratily a jejich místo zaujaly syntezátory a futuristické digitální efekty. Hodně posedlá je takovými triky hned úvodní perlička "Human 3". Staromilec nejspíš zapláče, ale ve skutečnosti taková změna tradičnímu zvuku AD docela prospívá.

Ačkoli jsem si během prvních poslechů zkoušel podvědomě vnutit trochu jiný názor, změnilo se toho na hře AD kromě klávesových partů ve skutečnosti jen málo. Album je především přímočařejší (čti klidně jako "trochu méně vynalézavé"). Zatímco dříve jsem nejvíc lapal po dechu u drzých rytmických kotrmelců ("Vitriol") a komplikovaných melodických uzlů (pasáže "Attitude Gyroscope"), baví mě na novince nejvíc hitový refrén o Markétce. To je přeci jen slušný skok. Asi nejpřekvapivější skladbou je navíc výjimečně uhlazená připomínka starších alb TRISTANIE v podobě "Philosophical Alchemy" a zřejmě nejvíce strhujícím momentem pro změnu finále skladby "Untouchable", za něž by se nemuseli stydět ani DIMMU BORGIR v době vrcholných devadesátek. Všechno jsou to skvělé hudební okamžiky, které mě prostě nepřestávají bavit. Jenže! Vzpomínky na minulost, uhlazený zvuk, přímočarost, to jsou všechno atributy, kterých jsme se v minulosti u AD ani nenadáli. A přestože jsou to atributy do jednoho příjemné a k tomu ještě kvalitně zpracované, cítím se na konci desky trochu zklamaný. Trochu znamená asi tak z jedné čtvrtiny.

Někteří budou o nové tváři AD mluvit jako o dospělejší. Pokud se ale těšíte na výstřednosti, šílenosti a odvahu jít dál než kdokoli před Vámi, nemusí nahrání dospělejší desky znamenat nutně výhru. Od prvního poslechu ve mně album "The Very Essence of Fire" vyvolalo hromadu dojmů, ale jeden se mnou kráčí věrně snad už od jeho prvního otočení. Mám neodbytný dojem - a stejně se mi to zdálo i na Melodce v Brně - že už hoši ztratili ten pomyslný jeden krok náskoku před zbytkem světa. Jako by už nebyli leadery a neudávali směr. Jejich zvuk je bezpochyby pořád jedinečný a zatraceně výrazný, ale ten problém je trochu jinde. Nedohnala je žádná kapela, ani oni sami neztratili kvalitu, ale coby nositelé pokroku, stavitelé rozhleden a mistři metalové výstřednosti jednoduše trochu zastarali. Dnes už se prostě pokrokovost odehrává trochu jinde a rozhodně to není v mezigalaktických klávesových partech ani v opozičním ženském vokálu. Naštěstí mají ale AD pořád svoji zatraceně vysokou kvalitu, která jim nedovolí padnout víc než o jeden schůdek zpět. Parádní skladby, jako "Alone", "Untouchable" nebo "Wit is not Magic" pořád potáhnou lidi pod pódia a desítky malých rafinovaností rozházených po celé desce zase udrží fanoušky u jejich nového materiálu.

Je mi jasné, že po rychlém přečtení vám v hlavě zůstane jen recenze smíšených pocitů, ale tak jednoduché to tentokrát není. To album je samo o sobě velmi dobré a česká scéna s každým takovým pookřeje – za to dám ruku do ohně – ale celou dobu se snažím naznačit trochu něco jiného. Snažil jsem se říct, že pravá výjimečnost a pokrokovost jsou neskutečně křehké a plaché potvory, které (přes veškerou snahu a poctivou práci) klukům z ADOR DORATH protentokrát upláchly. Ale bez obav, jsou to pořád ADOR DORATH, takže na další obrátce může být vše jinak!

Díky hoši za novou desku.

sestava: Ivo Doseděl - zpěv, Kamil Pfeffer - kytary, Zdeněk Čepička - bicí, Kamil Kottek - basa, Martin Roženek - klávesy, syntezátory
1. Human 3.0