06.09.16

MORGUE SON - Večernice ~ Proplouváš

MORGUE SON - Večernice ~ Proplouváš

2014 Epidemie Records

čas: 41:11
styl: progressive/hard rock/metal

Uherskobrodští  MORGUE SON se na scéně pohybují od roku 2007. Po spíše průměrnějším debutu "Decadance", který vyšel o tři léta později, kapela překvapila o poznání vyzrálejším dílem "Impure Speculum Replete With Eerines". To ji katapultovalo mezi nejnadějnější spolky tuzemské  rock/metalové scény, což bylo stvrzeno i vítězstvím v kategorii "Objev roku" v hudební anketě Břitva 2012.

Zatímco původní tvorba seskupení byla vystavěna na gothic/doom/black metalovém základu, který se zdál už nějaký čas lehce přežitý, již na druhém počinu do ní výrazně zasáhly vlivy progresivního, psychedelického či hard rocku a atmosféra sedmdesátých let minulého století. Na novince "Večernice ~ Proplouváš" tyto prvky již jednoznačně převažují a dochází k celkovému zjemnění hudebního projevu. Asi nejcitelněji se tato změna týká pěvecké stránky. Frontman Miroslav Indra zcela upustil od extrémně laděných pasáží a na albu zpívá výhradně melodicky. A ačkoliv svým rozsahem ani barvou hlasu nepatří k bůhvíjak originálním vokalistům, dokáže jimi efektivně umocňovat všudypřítomnou melancholickou atmosféru, má v sobě autentickou naléhavost a celé album bez problémů "utáhne".

Metalové prvky z hudby MORGUE SON nicméně rozhodně nevymizely. Místy naopak tvoří velice zdařilý kontrast k převažujícím poklidněji laděným momentům. Kapela se nezřekla ani technicky pojaté instrumentace a díky propracovaným strukturám skladeb novinka přímo vybízí k opakovanému poslechu. Ačkoliv spolek již "vyladil" svůj projev natolik, že není bezpodmínečně nutné srovnávat ho s tvorbou známějších jmen, asi nejblíže má stále k severským kapelám jako OPETH, KATATONIA či SOEN, přičemž nelze říct, že by za nimi výrazněji zaostával. Novinka je naopak doslova napěchována skvělými skladatelskými nápady a hudebně strhujícími pasážemi a zdá se být zase o notný kus vyspělejší. Chybí mi možná jen stopáží velkorysejší skladby, kterých bylo na minulém počinu hned několik a které ani při své délce rozhodně nenudily.

Asi nejrozporuplnějším dojmem působí česky zpívaný pilotní singl "Každý záblesk udusíš". Ten z alba výrazně vybočuje nejen díky použití mateřštiny, ale také svou téměř pop/rockovou přímočarostí a chytlavostí. Poněkud pateticky laděný text kapelu nicméně usvědčuje z toho, že jí mnohem víc sedí angličtina a ona chytlavost možná hraničí až s lehkou vlezlostí. Na druhou stranu je nutno uznat, že i když jde z mého pohledu o zřejmě nejslabší položku novinky, dají se i v ní nalézt pozoruhodné hudební nápady. Plusem je i na české poměry zdařilý videoklip, který k ní byl natočen. Je nutno ovšem znovu zdůraznit, že právě z této písně je zcela mylné dělat si o desce jako celku nějaké představy. Její zbytek totiž na předchozí tvorbu navazuje o poznání plynuleji.

Ačkoliv rok 2014 ještě neskončil, prozatím mohu s klidným svědomím prohlásit, že navzdory povedeným počinům protřelých veteránů jako jsou ENDLESS, MASTER'S HAMMER či Michael Kocáb, jsem letos na české rock/metalové scéně nic lepšího než počin "Večernice ~ Proplouváš" neslyšel. Promyšlený a instrumentálně precizní materiál na pomezí metalu a progresivního hard rocku s lehkým psychedelickým odérem a melancholickou atmosférou by měl rozhodně oslovit i vybíravější posluchače zmíněných žánrů. MORGUE SON na své v pořadí třetí řadové desce znovu dokázali, že nehodlají přešlapovat na místě a svou tvorbu dokážou neustále posouvat smysluplným směrem, přičemž jim rozhodně nechybí dostatek nápaditosti a hudební invence.

sestava: Miroslav Indra – zpěv, kytary, Vlastimil Šmíd – kytary, Eva Králíková – klávesy, Tomáš "Beňa" Beníček – baskytara, Radim Šust – bicí
produkce: MORGUE SON a František Šebák
1. With the Glass of Jack
2. Každý záblesk udusíš
3. Fireflies
4. Walk the Line
5. Sleepy Flower
6. Slowmotion Lashes
7. Citylights
8. Wondering No More

Uherskobrodští MORGUE SON se sice stylově neukotvili a každé jejich dlouhohrající album je, lidově řečeno, každý pes, jiná ves, ovšem ona zachycení na jejich hudební pouti vynikají vysokou kvalitou a v podstatě v oblasti na pomezí rocku a metalu patří v tuzemsku ke špičce. Proto v tomto ohledu sice nelze hovořit vyloženě o vývoji, protože aktuální dílo "Večernice ~ Proplouváš" z kompozičního pohledu nezní progresivněji, než ještě metalový předchůdce "Impure Speculum Replete With Eerines", nicméně z emočního úhlu se jedná bezesporu o nejvyzrálejší počin skupiny.

MORGUE SON dospěli a nyní z jejich tvorby sálá mnohem větší suverenita, než kdykoliv dříve, aniž by se uchylovali ke komplikovaným či jinak spletitým rockovým formulím. Naopak "Večernice ~ Proplouváš" zní navzdory kompoziční přímočarosti příjemně košatě, obsahuje ladné kytarové riffy, ba co více, s každým následujícím poslechem deska roste a dokazuje, že hlavní mozek kapely Miroslav Indra disponuje skutečným talentem složit inteligentní skladbu, vymykající se obvyklému českému standardu, evokující spíše podobně laděné etablované zahraniční spolky. Jistě, plnými doušky čerpá z nevysychající inspirační studnice "sedmdesátkového" hard rocku (ostatně legendárním LED ZEPPELIN vzdává hold hned v prvním songu "With the Glass of Jack"), avšak činí tak způsobem vyložené interesantním.

hodnocení: 70 %

85 %

90 %