06.09.16

KEEP OF KALESSIN - Epistemology

KEEP OF KALESSIN - Epistemology

2015 Indie Recordings

čas: 52:18
styl: melodic black/thrash metal

Pomalu, ale jistě se dostáváme do fáze roku, kdy se většina kapel probouzí ze zimní hibernace a nová díla začnou přibývat jak houby po dešti. Norská stálice KEEP OF KALESSIN si vybrala právě letošní rok pro svůj albový návrat na scénu. Zredukována o vyhozeného zpěváka Thebona a nažhavená předat posluchači mocnou dávku šlapavého blacku. Ve vzduchu s opětovnou aktivitou trondheimských viselo mnoho nevyřčených otázek. Dokáže hlavní mastermind, kytarista a skladatel Obsidian Claw, plně nahradit kvalitního vokalistu? A přiblíží se snad trojice svému vrcholnému záseku "Armada"? Uvidíme.

Mimochodem, když už běží řeč o přelomovém díle z roku 2006, nutno podoknout, že ani jeden nástupce "Armady" se nevyvedl na sto procent. V případě "Kolossus" jsem byl zprvu pohlcen mírou vrchovatou, avšak čas udělal své. Dne hledím na desku s mírnou skepsí a její nathrashlé odrhovačky už mne tolik neberou. "Reptilian" prošel v mé mysli cestu právě opačnou, od rozpačitě pozdviženého obočí až k sympatii. Ano, song " The Dragontower" mířící do Eurovize, působil divně a v polovině stopáže dost rušivě, ale jinak bez problému. Chytře vymyšleno, perfektně zahráno. S maximální mírou profesionality počítám i na "Epistemology".

První co člověka praští do uší je opravdová křišťálovost zvuku. Black metal přeleštěný až do maximálně hebké polohy. Uvítal bych přeci jen mírně drsnější patinu. I v rámci skvělé produkce to jde, ne že ne. První píseň se vyvalí s typicky mohutnou stěnou kopáků a hradbou kytar. A do toho, nebojím se říci, téměř powermetalový vokál Obsidiana. Na úvod CD, olabelovaného jako black/thrash, poměrně šok. Ovšem šok vcelku příjemný. Panáček rozhodně umí a do kapsy by strčil i některé etablované čisto-zpěváky. Refrén a vůbec stavba "The Spiritual Relief" stojí za maximální pozornost. Zas jednou něco nevyženu z hlavy. Malinko mě zarazila jen délka písně (10 minut je ve stylu KEEP OF KALESSIN na hranici ztráty pozornosti) a nesmělejší pokusy o growling. Však se obě věci chytnou v pokračující stopáži, říkal jsem si. A ono prd, slavný soude! Norové totiž udělali nejhorší možnou věc. Vsadili na stejný model celých 52 minut. Pokud jsem si u otvíráku spokojeně pobrukoval, tak v závěrečné "Epistemology" už jen kroutím hlavou.

Nevýrazný řev a natažená délka songů se v průběhu desky nelepší, jak jsem doufal. Spíše naopak. Sázka na hypnotičnost? Těžko, jelikož skočné pasáže a identicky napálené záseky kytar trhají jakýkoliv pokus o souvislou stěnu. Proč se nerozvinou nápady v "The Grand Design" a píseň mizí trestuhodným způsobem do ztracena? A co klávesy, použité všude dle jednoho mustru a vybrané z rejstříku jak pro umělce z televize Šlágr ("Introspection"). Darmo nadávat, darmo se rozčilovat. I když poslední zbytky potenciálu v KEEP OF KALESSIN stále dřímají. Zmíněný čistý zpěv, několik neo-klasických sól, občas pořádné vyprášení kožichu od bubeníka Vyla. O to více mě pak zlobí promarněná šance a nudná většina předloženého materiálu. Myslím, že není třeba býti hlubokým znalcem, či expertem na složitější muziku, aby člověk po delší době odhalil nepěknou hru, kterou kapela se svými příjemci aktuálně rozehrála.

"Epistemology" pravděpodobně osloví konzumentního posluchače metalu, neb tlačí do popředí vše nedůležité, na co černooděná většina ráda slyší. Masu nabušené muziky (ale úplně bez ksichtu), skvělý zvuk, fantasy obal, "metalácké" texty. Možná se pro někoho stane i jakousi začátečnickou vstupenkou do světa metalové černoty. Pro jedince, kteří neberou v potaz opravdovou progresi a KEEP OF KALESSIN pro ně vždy představovali vrchol tvrdé kombinatoriky. I mě se kolikráte stane, že rád zbaštím podobnou návnadu a s chutí pochválím umělecky průhlednou desku. Bohužel ne dnes.

Co více psát o nahrávce, která kašle na potenciál či možnosti protagonistů a po dobrém úvodu mě dvaapadesát minut protahuje průměrem a pronudí. Nevyužitá příležitost, zklamání, kompletní obyčejnost. Holt rovnice black metalu a Norska nevyplodí vždy jen samé klenoty.

sestava: Obsidian Claw – zpěv, kytara, baskytara, klávesy, Wizziac – baskytara, Vyl – bicí
produkce: Obsidian Claw
odkaz: facebook.com/keepofkalessin