06.09.16

ET MORIEMUR - Ex Nihilo In Nihilum

ET MORIEMUR - Ex Nihilo In Nihilum

2014 Solitude prod.

čas: 59:00
styl: doom metal

Na konci loňského roku vyšlo u ruského labelu Solitude prod. druhé album domácích ET MORIEMUR. Ti už v roce 2011 příjemně překvapili debutem, který vyšel jako příloha časopisu Pařát. A jestliže "Cupio Dissolvi" bylo hodně povedené, potom je kapela aktuálně zase o notný kus dál a přichází s nahrávkou, nebojím se tvrdit, světové úrovně.

ET MORIEMUR totiž udržují naživu odkaz české školy doom metalu a ve své podstatě navazují na zvučná jména tuzemské scény, která už dávno neexistují nebo hrají něco odlišného. Nahrávka nepostrádá ponurost, přitom má zároveň pořádný metalový drive. Dominující je variabilní vokál, který je naléhavý, občas zoufalý, střídá growling, obyčejné mluvení nebo šepot. Stejně tak je na tom hutný zvuk kytar s nápaditými riffy nebo použití klávesových vyhrávek (tu klavír, tam varhany, jindy zase cembalo). Ono celé album je bohaté na melodie (včetně hostující violy) a pohrává si s jednotlivými detaily, aby tvořily dokonalý celek.

Hned úvodní "Sea Of Trees" navodí tu správně podmanivou atmosféru, i když z jednotlivých riffů a vyhrávek cítím spíš veselost (ze hry), než melancholii. Tak nějak pocitově mě napadají kulty jako stará alba TIAMAT, AMORPHIS, PARADISE LOST, ANATHEMY nebo v upozaděných chorusech BATHORY.  V následující "Dissolving" je hlas natolik plačtivý, že při jeho poslechu až zamrazí. Hned mě napadlo, že by to mohla být pocta DISSOLVING OF PRODIGY. A vskutku, celé album je věnováno Fusateho památce (R.I.P., kámo).

Opravdový skličující funeral metal je k zaslechnutí v "Norwegian Mist", zato při majestátní klipovce "Liebeslied" by byla radost umírat. "Nihil" zpomaluje jen pro to, aby mohla zase gradovat. Ovšem osobní vrchol nacházím v předlouhé kompozici "Black Mountain", ve které je extrakt toho nejlepšího, co dělá doom metal doom metalem. Soumrak, melancholie, bouřka v klavírní mezihře, temnota, akustické kytary, emoce, smyčce… Jednoduše řečeno střídání veškerých nálad a pocitů. A pak přichází jakési závěrečné vysvobození v bonusové "Below". Úsvit a naděje nového jasného dne. Nebo života?

V textech jsou propírána témata o bezradnosti, smrti, utrpení, bolesti a pomíjivosti. Ty jsou krom angličtiny i v několika dalších jazycích, protože jsou doplněny o úryvky různých básní. Dominantní bílá barva jednoduchého obalu je k těmto temným textům skvělým kontrastem a krásně zapadá do konceptu alba. Stejně jako frontcover, na němž je fotografie skulptury Fredericka Harta vytesané v průčelí novogotické Katedrály svatého Petra a Pavla ve Washingtonu. Má název Ex Nihilo a znázorňuje několik postav, které se snaží vynořit z nicoty chaosu.

Opravdu skvělý zvuk z Hellsoundu dokazuje, že tohle studio (a především zkušenosti Honzy Kapáka) patří aktuálně k tomu nejlepšímu u nás. I díky tomu vznikla v tuzemských podmínkách výživná hodinová porce pomalé a náladové hudby, která zraje s každým dalším poslechem. "Ex Nihilo In Nihilum" je vyspělé a kompaktní album, díky kterému se ET MORIEMUR dostali na špici svého žánru, a patří mezi to nejlepší, co se na domácí scéně v poslední době objevilo. A určitě doslovně nenaplňuje název "z nicoty do nicoty", ale pevně si jde za svým cílem.

sestava: Zdeněk Nevělík – zpěv, piano, Aleš Vilingr – kytara, Honza Vaněk – kytara, Karel “Kabrio“ Kovařík – baskytara, Michal “Datel“ Rak – bicí; host: Ivan Tláskal – viola
1. Sea Of Trees
2. Dissolving