NEGURĂ BUNGET - Tău

NEGURĂ BUNGET - Tău

2015 Lupus Lounge

čas: 50:32
země původu: Rumunsko
styl: atmospheric black/folk metal

Lze nahrát strhující dílo i v případě, že skupinu opustí 90% procent členů? Tak zněla Štěpánova úvodní otázka při recenzi minulého díla "Vîrstele Pămîntului". Můj kolega si odpoveděl kladně, ale já zas až tak nadšený nebyl. Odchodem tvůrčího jádra Hupogrammos a Sol (do famózních DORDEDUH) ztratila tehdejší tvář NEGURY podstatnou část své sugestivity, osobitosti a místy připomínala tak trochu úpornější revival sama sebe. Dobrý revival, leč pořád revival. Po delší pauze, čítající pět let, nám rumunští šamani předkládají další nahrávku. Cítim šanci na nápravu reputace. Vzhůru do hor Transilvánie, vzhůru do liduprázdných dácijských hvozdů.

Personálních změn přínáší "Tău" opět jako máku. Prakticky celá skvadra kolem bubeníka Negrua se vyměnila. Vyčištěný vzduch, řekl by optimista. Podobné akce spíše svědčí o nestabilitě kapely a jejím diktátorském stylu vedení, dí pesimista. Vyberme si klidně obě verze, pravdou ale zůstává, že rok 2015 zastihl NEGURU ve velice, velice dobré formě. Už jen obal. Absolutní jednoduchost, fotka lesa a tiché řeky krásně spolupracuje s ukrytými tóny ve svém nitru. Znovu se ve mně po čase drobet perou pozitivní a negativní stránka (kýč jak bič versus zmíněná atmosferická paráda), což dokazuje, že "Tău" rozhodně stojí za pozornost. Názory se budou určitě v mnohém lišiti, už nyní probíhá na youtube slušný shitstorm pod skladbami z nové desky. Holt smůla každé kapely, které se v minulosti podařilo vydat nadčasovou nahrávku ("Om").

Úvodní, desetiminutový opus "Nămetenie" (ne na košťata fakt nedojde, konec vtipu) pracuje se všemi typickými atributy kapely,  jak jí známe z minula. Ambientní vsuvky, folkové drnkačky, sugestivní zaříkávání, promísené z hlubokým blackovým skuhráním. Vůdčí slovo si protentokrát berou spíše ony vedlejší elementy, kytarová hra se omezuje na udávání rytmu a přenos nosných skeletů písní. I když na papíře vypadá ono sdělení jako skrytá výtka, není tomu tak. K nálodotvorné a atmosferičtější práci mi dominance doplňkových nástorojů a ambientních samplů sedí. Dvojice skladeb "Curgerea Muntelui" a "La Hotaru Cu Cinci Culmi" onu nerušivost a výborné využití bohatého arzenálu krásně demostruje. Přesto, že se obě skoroakustiky nacházejí za sebou, deska neztrácí v daných chvílích příliš tah. Hravá dřívkohra a fajnový podmaz kláves využívá blackovka "Tărîm vîlhovnicesc", můj osobní černý kůň celé stopáže. Zahostuje si v ní i duchovní fotr řeckého metalu, Sakis Tolis. Žádáte si pří procházení CD ještě více folku a přáli by jste si kousek balkánské dechovky? Žádný problém "Împodobeala timpului" vaše přání splní téměř do puntíku. Čím více poslechů absolbuji, tím více drobných úkrytu, hříček a detailů nacházím. A to se mi líbí. Moc.
Významější výhrady předkládám snad jedině k nevyváženému zvuku a místy nevhodně použitému zpěvu. Nikoli po stránce technické, nýbrž kompoziční. V několika fragmentech mi připadá, že by inkriminovaná pasáž snesla spíše čistý zpěv/recitativ, než decentně zastřený, zlobný growl.

Při závěrečném bilancování beru v potaz dvě základní věci. Zvládla opět oběměněná kapela nahrání desky, která by se dala považovat za velice dobrou a obstojí "Tău" pod neúprostným bičem Chronose, pána všeho času? První odpovědí budiž jednoznačné a velké ANO. Klíčové prvky a signifikatní znaky zůstaly zachovány, přesto se pánové úspěšně zvládli nevykrádat a celé CD působí opravdu hravě, tvrdě, barevně a venkoncem zajímavě. Do bitvy s časem bych se ale bookletem a obsahem "Tău" zase tak extra rád nezaštítil. Aktuální dojmy a názor na stále ještě čerstvé díla jsou opravdu pozitivní, ale bojím se, že po pár letech placka trochu vystydne a rozhodně si nezachová nadčasovost "Om". Nu což ale, žijeme v přítomnosti. I proto si dovolím udělit pochvalnou známku a "Tău" všem vřele doporučit. Chybu neudělá ani fanda staré tvorby NEGURĂ BUNGET, ani posluchač seznámený dnes poprvé. Vysoce nadprůměrná kombinace blacku, etna a ambientních ploch, podpořená uvěřitelným a  přirozeným nádechem rumunské divočiny.

sestava: Tibor Kati – zpěv, kytara, klávesy, programování, OQ – kytara, doprovodný zpěv, klávesy, Ovidiu Corodan – baskytara, Negru – bicí, perkuse, Petrică Ionuţescu – píšťaly, flétna, roh, hosté: Rune Eriksen – kytara, Sakis Tolis – zpěv, Alexandrina – zpěv
produkce: Mihai Neagoe
1. Nămetenie
2. Izbucul Galbenei