06.09.16

06.09.16

TROLDHAUGEN - Obzkure Anekdotez for Maniakal Massez

2014 / Bird's Robe Records

země původu: Austrálie
styl: avant-garde metal

Až po mně zase bude někdo chtít seznam nejlepších desek za uplynulý rok, připomenu mu tuto vtipnou sérii recenzí na téma "desky, které měly v TOP 10 roku 2014 být, ale z nejrůznějších důvodů nebyly". Po nedávno zveřejněné rozborce FKA TWIGS totiž dnes přichází na řadu další opomenutá perla. Táhne se k nám až z daleké Austrálie, takže není divu, že má trochu zpoždění. Vše ale bohatě vynahrazuje živelností, zábavností a neskutečným množstvím nápadů.

"TROLDHAUGEN", takové typické jméno pro australskou kapelu, jen co je pravda. Jako přípravka na hudební žánr, který vás hned první skladnou srazí k zemi, je to ale jméno ideální. Maskována pod klokaní kůží a s vytetovanými ještěrkami namísto pentagramů totiž kapela jako chameleon předstírá, že je doma spíše ve Skandinávii. V jejím zvuku rychle objevíte úlomky folkmetalových FINNTROLL, ale stejně tak často vás asi napadnou i zběsilí DIABLO SWING ORCHESTRA (DSO) ze Švédska nebo dokonce super-techničtí kouzelníci UNEXPECT. A to je už na pohled vražedná kombinace, natož pokud ji šňupete ušima. Kolik kapel dnes hraje podobně jako poslední dva spolky? Do teď žádný. Od teď TROLDHAUGEN.

Ano, přesně tak jsem byl před prvním poslechem nadšený i já. Vzápětí jsem ale začal chladnout jako láva valící se po úbočí sopky. Než jsem stačil zaplavit nějaké to zbohatlické předměstí, nezbylo ze mě nic. V krku mi vyschlo dřív, než dohrála poslední skladba. Album znělo hodně neurovnaně a taky se mi zdálo, že tu svou divokou klávesovou šarádu kluci občas přehrávají. Brzy jsem si všiml také udýchaných kláves, které mi kapela servírovala místo hromady skutečných plechových nástrojů. V tu chvíli mi ušima zněl přinejlepším slušný B-výběr v lize DIABLO SWING ORCHESTRA či UNEXPECT. Pokud jste někdy slyšeli zatím jedinou desku LE GRAND GUIGNOL, tak budete vědět, o čem mluvím. Laciné klávesy by možná oslnily před patnácti lety, ale dnes už jsou hodnoty nastaveny přeci jen jinak. Brzy se ale ukázalo, že nám TROLDHAUGEN ještě ani zdaleka neřekli svou poslední anekdotu…

Čas od času jsem si album pouštěl dál a zároveň s tím, jak se mi jednotlivé broky z nového alba začaly zarývat pod kůži, rostla i moje tolerance ke všemu, čím mě deska původně vytáčela. Jasně, umělina zůstala umělinou a klasické plechy nenahradíš, ale v zápalu hry to bylo stejně nakonec jedno. Hlavně že si sedly všechny skoky, zlomy a kotrmelce, které se během prvních poslechů zdály trochu navíc. Nakonec všechno do hladka zaválcoval právě onen zápal pro hru. Ten a potom ještě poctivě odehraná kostra skladeb, na které akorát někdo pověsil trochu lacinější maškarádu. Díky tomuto lehkému ošizení věcí se ale Australanům povedlo něco, s čím měli třeba právě DSO v poslední době problémy. Totiž zvedání ze židlí a roztančení celého klubu.

Album je možná roztržité, ale rozhodně neztrácí šťávu ani tah na branku a neutápí se v namáhavém přeskakování vlastních nesmyslně vysoko nasazených latěk. Ušetřenou energii potom raději investuje do publika, které pod jeho působením úžasně rozvazuje. Při tom všem je ale deska pořád muzikantsky košatá a poctivě seskládaná. Kytary nejsou ani zdaleka jen na parádu, moderně vytažená basa připomíná otisky kanadských UNEXPECT a k tomu ještě ty hromady pološílených vokálů. A víte co? Už jen kvůli nim je pro mě tahle neznámá banda mnohem zábavnější, než poslední DSO a jejich nesnesitelná "Musilová-Weberová" za mikrofonem. Zatímco DSO jsem kvůli vokálům někdy raději ztlumil, protože rvali uši, Troldhaugen prostě jen zesiluju. Nejvyšších hlasitostí přitom pravidelně dosahuju kolem skladeb "Lefty's Wild Ride" a "Día del Chupacabra". První z nich se nese v duchu největších swingových hitů DSO, ale druhá je spíš takovým soundtrackem k animáku "Speedy Gonzales". Komické samply se v ní srážejí s povedeným chraplákem a celá španělská zápletka vrcholí v brutálním tanečním refrénu, který bych k smrti rád zažil někdy na vlastní kůži během koncertu.

TROLDHAUGEN a jejich druhé album, to je trochu komiks, trochu mexická přestřelka, ale hlavně zatraceně dobře udělaná deska. Zatím se nemůže rovnat technice UNEXPECT ani vynalézavosti a vypiplanosti DSO, ale s klidem si může podat staré známé FINNTROLL a pokud jde o prvek zábavnosti, strká do své klokaní kapsy všechny zmíněné.

sestava: Svarog - baskytara, Reventüsk - zpěv, kytary, Meldengar - kytary, Grädenøk - bicí, Katie Wright - zpěv, Michael Mills - zpěv, Evan Anderson Berry - zpěv, Gareth Hoyle - klávesy, Mara Lazzarotto Davis - flétna, zpěv, Sorrow - zpěv
1. Table of Contents
2. Hunting Tactics for Mythical Creatures
3. The Good, The Bad and the Gristle