06.09.16

Michael Giacchino - Jupiter Ascending

Michael Giacchino - Jupiter Ascending

2015 WaterTower Music

čas: 53:21/49:45
styl: soundtrack

Další filmový počin sourozenců Wachowských a znova dostali slušně naloženo. Film jsem zatím neviděl, ale podle redakční kolegyně není o co stát a za řeč stojí snad jen několik trikových záběrů. Docela by mě zajímalo, kde Wachowští berou podporu studia. Od Matrixu točí jen propadáky, přesto opět dostali skoro 200 milionů dolarů na hraní. Na Jupiteru je už z traileru poznat, že tu někdo chtěl vytvořit svou space operu. Hvězdné války jsou ale jen jedny, takže každý pokus končí nemilosrdným srovnáním s filmovou legendou. Ačkoli nejsem vyloženě fanoušek Lucasovy franšízy, tak ji dokážu bez problému uznat. A ano, líbila se mi i nová trilogie i přes některá ale. Jupiter tedy kiny prosvištěl a zanechal Warnerům slušnou díru v rozpočtu, kterou budou lepit horko těžko, když jim skončil Potter a následně i Hobit. Wachowským by neuškodilo dostat jen 50 milionů, ať se ukážou. Jak ukázal (nejen) Peter Jackson, peníze mrví talent a utápí ho v přehršle digitálu. Kdo nezklamal a vydrápal se k tvůrčímu vrcholu, tak je skladatel Michale Giacchino. Sice máme teprve únor, ale hned nám přiletěl adept na soundtrack roku.

Giacchinovi jedno CD nestačilo a do posluchače cpe hned dvě. Připravte se na skoro dvě hodiny majestátní a epické hudby, která získá konkurenci nejspíš až v prosinci, kdy budou mít premiéru Abramsovy Hvězdné války, kde se o hudbu postará opět John Williams. Jupiter Ascending začíná bombastickým úvodem s bicími (připomínají někomu znělku Foxů?) a sborem hrající ústřední téma, jenž v pozdějším čase (1:45) zopakuje ve vokálně umírněné podobě chlapecký hlas. Sbory mi připomínají sekvence ze závěru Matrix Revolutions od Dona Davise. Přechod mezi "1st Movement" a "2nd Movement" je plynulý. Druhá skladba je taky o poznání klidnější a romantičtější. "3rd Movement" začíná smutným klavírem, kdy je přechod mezi skladbami znova plynulý, aby následně explodoval do opětovné bombastičnosti za přispění smyčců, perkusí, sborů a tolik oblíbených dechových nástrojů, které Giacchino hojně využil ve Star Treku. Zde přidal zařezávající smyčce a flétnu připomínající Williamsovu Epizodu 1 (1:43). Řetězce fungují s naprostým přehledem. "4th Movement" je mnohem klasičtější a připomíná spíše koncert s jemným sborem, houslemi a navrátivším se chlapeckým hlasem z "1st Movement" (2:27), jen na krátko a v temnějším pojetí.

"The Houses of Abraxas" je dramatickým motivem pro nejmocnější rodinu ve vesmíru. "I Hate My Life" je zábavná a rychlá skladba se zapamatovatelnou flétnou. Dvě CD dávají Giacchinovi prostor pro rozpínavost, takže "The Abrasax Family Tree" svou devítiminutovou délkou splňuje nejpřísnější kvalitativní podmínky. Patří k nejlepším skladbám nejen zde, ale nejspíše ve skladatelově životopisu. Mohutná orchestrace se přelévá mezi jemným a hrozivým orchestrem, občas nějaký ten sbor či vokál.

Album je epické a zábavné jako celek. Připomíná to nejlepší ze "staré" školy, o to smutnější je, že dopadne podobně jako Debneyho Ostrov hrdlořezů a sveze se tak na nepopularitě filmu a Giacchino může zapomenout na nějakou tu cenu. Jak jsem psal výše, nejspíš až v prosinci se soundtrack dočká konkurence ve Hvězdných válkách, do té doby půjde o vrchol roku 2015. Pokud tedy nedojde k nějakému příjemnému překvapení. Jupiter Ascending má excelentní hudební doprovod, který doporučuji všem fanouškům a sběratelům. Každá skladba má epiku, emoce, dramatičnost, inteligentní orchestraci. Neprohloupíte s koupí.

sestava: Michael Giacchino - komponování, Ludwig Wicki, Robert Ziegler, Tim Simonec - digigent
produkce: Michael Giacchino
CD 1: