MELECHESH - Enki

MELECHESH - Enki

2015 Nuclear Blast

čas: 62:20
země původu: Izrael
styl: atmospheric black/thrash metal

Izraelští džinové z nitra pouště přináší šestou desku, plnou blackového ostří, thrashujících kytar a vokálu prokletého prastarými zaklínadly. Lakonicky řečeno, nic se od minula nezměnilo. Konec recenze. A nebo ne přátelé. MELECHESH mě svým přístupem k výpravnému metalu zlobí už celkem dlouhou dobu, tak se jim podívám na zoubek trochu víc podrobněji.

Označit metal nějakým vznosným přídomkem, typu orientální (egyptský, summerský atd..), značí v 99% případů textové zaměření. Stejně jako NILE nehrají hudbu co poslouchal faraón, ADE neintepretují zpěvy u dvora Caesarova, tak ani MELECHESH nepředvádí kreace potulných hudebníků středověkého Jeruzaléma. Jejich koncept dokonce neobsahuje ani kdovíjak velké množství akustických a etnických nástrojů. Na aktuální fošně předkládají pouze jednu osmiminutovou instrumentálku, postavenou na jednotvárné smyčce blízkovýchodních nástrojů (kdo hrál počítačovou hru Diablo II, vzpomene si hned na podkresový soundtrack z pouštního města Lut Gholein). A to mi poněkud nestačí. U kapely, jejíž promo vyřvává do světa atmosféru a orientální jinakost. Když pouhý black/thrash zní přeci tak nudně

Minulé dílo " The Epigenesis", ani devět let stará "Emissaries", si v mém vesmíru nevedly příliš dobře. Sbíraly vysoce nadprůměrné body a já jsem jen kroutil hlavou. Ani samotný metalový základ jsem nepovažoval za nikterak zajímavý a bez koncepční, imagové a textové omáčky mi přišel dokonce velice nudný. "Enki" působí od jádra o chloupek lépe. I když se úvod recenze nesl v duchu zlobného panfletu, musím uznat, že kapela zapracovala na dynamice a samotné postatě své tvorby. Už se nejedná o tolik okaté hoblování z let minulých. Vynikající nápady a originalitu ze "Sphynx" nebo "Djinn" nehledejme, ale solidně odvedné řemeslo ano. Za všechny případy jmenujme šlapavou " Metatron and Man", dokonale reprezentující současnou podobu MELECHESH. Sympaticky rychlá, dobře vystavěná, agresivní. Ale nic víc. "Lost Tribes" přináší hostovačku Maxe Cavalery a opravdu v některých fragmentech připomíná momentální tvorbu SOUFLY. Zda je to pochvala či pohana si raději přeberte sami (já už při poslechu Cavalerových současných uměleckých projevů chytám vyrážku). Přímočaré trio doplňuje "Multiple Truths". Drobet obyčejná, vyniknou jen fajnové vokální efekty.

A nyní k meritu věci, k songům které mají vytvářet proklamovanou epičnost a odlišit pány od velké spousty stejnožánrových kapel. "Tempest Temper Enlil Enraged" s našponovanou bicí složkou a velice chytlavým reférnem. Proč ne. Monumentální titulka "Enki" symbolizuje jednoznačný vrchol alba. Poprvé (a žel naposled) se cítím opravdu stoprocentně okouzlen a je mi umožněna alespoň krátká procházka po chladnoucím písku, ve stínu polorozbořených ruin. Kéž by se imaginačně takto dařilo i zbytku stopáže. "The Palm the Eye and Lapis Lazuli" zaujme povedeným začátkem a naváže neurotickým riffováním a kvílejícím sólem. A konečně závěrečný opus, čítající dvanáct minut v jednotvárném tempu, bez výrazných změn. Na jednu stranu strašná ždímačka času, na druhou v sobě píseň obsahuje i cosi mantrického, hypnotického. Stačí poslechnout ruchové efekty kolem deváté minuty. Velká očekávání nenaplní ani ona, ale jistá zajímavost se opět nedá upřít. A tak je to vlastně s celým dílem.

Rozhodnu- li se šťourat, nabídne "Enki" opět málo na to, aby dostálá vysokým očekáváním a absolutně dotažené složce image a lyriky. Ano, působí lépě než předchůdci, pracuje v rozumnějších intervalech s přímočarou složkou a snaží se o zapracování epických pasáží. Jenže ony výlety do historie a nahlédnutí do špinavých uliček arabských bazarů trvají příliš krátce a jsou velice rychle smeteny ze stolu. Možná působím posluchačsky nevyzrále, ale od MELCHESH bych si dal líbit více okatých útoků na představivost a opulentnějších kompozic.

Zapojím-li do uvažování mezidruhové srovnání a přestanu se do Ashmediho a spol tolik obouvat, leží v "Enki" rozhodně solidní síla a zmánkutá řemeslná práce. Kvituji určitý posun a decentně vylepšenou kompoziční vyzrálost. Body udělím pozitivnější a spíše doporučující (i to málo epična stojí přeci jen za poslech), ale do příště bych rád slyšel zvýšenou koncentraci skutečné atmosféry. Věřím, že se zadaří. Zatím slyším pouze velice solidní nadprůměr.

sestava: Ashmedi – zpěv, kytara, klávesy, perkuse, sitár, Moloch – kytara, doprovodný zpěv, saz, Scorpions – baskytara, Lord Curse – bicí, hosté: Rob Caggiano – kytara, Max Cavalera – zpěv, Sakis Tolis – zpěv
produkce: Ashmedi, Giorgos Bokos, Jonas Kjellgren
1. Tempest Temper Enlil Enraged
2. The Pendulum Speaks