06.09.16

MASTODON - Once More 'Round the Sun

MASTODON - Once More 'Round the Sun

2014 Reprise Records

čas: 54:06
styl: progressive/sludge/stoner metal/rock

Do třetice všech opomenutých klenotů roku 2014 přidávám MASTODON a jejich aktuální desku "Once More 'Round the Sun". Když jsem o ní na Abyssu před pár týdny nenašel ani řádku, byl jsem nejdřív docela překvapený. Potom mi to ale došlo. Jestliže kapelu poslouchá víc lidí než jen hrstka hudebních nadšenců, moc se nám do její recenze nechce. Jednoduše není co objevovat. V tomto ohledu je článek o MASTODON vlastně jedním z nejzbytečnějších vůbec. I kdyby se nám ale do takové recenze nechtělo sebevíc, tak jednu z právě ohlášených hvězd letošního Brutal Assaultu prostě ignorovat nemůžeme. Ano, ano. Do pevnosti přijedou MASTODON a na svém trakaři přivezou jedny z nejlepších metalových desek poslední dekády!

Jak skvostně skončil před pár lety hitový "Lovec", začíná v roce 2014 snad ještě návykovější "Průvodce na cestě kolem slunce". Pokud jste na jeho příchod čekali v rybářských holinkách a se sítěmi připravenými na velrybářskou výpravu, potom patříte mezi fanoušky, kteří sami uvízli v deset let staré síti jménem "Leviathan". Nová deska budiž vzkazem pro všechny takto nemístně vystrojené, že časy "Leviathan" už se definitivně nevrátí. V roce 2014 jsou kompozice MASTODON chytlavé jak rockové hymny Jon Bon Joviho, ale zároveň jsou pořád metalově hrubé, sludgeově těžkotonážní a dostatečně technické. Přitom právě rezerva technických možností dělá z posledních dvou přístupnějších desek hotové žrádýlko.

Představte si třeba takové Lamborghini, jak si to na půl plynu šine italským venkovem. Jistě, mohlo by trhat asfalt na okruhu nebo vytáčet pomalejší řidiče na dálnici, ale to by nebylo ono. Ten nejlepší pocit z jízdy zažijete ve chvíli, kdy si v poklidném tempu vyhrajete s každou zatáčkou a řevem motoru rozezníte všechny alpské tunely. Budete si totiž vědomi skutečnosti, že v kterékoli vteřině sedíte na energetických zásobách, které by na nějaký čas pomohly k nezávislosti i menší Ukrajině. Přesně takovou jistotu vám dají noví MASTODON. Jsou tak zábavní, že u nich nemusíte vysedět vejce, abyste album vůbec strávili, ale přitom jsou tak precizní, tvořiví a muzikantsky ostřílení, že je můžete kdykoli bez ostudy přiznat jako svou velmi oblíbenou kapelu. V každém okamžiku budete jasně cítit muzikantskou jistotu, která sice není vždy využívána na maximum, ale když je jí potřeba, je rozhodně cítit.

Pravdou je, že spolu s příklonem k přímočarosti nás opustily (mimo jiné) třeba bubenické výkony jako utržené ze řetězu. Kde jsou ty časy, kdy jsme nestačili do tří napočítat, aby se paličky nerozběhly do světa v nějakém brutálně rychlém přechodu nebo jiné technické finese. Kromě toho jsou nové skladby také o dost přímočařejší. Sloku střídá refrén a po něm je tu zase další sloka, klasika. Pro citlivé jedince to bude problém - mě osobně to ale nechává v klidu. Větší váhu má pro mě plnost celého alba, na němž téměř nenajdete skladbu bez fantastického kytarového riffu nebo proklatě návykové melodie. Odváží-li se hnidopich, mohl by snad ještě ohrnout pysk nad lehce zahuhlaným zvukem desky, jenž měl kapelu zřejmě udržet v dosahu rockerského "nestarání se o kraviny", ale pokud si desku pustíte na něčem schopnějším, velmi rychle zjistíte, že snad s výjimkou občasného prskání v limitaci je celková produkce naopak hodně zábavná a trefná.

V dnešní době rutinérsky generovaných alb představuje bohatá sbírka "Once More 'Round the Sun" po čertech vzácný počin. Můžete si pohladit vlnící se kočičku "Tread Lightly", propadnout drtivým kytarám valícím se skladbou "High Road", nebo si dát jako vesmírný kovboj jedno odlehčené "kolečko kolem slunce". Vždycky je z čeho vybírat. Jako na každém albu i zde najdeme jalovější chvilky, ale bude jich nezvykle málo. Navíc pokaždé, když hladce doplachtím až k deváté skladbě "Ember City", mám dojem, že pokud bychom reptali už i nad takovýmito alby, bylo by v nás něco špatně. My na Abyssu ho můžeme ignorovat, protože jsme prostě hudební zvrhlíci, ale to je tak všechno, co proti jeho vítěznému tažení zmůžeme. MASTODON jsou prostě na té nejlepší vlně i bez mořských obrů a rybářských sítí.

sestava: Sestava: Troy Sanders - baskytara, zpěv, Bill Kelliher - kytary, Brent Hinds - kytary, zpěv, Brann Dailor - bicí, zpěv
produkce: Nick Raskulinecz
1. Tread Lightly