STRANGE NEW DAWN - The Only One
ABYSS doporučuje

STRANGE NEW DAWN - The Only One

2014 Botteri Records

čas: 68:26
styl: psychedelic/progresive metal

Na hudební scéně se občas přihodí události, které očekává jen málokdo. Jedna z takových se udála vloni, avšak s největší pravděpodobností ji ocení hlavně pamětníci a opravdoví hudební fajnšmekři, neboť comeback na scénu ohlásili Norové IN THE WOODS... a že se nejedná o planý poplach svědčí další zajímavá paralelní aktivita dvojčat Botteriových zvoucí se STRANGE NEW DAWN. Začátkem letošního roku jim poněkud utajeně vyšel debut "The Only One" (na digipakovém obalu CD však jako rok vydání figuruje 2014 a samotný materiál byl nahrán ještě o rok dříve) a dle jejich slov tomuto projektu přikládají stejnou prioritu jako své domovské kapele a dokonce již připravují nový materiál v rozšířené sestavě. Každopádně díky tomuto pozoruhodnému dílu si posluchač vytvoří dokonalou představu, v jaké se pionýři norské experimentální scény v současnosti nacházejí kondici.

Poprvé jsem album slyšel z jejich oficiálního webu, kde ho v plné délce sdílí z YouTube a nastal takový menší šok. Ihned jsem musel kontaktovat skupinu a následující koncentrovaná poslechová session se konala již ze zaslaného digipaku. Po všech stránkách jsem zažil neskutečné nadšení, pocity euforie z poslechu hudby, jaký mívám jen jednou dvakrát do roka a to z několika důvodů. Za prvé: dokonale se podařilo po mnoha letech relativní nečinnosti na scéně resuscitovat unikátní sound, kterým Botteriové prosluli především v rámci IN THE WOODS... a částečně na něj navázali na debutu "Journey to the End of the Night" s GREEN CARNATION. Právě ona specifická post-doommetalovou melancholií prosycená atmosféra, načichlá psychedelií, vycházející z odkazu rockových klasiků 60. a 70. let mě dokonale uhranula a v podstatě mi skupina ukázala cestu k experimentálnějším rock/metalovým stylům (ostatně recenze na kultovní debut IN THE WOODS... "Heart of the Ages" patří vůbec k prvním, jaké jsem kdy napsal).

Za druhé: STRANGE NEW DAWN nechali velmi sugestivním způsobem oživit niterné vzpomínky na mé metalové mládí, kdy poslech norské scény patřil k mému dennímu chlebu s IN THE WOODS... v čele pelotonu a CD "The Only One" zní neméně osobitě jako by se jednalo o nástupce kupříkladu přelomového alba "Omnio" z roku 1997. Vše zůstalo při starém, stejné studio Jailhouse, opět stejný chlapík za mixpultem Hans Eidsgard (tentokrát se ujal i druhé kytary), opět slyším onen specifický táhlý tklivý zvuk kytar X Botteriho, jdoucí ruku v ruce s nekompromisní baskytarou jeho bratra. Na jedné straně působí produkce jakoby oldschoolově, na druhé však mocně, plně, kompaktně a jakoby nadčasově či přesněji řečeno nestárnoucí. Proč měnit něco, co výtečně funguje i po mnoha letech?

A za třetí: přestože výše vyřčené by bohatě stačilo k vynikající desce, pánové přidali nějaké ty benefity navíc, čímž se vyznění počinu STRANGE NEW DAWN z ryze subjektivního hlediska pro mě jeví ještě krapet zajímavější než dosavadní dobrodružství IN THE WOODS... (avšak uvidíme, jak v této nelehké konkurenci obstojí jejich plánované čtvrté studiové album). Jednak pohledem na jednoduchý přebal alba zjistíme, že zde figurují krom sourozenců X a C:M Botteriových samí noví členové, tudíž svěží vítr do plachet lze očekávat a za druhé mezi další signifikantní poznávací znamení "lesníků" patřil originální vokální projev Jana Transita, ten se v současnosti metalové hudbě již nevěnuje, tudíž zprvu jsem měl poněkud obavy, jak do mimořádně melancholické kompoziční aury západne zpěvák Rx Draumtanzer (doposud jsem ho znal jen z hostování na debutu GREEN CARNATION). Své úlohy se ujal výtečně, disponuje velmi příjemnou barvou hlasu, oproti Transitovi působí méně afektovaně, navíc hojně využívá vícehlasy, které jsou na desce parádně zaranžované a dokonale do inkriminovaných pasáží sednou, čímž vyznění celku posouvá o level výše, místy z nahrávky čiší až duchovní přesah. Další novic se nachází za bicí artilerií, mladík Sven Rothe rozhodně talent nezapře, jeho hra je přesná a účelná a celkově svým stylem evokuje etablovaného dalšího "lesníka" Anderse Kobra.

V podstatě jedinou nevýhodou, avšak nehudebního charakteru, se jeví fakt, že již samotní IN THE WOODS... patřili k velmi minoritní záležitosti a v tomto ohledu především díky absenci oficiální distribuce a labelu působí STRANGE NEW DAWN ještě více jako underground v undergroundu. Což je škoda, protože se jedná o mimořádně kvalitní materiál a to nejen v rámci norské scény. Skromnost rozhodně těmto rodákům z Kristiansandu nelze upřít. Ostatně nebýt balíčku z Norska, který obsahoval i žánrově směrem k "white rocku" orientované sólové počiny sourozenců Botteriů jako MIDNIGHT IN PARADISE, ani bych netušil, že na skládání hudby nikdy nezanevřeli, avšak činí tak spíše lokálně pro přátele.

Závěrem mohu konstatovat jediné: "The Only One" bude bezpečně figurovat v mém Top Ten 2015. Přestože se v podstatě nejedná o nijak komplikovanou nahrávku, díky dokonale promyšleným aranžím, rafinovaným změnám temp, pěvecké pestrosti a hlavně nesmírně svojskou kytarovou hrou si uchovaná dlouhotrvající emoční účinek a vyloženě nutí k opakovaným poslechům. Pokud se posluchač navíc nachází v příhodném psychickém rozpoložení, její poslech doslova povznáší, až terapeuticky mocně.

PS: Album je věnováno památce Oddvara A:M, kytaristy IN THE WOODS..., který zemřel roku 2013 na zástavu srdce v pouhých 39 letech.

sestava: Rx Draumtanzer – zpěv, X Botteri – e-bow, slide, el. kytara, syntezátory, C:M Botteri – baskytara, Hans Eidsgard – kytara, Sven Rothe - bicí
produkce: Hans Eidsgard a X Bottery